Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Lexus viste i dag frem sin helt nye konseptbil, Lexus LF-Z. Dette blir merkets andre fullelektriske bil, sammen med UX 300e, men den første som er bygget på Toyota-konsernets nye e-TNGA plattform, en plattform spesielt laget for elbiler.
Lexus går så langt som å si at denne representerer deres nye merkeidentitet, når de nå skal øke farten i å produsere nye biler for kunders endrede ønsker og behov.

Toyota lanserer seks nye elbiler
I dette ligger mye om at de må tilpasse seg den elektrifiseringen som har startet. Dette skal de blant annet gjøre ved å introdusere tjue nye og redesignede modeller frem mot 2025. Ti av disse blir elektrifisert på den ene eller andre måten, inkludert hybrider og ladbare hybrider.
Minst tre av bilene blir fullelektriske, inkludert sluttresultatet av denne LF-Z.
Bokstavene LF står for Lexus Future, og benyttes som regel på konseptbilene deres. Noen av modellen har dratt med seg navnet videre inn i produksjonsversjonene, som LF-A og LF-LC, men Lexus har ingen tradisjon for å lage konseptbiler som ikke kommer i produksjon. Det vil heller ikke skje med nylanserte LF-Z.

Ikke bare en elbil
Med LF-Z har ikke Lexus bare vist frem en elbil, men også en ny designretning. Bilen representerer det nye Lexus med mer enn bare en drivlinje. Men det er uansett drivlinjen som i dette tilfellet stjeler oppmerksomheten.
Med e-TNGA plattformen forteller Lexus at de kan lage både forhjulsdrevne, bakhjulsdrevne og firehjulsdrevne biler og utgaver.
LF-Z vil bli å få med deres firehjulsdriftsystem, DIRECT4. I tillegg vil bilen bli levert med såkalt steer-by-wire, der det meste av kommunikasjon og kontrollfunksjoner går elektrisk, gjennom kabler, ikke via tradisjonell mekanikk. Lexus forteller at dette vil resultere i bedre styrepresisjon, men spørsmålet blir mer hvordan de skal klare å gi ønsket tilbakemelding fra hjulene og opp i rattet, noe som er viktig i kombinasjonen mellom vei og fører.
Men steer-by-wire er bare et av mange nødvendige skritt for enklere å komme i mål med selvkjørende biler.
Se mer av bilen:
Elektriske spesifikasjoner
LF-Z blir en relativ stor bil, men likevel innenfor det som passer det norske markedet godt. Med en lengde på 4,88 meter og en akselavstand på 2,95 meter er rammene lagt.
Midt under bilen vil den ha et litium-ion batteri på 90 kWh, som skal være nok til 600 kilometer kjøring, etter WLTP-standarden.
Konseptbilen har som sagt firehjulsdrift fra to motorer som samlet yter 544 hestekrefter (400kW) fra et dreiemoment på 700 Nm. Dette er nok til å gjøre sprinten til 100 km/t på 3 sekunder, tross en vekt på 2,1 tonn, og toppfarten er satt til 200 km/t.
Når bilen går tom for energi kan den lades opp igjen med en ladeeffekt på 150 kW. Noen av spesifikasjonene, spesielt ladeeffekten, tipper vi vil bli oppjustert jo nærmere vi kommer 2025. Allerede i dag er dette i ferd med å bli et minstekrav på en elbil med batteri på 90 kW, eller mer.
Noe av det viktigste under lading er nøye temperaturkontroll av battericellene. Lexus forteller at de skal bruke væskekjøling for oppgaven, og vi tipper også at bilen vil få en varmepumpe av et eller annet slag.

Vi har testet Lexus første elbil
Luftig, men ingen luftslott
Innvendig har Lexus tatt de vanlige grepene, som å gjøre rommet til en så åpen løsning som mulig. Dette er ikke bare i tiden for boliger, men også i bilene, ettersom fravær av den langsgående sentertunellen ikke bryter opp kupeen som i gamle dager.
Dette gir langt flere muligheter til fleksibilitet, noe bilprodusentene vet å utnytte.
Fra Toyota-ledelsen er vi tidligere blitt fortalt at de skal bygge sine fremtidige elbiler fra innsiden og ut, altså lage programvare og intelligens først, deretter fortsette ut til det som best kan betegnes som hardvare.
Lexus er som kjent et Toyota-merke, og vil naturligvis følge denne trenden – rettere sagt, de vil antagelig lede den, ettersom de er først ut.
LF-Z vil derfor bli utstyrt med kunstig intelligens, der bilen skal lære deg å kjenne, og på den måten gjøre livet enklere for deg, basert på dine egne vaner og mønster. Dette gjelder også stemmestyringen, og andre funksjoner.
Telefonen din blir en viktig partner til bilen, og blir blant annet nøkkelen, der du låser opp og igjen dører, og lignende, i tillegg til å fungere som startnøkkel. Når du vil ut av bilen igjen, har Lexus LF-Z en enkel bryter du trykker på, i ren Tesla-stil.
Før du får lukket opp døren har bilen allerede sjekket at det ikke er syklister eller biler på vei. Da får du i så tilfelle ikke åpnet døren på første forsøk.

Her vil Lexus blant annet bruke kameraene som erstatter speilene, en løsning de har bekreftet overfor Elbil24 at de vil ta i bruk.
Som bildene viser, har bilen et panorama soltak der lysgjennomgangen kan justeres elektronisk. For enda bedre komfort har til og med baksetene mulighet for å legges ned til en viss grad, og de er utstyrt med massasje. Alt dette mens du hører på et stereoanlegg fra Mark Levinson, som seg hør og bør i en Lexus.
Om ikke lenge skal også Toyota vise en ny elbil. Det blir spennende å se hvordan Toyota og Lexus da skiller seg fra hverandre, men Lexus er – og vil etter alt å dømme fortsette å være – premium-merket i familien.
- Denne konseptbilen viser en retning for Lexus som passer perfekt i det norske markedet. Med fremtidsrettet design, god plass, avansert teknologi og lang rekkevidde vil den kunne slå bra fra seg. Derfor håper vi at vi får se produksjonsutgaver i tiden fremover, sier informasjonssjef Espen Olsen.
Så gjenstår det å se hvor lenge det er til.
Tekniske spesifikasjoner:
. | Lexus LF-Z |
Lengde (mm): | 4.880 |
Bredde (mm): | 1.960 |
Høyde (mm): | 1.600 |
Akselavstand (mm): | 2.950 |
Egenvekt (kg): | 2.100 |
0-100 km/t: | 3 sek. |
Toppfart: | 200 km/t |
Effekt: | 400 kW / 544 hk |
Dreiemoment: | 700 Nm |
Rekkevidde (WLTP): | 600 km |
Batteritype: | Litium-ion |
Batterikapasitet: | 90 kWh |
Hurtiglading: | 150 kW |
Kjølemetode: | Væske |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.