Elbiler:

Lexus kutter flytende drivstoff

Skal kun selge elbiler fra nyttår.

LEXUS RZ 450e: En nykommer som sikter på dem som søker en premium-bil. Foto: Fred Magne Skillebæk
LEXUS RZ 450e: En nykommer som sikter på dem som søker en premium-bil. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Som første bilmerke i Norge sa Lexus i 2011 takk og farvel til dieselbilene. Fra den gang har de først og fremst hatt suksess med SUV-modeller, som Lexus NX, RX og et lite knippe øvrige modeller.

Nå tar de en enda tøffere avgjørelse, og sier at de fra 1 januar 2024 kun skal selge nullutslippsbiler, som per nå betyr batterielektriske biler.

Det betyr i praksis at Lexus kun skal tilby Lexus UX 300e og den nye RZ 450e. Førstnevnte er en bil som er en bil som deler plattform med fossildrevne utgaver, men RZ 450e er bygget på e-TNGA plattformen, som er en dedikert plattform for elbiler.

Lexus UX 300e har i disse dager kommet i en kraftig oppgradert versjon, med det som per nå er Toyota-konsernets lengste rekkevidde. RZ 450e har også så vidt kommet på markedet, og skal friste de av kundene som ser etter en premium-bil, som nødvendigvis ikke står parkert i enhver oppkjørsel.

GÅR LENGST: Lexus UX 300e er den av konsernets biler som går lengst. Foto: Fred Magne Skillebæk

GÅR LENGST: Lexus UX 300e er den av konsernets biler som går lengst. Foto: Fred Magne Skillebæk


Vis mer

– Vi måtte gå en runde og to med Lexus-systemet, men også de forstod at det norske markedet er veldig ulikt resten av Europa, forteller Jan Christian Holm, leder for Lexus i Norge.

At Lexus har skapt en vekst her i landet på 15,5 prosent, og det med de to nye modellene UX og RZ som verktøy, viser at de antagelig tenker rett.

At Toyota-konsernet nå har tatt batterielektriske biler på alvor, og for fullt satser på å utvikle teknologi som skal favorisere elbilene, er også med på å bidra til at Lexus Norge nå kan ta dette valget.

Har du sett denne?

Bli med på vår aller første test av en bil uten styrestag, kun kabler. Lexus RZ 450e blir den første bilen i verden med dette systemet. Vis mer

– Senere i oktober vil Lexus vise frem konseptbiler av neste genereasjon elbiler, biler som vil tilfredsstille norske bilkunder i årene fremover, fortsetter Holm, som legger til at de fortsatt skal jobbe for å ha bransjens mest fornøyde kunder.

Han sikter her til at merket har vunnet kundeundersøkelsen AutoIndex tolv år på rad og drømmer ikke om noe mindre det kommende året.

– Vi er utrolig stolte av den lange og uavbrutte rekken med seire i denne prestisjefylte kundetilfredshetsundersøkelsen, som sier mye om kvaliteten til våre biler og opplevelsen i møtet med forhandlerne, forteller Holm.

Piotr Pawlak er administrerende direktør for Toyota Norge AS, som også importerer Lexus. Også han er klar i sin tale.

BESTEMT: Administrerende direktør, Piotr Pawlak (t.v.) og Norgessjef i Lexus, Jan Christian Holm. Begge er nå klare for å ofre de fossile utgavene, og gå kun elektrisk. Foto: Espen Olsen
BESTEMT: Administrerende direktør, Piotr Pawlak (t.v.) og Norgessjef i Lexus, Jan Christian Holm. Begge er nå klare for å ofre de fossile utgavene, og gå kun elektrisk. Foto: Espen Olsen Vis mer

– Det norske bilmarkedet har over tid utviklet seg, og vi ser at kjøpere av premiumbiler i stor grad foretrekker elbiler. Dette skiftet skal vi bidra ytterligere til ved å rendyrke vår modellportefølje til å kun å utgjøre helelektriske biler, sier Pawlak.

Dermed gjenstår det å se hvor lenge det er til også Toyota melder at de nå skifter til kun elektriske biler. Enn så lenge har de fortsatt modeller i porteføljen som ikke skal fases ut på en stund, men bare i disse dager har også de sagt nei til nye modeller som den nye utgaven av Toyota Prius og den ladbare hybrdiutgaven av C-HR. Så vil tiden vise hvor snart også Toyota kan følge etter Lexus i erkjennelsen.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.