Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Lexus lanserte for et års tid siden elbilen UX 300e, den første fullelektriske Lexus noensinne. Vi får se på den som en begynnelse, men det er først nå alvoret begynner.
For under et stort lanseringsarrangement i Brüssel nylig, viste Lexus frem sitt første virkelige bidrag på elbilfronten.
Den er tidligere omtalt som konseptbilen LF-Z, men er nå bekreftet som den kommende RZ.
At Lexus kaller konseptbilene sine for LF, med en påfølgende bokstav, er ellers ikke noe nytt. Det har sin opprinnelse i at LF står for Lexus Future, og er myntet på kommende biler.
Den eneste bilen som aldri mistet LF-tittelen var sportsbilen LFA, men den vil til gjengjeld nærmest virke futuristisk til evig tid.

Nær slektning
Det er ingen hemmelighet at Lexus RZ blir en nær slektning til Toyota bZ4X, en bil det akkurat er åpnet for reservasjoner av, men som først kommer på markedet til sommeren.
Elbil24 fikk snakke med sjefen for Lexus i Europa, Spiros Fotinos, som nærmest forsnakket seg da han fikk spørsmål om Lexus RZ vil få det samme batteriet som Toyota bZ4X.
Begge bilene bygges på den nye e-TNGA plattformen, og det er trolig det samme batteriet i begge.

Vi har møtt Toyota bZ4X - den nye elbilen
Begge bilene vil sannsynligvis også ha det nye MM21-systemet, eller Multimedia 21, om du vil. Herunder finner du alt som har med operativsystem og skjermbetjening å gjøre, så om du først blir kjent med systemet i Toyota bZ4X, så vil du etter alt å dømme også kjenne deg igjen i Lexus RZ.

Kun skisser
Lexus har valgt å holde oss på pinebenken en stund til, og har foreløpig vist frem verken bilen eller bilder av den. Ved å dra i noen spaker i Photoshop har vi hentet ut litt mer informasjon fra de skissene som foreløpig er vist frem, det samme med den korte teaser-videoen.
Designspråket er veldig likt det vi ser på bZ4X, selv om bilene er noe forskjellig.

Toyota: - Vi skal halvere batterikostnaden
Det er ikke til å stikke under en stol at Japan har sitt eget designspråk, uten at det er noe nytt ved det. Også siste versjon av Toyota RAV4 har noen likhetstrekk med både bZ4X og LexusRZ, spesielt rundt hjulhusene og litt annet.
Lexus forteller at de ikke sikter mot å gjøre RZ til en slags SUV, slik Toyota har gjort med sin versjon.
-Vi sikter mer mot sportslige kjøreegenskaper enn fremkommelighet som en SUV, fortalte Spiros da han luftet noen tanker om bilen.

God fremkommelighet
Men ikke fortvil. Også Lexus RZ kommer med tilnærmet det samme systemet for firehjulsdrift som Toyota - et system Toyota-folket blir svært engasjert av å snakke om. Det vil med andre ord ikke stå på fremkommeligheten her heller.
Dersom Lexus virkelig strekker strikken langt mot de dynamiske egenskapene, vil det trolig være nykommeren BMW i4 M50, Tesla Model 3 Performance og Ford Mustang Mach-E GT som blir utfordrerne, selv om det av disse bare er i4 som fremstår som premium.
Enn så lenge må vi likevel skule til slektningen Toyota bZ4X får å få hint om hva bilen vil inneholde.

Toyota: - Kun elbiler fra oss, på én betingelse
Regn derfor med en rekkevidde rundt 50 mil, en ladehastighet på 130 kWh, og kanskje litt mer eksklusivt utstyr enn det vi finner i Toyota.
Lexus RZ vil lanseres på det japanske markedet i løpet av første halvdel av 2022, så gjenstår det å se om de rekker til Norge og resten av Europa før nyttårsaftenen 2023.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.