Maxus Euniq 5

Lokker med seks seter og større batteri til budsjettpris

Nå håper de den store elbilen blir interessant for flere.

STOR: Med Euniq 5 frir Maxus til storfamilien. Den nye utgaven får seks seter og god plass til hver passasjer. Foto: Maxus
STOR: Med Euniq 5 frir Maxus til storfamilien. Den nye utgaven får seks seter og god plass til hver passasjer. Foto: Maxus Vis mer
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Maxus var blant de første kinesiske bilmerkene som kom til Norge i et større antall, først med varebiler (der Posten er blant kundene), senere også på personbilmarkedet med den store sjuseteren Euniq5 - som også kan leveres som varebil med to seter.

En av verdens største

Bak merket står giganten SAIC Motor, en av verdens største bilprodusenter, som også produserer MG. Sistnevnte er det kinesiske bilmerket som så langt har solgt i flest eksemplarer i Norge - først og fremst takket være den rimelige elektriske SUV-en MG ZS EV.

Noe storselger har imidlertid ikke Euniq 5 så langt vært. Ifølge Elbilstatistikk.no ble det kun registrert totalt 380 eksemplarer i Norge i løpet av 2021.

Ett av ankepunktene mot bilen har vært noe kort rekkevidde, men nå kommer bilen i en oppgradert utgave med større batteripakke - og som seks-seter i tillegg til utgavene med to- og sju seter.

Fortsetter etter bildeserien

God plass til alle

Seks-seteren leveres med en 2+2+2-seteløsning, og takket være den romslige kupeen blir det dermed god plass til hver passasjer. De to bakerste setene kan dessuten legges ned slik at man få ekstra stor bagasjeplass.

Rekkevidden med den nye 70 kWh-batteripakken oppgis til 345 kilometer målt etter WLTP-standarden (85 kilometer lenger enn eksisterende utgave), og 420 kilometer ved utelukkende bykjøring i lavere hastigheter.

Ladehastigheten er fortsatt moderat; Maxus oppgir at batteriet skal kunne hurtiglades fra 35 til 80 prosent på 35 minutter.

Euniq 5 6-seter får en veiledende pris fra 419.900 kroner, får vi opplyst fra den norske importøren. Det er 20.000 kroner mer enn for sjuseteren med mindre batteri, men framstår fortsatt som gunstig, alt tatt i betraktning.

- De første bilene av denne utgaven vil komme i løpet av januar, og vil være leveringsklare raskt, sier salgssjef i Maxus Norge, Bernhard Jahnsen.

Fortsetter etter videoen

Kjøre på vinterferie? Da har vi noen gode tips til ting du bør og må ha i bilen. Vis mer

Nye modeller på vei

Senere skal også en svær, elektrisk pickup og en stor romslig SUV, Euniq 6, finne veien til Norge. Sistnevnte kommer allerede i mars, noe den norske importøren også håper kan bidra til godt Maxus-salg på personbilmarkedet.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.