IKKE BARE POSITIVT: Det er ikke alltid smart å lade elbilen om natten, fremfor når den er varm. Foto: Porsche
IKKE BARE POSITIVT: Det er ikke alltid smart å lade elbilen om natten, fremfor når den er varm. Foto: Porsche Vis mer

Smart nettleie:

Lokker med strømrabatt

NVE og strømselskapene ønsker at vi skal lade elbilen om natten. Det fører til lokketilbud, men ikke alle er gode.

Publisert

Bli medlem av ELBIL24 PRO

(Elbil24): I begynnelsen av februar la NVE frem alternative modeller for fremtidig prising av nettleien for strøm. Høringsfrist for endringene er 4. mai. Dersom de blir tatt til følge vil de innføres innen utgangen av 2027, så ja, de er ute i god tid.

Omleggingen vil få betydning for all form for strømbruk, og elbilen er trukket frem som et av de viktigste eksemplene.

Målet for NVE er å få forbrukerne med på laget for å jevne ut når på døgnet forbrukerne foretar strømforbruket, og i dette bildet er elbilen altså en viktig spillebrikke.

NVE har gjort beregninger som påstår at det bare med smartere lading av elbiler er 11 milliarder å spare mot i dag. Spørsmålet er om disse beregningene har tatt med seg alle viktige detaljer, eller om det er det teorien som får tale sitt språk.

NVE lover uansett at alle eventuelle besparelser skal komme kundene til gode, og at nettselskapene ikke skal øke sine inntekter som følge av omleggelsene.

Cirkle K og Ionity åpner ladekorridoren mellom Oslo og Stavanger. Her fra Cirkle K ved Ringdalsskogen utenfor Larvik. Vis mer

Feilberegnet?

Alle som kjører elbil vet at det tar lenger tid å lade den når det er kaldt, som om vinteren. En optimal temperatur for lading er rundt 30 plussgrader, ifølge flere av de produsentene Elbil24 har snakket med. Jo kaldere det er, jo mer energi må man bruke for å temperere batteriet for optimal lading.

Om vinteren sier derfor alle råd at man bør sette bilen til lading rett etter en kjøretur, når bil og batteri er varmt, fremfor å vente til bilen og batteriet blir kaldt.

Dersom man venter til bilen blir kald, vil bilens BMS (Battery Management System) måtte bruke mye av den tilførte energien til å varme batteriet, når man først setter bilen til lading. En kald bil bruker altså mer energi for å lades opp enn en varm bil. Derfor er det slettes ikke sikkert det gir en økonomisk gevinst ved å vente til rundt midnatt med å sette elbilen til lading. Den ekstra energien man bruker til å temperere batteriet for lading vil etter alt å dømme spise opp fordelen, og mer til.

Første tilbud

Glitre Energi Nett er en av de første til å kaste seg på differensiert prising i form av smart nettleie, og tilbyr nå lavere nettleie om nettene, fra kl. 22 om kvelden til kl. 06 om morgenen – men kun i vintermånedene. Rabatten som tilbys er på 14 øre per kWh på energileddet i nettleien.

Selskapet har gjort beregninger som viser at dette kan gi en total besparelse på rundt en tusenlapp per husholdning, når det totale strømforbruket – inkludert elbilen – er tatt med i beregningen.

En gjennomsnitts kjørelengde for en bil er i dag 12.000 kilometer, og et gjennomsnitts forbruk for en elbil er rundt 2 kWh per mil. Det årlige forbruket blir dermed 2.400 kWh.

Dersom halvparten av dette forbrukes i vintermånedene, vil besparelsen for denne halvparten (1.200 kWh x 14 øre) ikke utgjøre mer enn 168 kroner.

Spar pengene på annet

Da har vi utelatt det fenomenet at en kald elbiler krever mer strøm for å lades optimalt når den er kald. Dette vil rett og slett spise opp den besparelsen Glitre Energi ønsker å selge oss sluttbrukere, og mer til.

Skal man hente gevinst gjennom selskapets rabatt, så må det rett og slett gjøres på andre områder, for det er absolutt mulig. Besparelsene må da hentes ut på produkter som ikke trenger oppvarming for å fungere optimalt, som vaskemaskin, oppvaskmaskin, eller andre strømkrevende kilder. Nattsenking av temperatur vil også redusere strømforbruket, men dermed også rabattfordelen.

Vi tipper det vil dukke opp en rekke slike tilbud og rabatter i tiden som kommer, og de fleste vil prøve å overbevise oss om at det er smart å lade elbilen på nattetid, spesielt om vinteren.

Sannheten er motsatt, for ja, det kan være smartere å lade elbilen om natten, men det er først og fremst om sommeren.

Om vinteren er det vel så mye de ordinære prisene per kWh som ligger til grunn for besparelsen. Når disse blir differensiert er det ikke nettleien som utgjør den store forskjellen, men selve effekttariffen. Først når vi vet denne kan vi konkludere med to streker under svaret på når det er rimeligst å lade.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.