Lading:

Lotus lanserer laderobot

Nå blir det mindre arbeid med å lade elbilen enn å fylle bensinbilen.

LADEROBOT: Den går på skinner og kan flytte seg. Lotus har lansert en laderobot som tar over jobben for deg.
LADEROBOT: Den går på skinner og kan flytte seg. Lotus har lansert en laderobot som tar over jobben for deg. Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Lotus er snart klar for Europa med sin nye elektriske Hyper-SUV, Lotus Eletre. På bilmessen i Shanghai viste de naturlig nok frem bilen, men de viste også frem en ny laderobot som gjør at du selv ikke trenger å tenke på stort mer enn å parkere.

Systemet skal kunne levere opp til 500 kW, noe som er langt mer enn noen bil foreløpig er i stand til å ta imot som ladeeffekt.

LYNLADER: Lotus har også fått opp sitt eget design på de mer ordinære ladestolpene, som her ved deres hovedkontor i Shanghai. Foto: Fred Magne Skillebæk.
LYNLADER: Lotus har også fått opp sitt eget design på de mer ordinære ladestolpene, som her ved deres hovedkontor i Shanghai. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer

Som sagt er roboten en automatisering av selve ladeprosessen. Selve laderoboten kan også flytte seg selv, for på den måten å finne ladeporten på både en og to og tre biler, avhengig av kabelstrekk og annet. Det er i så måte ingen tvil om at det er tilførselen av strøm som setter begrensningen for hvor langt den kan bevege seg.

Selv om roboten støtter opp til 500 kW, så er Eletre begrenset til 420 kW maksimal ladeeffekt.

Det er per i dag den høyeste ladeeffekten for noen annonsert elbil på markedet, der Xpeng G9 foreløpig topper listen over bilene som tar høy effekt med sine 300 kW. Men heller ikke den er kommet på markedet riktig enda, men snart.

Foreløpig skal det settes ut 50 slike laderoboter, uten at vi vet hvor, eller når. Det vites heller ikke om Norge står på kartet, men mye tyden på at dette er en løsning som krever at den står innomhus.

HYPER-SUV: Lotus Eletre er en hyper-SUV som skiller seg veldig fra alt annet. Foto: Fred Magne Skillebæk
HYPER-SUV: Lotus Eletre er en hyper-SUV som skiller seg veldig fra alt annet. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Lotus er som kjent et ærverdig selskap med britisk opphav, som nå er kjøpt opp og videreforedles av kinesiske Geely. Elbil24 har selv vært i Wuhan og besøkt fabrikken der Eletre skal produseres. Vi stakk også innom deres store showrom i Shanghai, der det stod hurtigladere plassert på utsiden. Disse var derimot ikke robotisert, men av den mer tradisjonelle typen.

Som de nerdene vi er, måtte vi naturligvis ta bilde av spesifikasjonene på ladestolpene. Disse vitnet om at de var satt opp til å kunne trekke 500 ampere på det meste, og begrenset oppad i effekt til 420 kW. Dette er tilsvarende det vi ser på Ionity sitt ladenettverk, som også kan levere 800 volt til de bilene som jobber med dette som batterispenning.

Vi vet at Lotus ser på Norge som et foregangsland når det gjelder elektrifiseringen. Hvorvidt dette kan medføre at vi får se en av laderobotene her til lands tviler vi likevel på.

Men bilen, derimot. Lotus Eletre skal lanseres med prøvekjøring for pressen i løpet av sommeren, men Elbil24 har allerede kjørt den, som et av en håndfull medier i verden. Følg med videre, og få med deg testen her på Elbil24.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.