Kia girer opp:

Lover 11 nye elbiler innen fem år

Den første av nyhetene skal vises fram i mars.

NY LOGO: Kia ønsker å ta en sterk posisjon som elbilprodusent, ikke minst i Europa. Her: Fronten på konseptbilen CV, som er basis for den neste elbilen fra selskapet. Foto: Kia
NY LOGO: Kia ønsker å ta en sterk posisjon som elbilprodusent, ikke minst i Europa. Her: Fronten på konseptbilen CV, som er basis for den neste elbilen fra selskapet. Foto: Kia Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Kia seiler i medvind for tiden. Ikke bare har de noen av de aller mest fornøyde elbil-kundene, bilene deres går også lenger mellom hver lading enn flesteparten av konkurrentene, viser Elbil24s store kartlegging av erfaringene til norske elbileiere.

På sommerstid opplyser dessuten Elbil24s lesere at de ofte kommer lenger i en Kia enn de offisielle WLTP-målingene skulle tilsi.

Alt dette kan du lese mer om her:

Tidligere i år viste Kia fram sin nye logo, som skulle signalisere nye ambisjoner for merkevaren.

Selskapet, som er en del av Hyundai-gruppen, har en uttalt ambisjon om å ta en ledende posisjon i det globale bilmarkedet, ved å fokusere ytterligere på elbiler og introdusere et bredt spekter av mobilitetstjenester i tiden som kommer.

Girer opp

Under en investorkonferanse tidligere denne uken, fortalte Kias administrerende direktør Ho-Sung Song at de planlegger å lansere hele 11 nye elbiler innen 2026.

Sju av bilene skal bygges på Hyundais nye elbil-plattform E-GMP, som blant annet innebærer støtte for 800V-lading og lading til 80 prosent på under 20 minutter, og en rekkevidde på 50 mil (WLTP). De andre skal bygges på eksisterende modeller som deler plattform med fossildrevne modeller, som Kia e-Soul og Kia e-Niro, ifølge Car and Driver.

Første kommer i høst

Først ut blir en modell basert på E-GMP, basert på konseptet CV. Denne er ventet å komme til Norge til høsten, og vil bli vist fram for første gang i mars. Den blir en slags søstermodell til mye omtalte Hyundai Ioniq 5, og det spekuleres i at navnet blir EV5.

FØRST UT: Den første elbilen fra Kia som er bygd på E-GMP-plattformen, er ventet til høsten. Bildet viser konseptbilen CV, som den skal være bygget på. Foto: Kia
FØRST UT: Den første elbilen fra Kia som er bygd på E-GMP-plattformen, er ventet til høsten. Bildet viser konseptbilen CV, som den skal være bygget på. Foto: Kia Vis mer

- Vi gleder oss til den. Det blir en sprek crossover med rekkevidde på 500 km og hurtiglading fra 10-80 prosent på under 20 minutter, med mange smarte løsninger og god plass, samt drift på to eller fire hjul, sier informasjonssjefen i Kia Norge, Mette Simonsen Sauge, til Elbil24.

Kia har et mål om at elbiler, mildhybrider og plugin-hybrider skal utgjøre 40 prosent av alt som selges av kjøretøyer fra selskapet. 880.000 av disse håper selskapet skal være rene elbiler.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer