Xpeng G9

Lover 200 kilometer rekkevidde etter fem minutter i laderen

Stor elektrisk SUV skal parkere konkurrentene på ladehastighet. Bilen kommer i 2022.

Avduking av Xpeng G9. Video: Xpeng Vis mer
Publisert

(Elbil24): Kinesiske biler er i vinden for tiden, og i løpet av året har vi stiftet bekjentskap med en rekke nye merker og modeller fra landet på norske veier. Elbil24 har testet de fleste av dem, og kan skrive under på at tvilsom kvalitet definitivt hører fortiden til.

Xpeng er foreløpig aktuelle med to modeller i Norge, crossoveren G3 og den sportslige sedanen P7. Vi har også fått bekreftet at familiebilen G5 vil komme hit i løpet av 2022.

Stor SUV på vei

Det er imidlertid den fjerde bilen fra selskapet som kanskje blir aller mest interessant for norske kjøpere. Modellen er en stor og romslig SUV som har fått navnet G9, og har nettopp blitt vist fram for første gang under Guangzhou International Automobile Exhibition. Bilen er myntet på det internasjonale markedet, og da vet vi at Norge definitivt står på kartet til kineserne.

Dette er dessuten den første modellen fra selskapet som er designet fra bunnen av, nettopp med tanke på internasjonal lansering.

Bilen ser åpenbart ut til å bli en konkurrent til firkløveret du finner lenke til nederst i saken.

Artikkelen fortsetter etter bildekarusellen

Xpeng er opptatt av å fremheve at de ligger langt framme på det meste av avanserte sikkerhetsløsninger, førerassistanse og selvkjøring, og G9 skal representere det beste de har å by på i så måte. Selskapet hevder dessuten at 95 prosent av bilen skal være resirkulerbar, og materialvalgene skal være spesielt bærekraftige.

Det som imidlertid kan virke som det aller mest oppsiktsvekkende, er ladeeffekten - spesielt med tanke på at dette så langt har vært et ankepunkt mot de eksisterende modellene, noe vi nylig avdekket i vår test av P7.

Lynrask lading

G9 skal derimot være basert på et helt nytt «XPower 3.0-drivlinjesystem», med støtte for 800V-lading med en toppeffekt på hele 480 kW. Takket være dette, lover kineserne at bilen skal kunne få 200 kilometer rekkevidde etter bare fem minutter i laderen - vel å merke en superlader som er i stand til å levere så høy effekt.

Foreløpig er det ikke så mange andre detaljer om bilen som er blitt avslørt, men Xpeng sier de sikter mot lansering mot slutten av 2022.

222 kilometer på 10 minutter allerede i dag

Foreløpig er det Ionitys lynladere som kan levere høyest effekt her til lands, med 350 kW. Det er imidlertid mye som tyder på at vi i framtiden vil få ladestasjoner som er i stand til å levere mye mer.

De bilene som lader raskest i dag, har en effekttopp på mellom 200 og 250 kW, viser våre egne tester. Ioniq 5 fra Hyundai er den bilen som har holdt høyest ladehastighet gjennom hele ladeprosessen, i våre tester.

Da vi målte ladehastigheten på en Ionity ladestasjon etter vår rekkeviddetest i sommer, brukte vi bare 10 minutter på å lade fra 0-50 prosent kapasitet, som var nok til å ta oss nye 222 kilometer av gårde.

Bare begynnelsen

Lucid Air, som er ventet til Norge i 2022, skal være i stand til å ta imot inntil 300 kW, mens teknologiselskapet Desten håper å kunne utstyre fremtidige elbiler med et system som skal kunne håndtere hele 900 kW, som de lover vil kunne gi et elbilene 500 kilometer rekkevidde etter bare 4 minutter og 40 sekunder i laderen:

Når den tid kommer, vil ladehastigheten definitivt ikke være noe ankepunkt mot elbiler lenger ...

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.