Få gunstige fordeler ved å melde deg inn i Elbil24 PRO!
(Elbil24): Det er ventet at salget av elvarebiler kommer til å ta av de neste årene.
Allerede til høsten kommer en solid kandidat på markedet for norske kunder: Opel Vivaro-e.
Dette er en bil med rekkevidde og ladehastighet som - ifølge Opel - gjør det mulig å velge helelektrisk uten å inngå kompromisser.
- Vi tror at denne bilen vil passe svært godt både til varelevering og håndverkere som ønsker seg et utslippsfritt alternativ, sier merkesjef Reidar Holtedahl i Opel hos Bertel O. Steen.
Opel Vivaro-e er som kjent en bil fra PSA-gruppen, en modell som også kommer som Peugeot e-Expert og Citroën Jumpy Electric. Samtidig har PSA en avtale med Toyota, som kommer med en elektrisk versjon av ProAce - også basert på samme bil.
Kan trekke ett tonn
Et viktig mål under utviklingen av nye Opel Vivaro-e, og dens slektninger, har vært å gjøre den like fleksibel som utgavene med forbrenningsmotor.

Her er dommen etter en lang vinter
Med en nyttelast på opptil 1275 kilo og mulighet til å trekke en tilhenger på ett tonn, vil elektriske Vivaro-e forhåpentligvis kunne dekke behovet for svært mange varebilkunder.
Ettersom det fra start har vært planlagt å bygge en elektrisk versjon av Opel Vivaro, er batteriene plassert under gulvet.
Dette skal ifølge Opel gjøre at både lastehøyden og lastekapasiteten beholdes.
Elektronisk begrenset toppfart
Opel Vivaro-e kommer med to størrelser på batteriene.
Litium ion-batteriet på 50 kWh gir en rekkevidde på 230 kilometer etter WLTP-normen for varebiler, mens det største på 75 kWh gir en rekkevidde på 330 kilometer.

Slik gjør du bilen vårklar på en time
Batteriene består av henholdsvis 18 og 27 moduler, og kjøles av samme krets som resten av bilen.
Motoren i Vivaro-e er på 100 kW (136 hestekrefter), og byr på et dreiemoment på 260 Newtonmeter.
Topphastigheten er elektronisk begrenset til 130 kilometer i timen.
Hurtiglades med 100 kW
Nye Vivaro-e kan hurtiglades. På en 100 kW ladestasjon, lader du 80 prosent av 50 kWh-batteriet på 30 minutter, mens det store 75 kWh-batteriet bruker 45 minutter på samme øvelse.
Standard leveres bilen med en faselader på 7,4 kW.

Kinesisk el-varebil til Norge
Kunder som ønsker raskere lading hjemme eller på jobb, kan velge trefase ombordlader på 11 kW.
Batteriene som har en garanti på åtte år eller 160.000 kilometer.
Med appen OpelConnect kan brukeren kontrollere klima og sjekke ladestatus direkte fra smarttelefonen. Vivaro-e leveres også med Live navigasjon, som gir deg oppdatert trafikkinformasjon.
Tre lengder
Opel Vivaro-e blir tilgjengelig både som tradisjonell varebil, som chassisbil klar for påbygg og som persontransport av inntil ni personer.

Kunden trodde bilen var strøken ...
Med en nyttelast på opptil 1275 kilo og en totalvekt fra 2800 til 3100 kilo, nærmer man seg også biler i klassen over.
Bilen har en vendesirkel på 11,3 meter og en høyde på rundt 190 centimeter. Det kan bety at bilen klarer seg fint i bymiljø og parkeringshus.
Bilen har også en luke i veggen som gjør det mulig å frakte objekter på opptil 332 centimeter. Dette vil komme godt med for flere yrkesgrupper.
Førerassistanse
På samme måte som sine søsken med forbrenningsmotor, kommer Vivaro-e med mye utstyr som man kjenner fra personbilsiden.
Head-up-display, filholder, skiltgjenkjenning, adaptiv cruise, kollisjonsvarsling og automatisk nødbrems er noen ting som kan nevnes.
Ultrasoniske sensorer foran og bak varsler føreren om hindringer under parkering, også i blindsonen.
Avhengig av utstyrsnivå får du også ryggekamera med 180-graders synsvinkel.
Vivaro-e kommer også med støtte for Apple CarPlay og Android Auto.
Den neste elektriske varebilen fra Opel blir Combo-e, som er ventet neste år. Opel lover også at samtlige modeller både på person- og varebilsiden vil ha en elektrifisert versjon innen 2024.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.