Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det britiske selskapet Nyobolt, som er et utspring fra universitetet i Cambridge, hevder nå å kunne fullade et elbilbatteri på bare seks minutter ved å bruke eksisterende ladeinfrastruktur.
Mer spesifikt dreier det seg da om et batteri på 35 kWh, som med en fullading på seks minutter da må lades med en snitteffekt på 350 kW fra 0–100. Dette tilsvarer da 10 C, eller da tilsvarende 10 ganger batteriets kapasitet på en time.
Noe av hemmeligheten ligger i bruken av niobium og wolfram (grunnstoffer) i anodene.

Nytt «billig-batteri» skal sikre 100 mil rekkevidde
Lotus Elise-konseptbil
Selskapet har demonstrert sin teknologi i en konseptbil basert på sportsbilen Lotus Elise, som er utviklet i samarbeid med Callum.
Plassert i denne bilen, skal det 35 kWh store batteriet gi en rekkevidde på 250 kilometer, og bilen veier «nærmere ett tonn enn to», som selskapet skriver på nettsidene sine.

Ifølge Autocar skal den nøyaktige vekten være 1246 kg, og med en motor på 470 hestekrefter bør det bety at den er ganske frisk i frasparkene.
Målet er å ha klar en kjørbar prototype allerede i november, der man i løpet av det følgende året skal ta en beslutning om hvorvidt den skal settes i produksjon. Det er uansett bare snakk om 25 eksemplarer i året, så noe storselger vil ikke akkurat denne modellen bli.

Har elbilen denne kontakten, åpnes en verden av muligheter
Men Nyobolt har ikke tenkt å stoppe der. De hevder at teknologien fint kan brukes også på større batterier, men at man da trenger kraftigere lynladere enn de som finnes på veiene i dag. Skal man klare seks minutter på et 100 kWh-batteri, trenger man en lader som kan yte en megawatt (1000 kW).
Selve batteriet skal nemlig gå i produksjon allerede tidlig i 2024, og teknologien skal være klar for umiddelbar anvendelse og rask oppskalering.

Dette batteriet vil nordmenn elske!
Skal tåle 2000 runder
De fleste vet at hurtig- og lynladning sliter på batteriet, men Nyobolt hevder at de har testet batteriene gjennom 2000 ladesykluser «uten betydelig ytelsestap».
Det skulle tilsvare 500.000 km om vi bruker rekkevidden fra prototypen.
Selskapet mener derfor at de har funnet «den hellige gral» med denne teknologien, som vil gjøre det å fylle en elbil nesten like raskt som å fylle en bensintank. Og med så korte ladetider vil ikke behovet være like stort for å kunne kjøre 50-60 mil i slengen. Dermed vil man også legge mindre press på metallene som det er stor etterspørsel etter om dagen.
For ikke å snakke om at seks minutter på hver bil burde slanke ladekøene betraktlig.
Ikke uten konkurranse
Det skjer definitivt mye på batterifronten om dagen, og brått ler vi om noen år av at vi stod en time for å lade bilen. I april skrev vi om israelske StoreDot, som jobber med tilsvarende – få ladetiden rask nok til at behovet for veldig lang rekkevidde ikke vil være et tema.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.