Elektriske motorsykler:

Lover høy fart og god rekkevidde

Lightning Strike er klar for markedet.

KOMMER I SOMMER: Lightning Strike er på vei ut på markedet. Skal være leveringsklar i juli 2019. Foto: Skjermdump, lightningmotorcycle.com
KOMMER I SOMMER: Lightning Strike er på vei ut på markedet. Skal være leveringsklar i juli 2019. Foto: Skjermdump, lightningmotorcycle.com Vis mer
Publisert

(Elbil24):

Motorsykkelmerket Lightning Motorcycles lanserte nylig sin nyeste elektriske motorsykkel Lightning Strike.

Med en startpris på drøye 100 000 kroner, CCS-lader og en toppfart på 241 km/t – kan dette være sykkelen som setter fart i elektrifiseringen av motorsykler?

Høy fart – ok rekkevidde

Lightning strike er langt fra den første produsenten som lanserer en helelektrisk motorsykkel, men det har vært knyttet stor spenning til den.

Årsaken er merkets evner til å lage raske sykler. Storebroren LS 218 har verdensrekorden i høyest fart for en elektrisk motorsykkel, med hele 351 km/t.

Produsenten har hatt stort fokus på aerodynamikk for å presse maksimalt med fart og rekkevidde ut av batteriet. Gjennom tester i vindtunnel og analyser, mener merket at sykkelen er den mest aerodynamiske av sykler på markedet per i dag.

Sammenliknet med sykler drevet av fossilt drivstoff, hevder de at sykkelen har 30 prosent mindre aerodynamisk motstand i en fart på 110 km/t.

Tre versjoner

Merkets nyeste modell kommer i tre versjoner, Strike Standard, Strike Mid Range og Strike Carbon Edition.

  • Strike Standard leveres med et 10 kWh batteri, og har en oppgitt rekkevidde på opptil 160 km.
  • Strike Mid Range har et 15 kWh batteri og en rekkevidde på opptil 241 km
  • Toppmodellen Strike Carbon edition et 20 kWh batteri og en rekkevidde på opptil 321 km.

Alle syklene har mulighet for CCS lading og mens Standard og Mid Range har en ombord-lader på 3,3 kW, har Carbon Edition en 6,6 kW ombordlader.

Ifølge produsenten kan sykkelen lades opp med over 160 kilometer på bare 20 minutter.

Nivå tre-ladingen (6,6 kW) følger gratis med på toppmodellen, men kan oppgraderes på Standard og Mid Range, med en prislapp på litt under 13 000 kroner.

Det samme gjelder dersom man vil oppgradere til større batteri, dette vil også koste omtrent det samme.

Pris og levering

Den billigste av syklene, Standard Range har en prislapp på 12 998 dollar, eller 110342 kroner med dagens kurs. Mid Range koster noe mer, og koster 16,998 dollar, eller 144299 kroner.

Skal man ha nivå tre lading og det største batteriet, må man altså totalt plusse på drøye 25000 kroner.

Carbon Edition har en prislapp på 19 998 dollar, eller 169767 kroner. Her er imidlertid nivå 3-ladingen inkludert.

Ifølge produsenten er det Carbon Edition som først vil bli leveringsklar, i juli 2019, deretter følger Standard og Mid Range.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.