Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Er det noe mange vordende elbil-eiere er opptatt av, er det rekkevidde. Mye tyder imidlertid på at dette neppe kommer til å bli noe stort tema de kommende årene. Allerede nå er 40-50 mil nærmest å regne som normalt for brorparten av nye familie-elbiler, og om ikke lenge kan dette tallet bli doblet.

7 elbil-nyheter som tar knekken på rekkeviddeangsten
Den siste tiden har en rekke bilprodusenter lansert nye plattformer som åpner for større batteripakker og dermed lengre rekkevidde, og allerede senere i år kommer Mercedes-Benz EQS, som kan by på hele 770 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden.
Og på sikt vet vi at det vil kommer faststoffbatterier, som både vil være lettere og muliggjør langt større energitetthet. Dermed kan det lagres mye mer energi på batteripakker med tilsvarende volum som dagens litium-ion-batterier - og dermed lengre rekkevidde.
Lover mer enn 100 mil
Den kinesiske elbilprodusenten BYD er norgesaktuell med modellen Tang, men er også en av verdens mest anerkjente produsenter av elbilbatterier. Deres Blade-batteri har fått mye oppmerksomhet den siste tiden, blant annet fordi det er fritt for kobolt og nærmest er helt brannsikkert.
Og mens rekkevidden ligger på maks 400-500 kilometer i dag, vil det snart bli mye bedre, lover BYD.

Blade: Skal tåle alt et vanlig elbilbatteri ikke tåler
Nå har nemlig selskapet nettopp offentliggjort de første detaljene om en ny elbilplattform, kalt e-Platform 3.0. Ifølge en pressemelding fra selskapet skal plattformen være svært fleksibel med tanke på bilstørrelse, og vil kunne utstyres med Blade-batterier i konstruksjonen. Både to- og firehjulstrekk vil være mulig, sistnevnte med akselerasjon på ned mot 2,9 sekunder fra 0-100 kilometer i timen.
Det som kanskje er mest spennende, er at standarden muliggjør batteripakker som skal sørge for rekkevidde på over 1000 kilometer, samt 800 volt-basert hurtiglading med inntil 150 kilometer rekkevidde etter bare fem minutter i laderen, lover produsenten.
Direkte kjøle- og varmesystemer skal bidra til opp mot 20 prosent høyere effektivitet og lavere energitap. I tillegg skal en nye og effektiv varmepumpe sørge for opptil 20 prosent bedre rekkevidde om vinteren.
Viste fram nytt flaggskip
Samtidig har BYD vist fram konseptbilen Ocean-X. Dette skal bli en sporty sedan som drar nytte av det beste plattformen har å by på, men detaljer utover dette har vi foreløpig ikke fått. Du ser en skisse av bilen øverst.
Den første produksjonsmodellen som benytter e-Platform 3.0 er imidlertid Dolphin, en kompakt modell som i første omgang kun blir tilgjengelig i Kina. Forhåndssalget av denne startet i august.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.