Toyota

Lover over 100 mil

Og det allerede i 2026.

NYE BATTERIER: Toyota jobber med fire nye elbilbatterier som skal se dagens lys i løpet av fem år. Foto: Eugene Hoshiko/AP Photo/NTB
NYE BATTERIER: Toyota jobber med fire nye elbilbatterier som skal se dagens lys i løpet av fem år. Foto: Eugene Hoshiko/AP Photo/NTB Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): 1,5 millioner elbiler i 2026 og 3,5 millioner i 2030. Det er målene Toyota har satt seg, og som de forleden presenterte på sitt japanske arrangement «Let's Change the Future of Cars».

Der snakket de også om morgendagens batteriteknologi. For den neste generasjonen med elbiler utvikler Toyota nye batterier, og japanerne skal bruke både kunstig intelligens og eksperter fra romfart for å utvikle biler som er vesentlig mer aerodynamiske enn i dag, helt ned mot 0,1 Cd. Dagens mest aerodynamiske bil, Lucid Air, har til sammenligning en Cd-verdi på 0,197, mens konkurrentene følger hakk i hæl.

Toyota Crown står på lista over modeller som skal elektrifiseres. Foto: Toyota/CC-BY
Toyota Crown står på lista over modeller som skal elektrifiseres. Foto: Toyota/CC-BY Vis mer

Egen elbil-avdeling

I mai opprettet Toyota en egen divisjon som kun skal jobbe med elbiler, BEV Factory. Blant nyhetene som ble avduket var var litium-ion-batteri med høyere energitetthet enn vanlig, og som i kombinasjon med vektreduksjoner og bedre aerodynamiske egenskaper skal gjøre Toyota i stand til å doble rekkevidden og da passere 100 mil på én lading.

Dette batteriet vil ha 20 prosent lavere kostnad enn batteriet som sitter i bZ4X og kunne lades fra 10–80 prosent på 20 minutter. Det skulle bety 70 mil på tiden det tar å ta en tissepause og kjøpe ei pølse i brød.

– Toyota investerer globalt betydelige ressurser i fremtidsrettet og forskning og utvikling, og dette vil gjøre bærekraftig mobilitet tilgjengelig for enda flere. Norge ligger allerede langt fremme innen elbil og vi ser frem til å ta i bruk den nye batteriteknologien når denne blir tilgjengelig, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge.

Fire nye batterier

Det nye høyytelsesbatteriet er bare én av fire batterinyheter fra Toyota. I 2026-27 skal produsenten komme med et nytt LFP-batteri (litium-jernfosfat) med bipolar struktur, som skal kunne øke rekkevidden med 20 prosent og være 40 prosent billigere enn bZ4X-batteriet. Her skal en 10–80-lading kunne foretas på under halvtimen.

Omtrent samtidig vil selskapet komme med en forbedret utgave av høyttelsesbatteriet, med bipolar struktur og nikkel-katode som øker rekkevidden med ytterligere 10 prosent, og senker produksjonskostnadene med ytterligere 10 prosent.

Med høy energitetthet og vanvittig ladeeffekt holder mange en knapp på at faststoffbatterier er fremtiden. Foto: Toyota/CC-BY
Med høy energitetthet og vanvittig ladeeffekt holder mange en knapp på at faststoffbatterier er fremtiden. Foto: Toyota/CC-BY Vis mer

Så kommer faststoff

Toyota sikter på 2027-28 som tidspunktet der «det hellige gralet» er klar for rampelyset. Faststoffbatteri, som det lenge har vært pratet om, er altså bare rundt fem år unna.

Her snakker vi om en rekkeviddeforbedring på 20 prosent kontra det første omtalte batteriet, og en 10–80-ladetid på bare 10 minutter. Da snakker vi altså om at du i teorien kan kjøre Oslo til København etter bare 7-8 minutter med lynlading.

Og jommen planlegges det en ikke høyytelsesversjon av dette batteriet også. Da nærmer vi oss nok brått en rekkevidde på 150 mil.

– Disse nye teknologiene vil danne grunnlaget for en ny serie med neste generasjons elbiler. Disse blir nå utviklet gjennom en ny metode av Toyotas nyopprettede “BEV Factory”-divisjon. Kjøretøyene vil ha nye batterier, plattformer, programvare og produksjonsmetoder, avslutter Pawlak.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.