Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Elbilforeningen ber innbyggerne i Oslo om å heve stemmen etter at det kun ble bygget elleve nye ladepunkter for elbil i Oslos gater i fjor.
Samtidig fjernet kommunen sju ladepunkter, dermed ender nettoen på fire. I tillegg reserverte Oslo kommune 46 ladepunkter til bildelingstjenester.
Dermed fikk elbilister i Oslo uten egen parkeringsplass 44 færre ladeplasser i fjor og et dårligere ladetilbud enn det de hadde i 2021.
Per Maltun i Oslo og Akershus elbilforening mener kommunal gatelading er helt avgjørende for mange elbilister i Oslo.
- Mange i Oslo bor i leiligheter uten fast parkeringsplass, og innbyggerne svarer i undersøkelser at kommunal gatelading er viktig. Dette er «hjemmeladingen» deres og den eneste muligheten de har til å lade elbilen over natten i nærheten av der de bor, sier Maltun.
Bymiljøetaten i Oslo har tidligere sagt til NRK at det blir stadig vanskeligere å finne steder å sette opp ladepunkter uten å konflikt med andre hensyn. Det hører med til historien at etaten åpnet 24 ladepunkter i uke 1 i år.
Men kommunen opplyser at de har større ambisjoner for 2023 enn for fjoråret.
– Innen utgangen av i år skal vi bygge 350 nye ladepunkter. Målet er å bygge de der de trengs mest, og at de skal kunne brukes av flest mulig, sier samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG), via sin sekretær.
I tillegg skal antallet bildelingsplasser dobles, lover Stav.
- Og vi skal kutte prisen på enkeltreiser med kollektiv senere i år, sier byråden.
- Men to av tre reiser i Oslo foregår faktisk allerede helt uten bil. Ikke minst gjelder særlig for de som har minst å rutte med, som ikke har råd til bil. Derfor bygger vi sykkelveier i et rekordtempo.
(©NTB)
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.