(Elbil24/Frankfurt): Det er bilmesse i Frankfurt, og, som vi har nevnt tidligere, er det flere produsenter som viser nye konseptbiler.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
En bil som Mercedes selv hintet om på forhånd, var noe som kunne minne om en sedan, men i elektrisk versjon.
I dag ble den vist fram for verdenspressen.
700 km rekkevidde
Mercedes-Benz Vision EQS er det andre medlemmet av merkets EQ-familie. Bilen skal vise merkets framtidsvisjoner, og er en første milepæl på veien mot nøytral mobilitet, ved at battericellene skal være produsert helt klimanøytralt.
Bilen har fått et 100 kW batteri, og to motorer som til sammen skal kunne yte 350 kW.

VW ID.3 endelig avduket
0–100 kilometer skal kunne unnagjøres på under 4,5 sekunder og bilen skal ha en rekkevidde på hele 700 km, målt etter WLTP-standarden.
EQS skal kunne ta imot lading på en 350 kW lynlader, som Ionity sine, men det ikke kjent hvor mye effekt bilen faktisk kan motta.
Produsenten sier imidlertid at den på en slik lader kan vil kunne lade fra 0 til 80 prosent på "betydelig mindre enn" 20 minutter.
Mens mange av bilene på markedet i dag kan lade på 400V spenning, skal EQS kunne lade på 800V-teknologi, det samme som nylig ble kjent om Porsche Taycan.
Se bilder av bilen fra Frankfurt Motor Show under:
Framtidsbil
At det er en framtidsbil vises også på bilens design. Ifølge produsenten har de prøvd å lage et inntrykk av en glasskuppel som flyter på veien.
Utvendig har bilen fått en fullt opplyst grill i front, og baklykter i form av individuelle stjerneformede lyspunkter. I alt skal det være 229 slike LED-stjerner.
Innvendig har EQS det Mercedes kaller et "one bow"-design. Dette betyr at dashbordet, armlener og midtkonsollen er en sømløs konstruksjon. En 360 graders lysstripe følger også samme formen, og skal, i tillegg til vanlig lys, kunne gi varsler og informasjon til førere og passasjerer.

Finner stemmen til Mercedes
Ifølge Mercedes skal det totale uttrykket gjøre at bilen blir en "kommunikativ bil", altså at den skal kunne kommunisere med omgivelsene i form av lys.
Interiøret har fått en kritthvit farge, men brytes av med rosǵullfargede lyspunkter. Produsenten har gått for et setedesign som skal gi inntrykk av at de vokser opp av gulvet og bretter seg rundt passasjerene. Inspirasjonen har de hentet fra luksusyachter.
Bærekraftig
Ifølge Mercedes er EQS bygget på en teknologisk plattform som kan støtte ulike størrelser.
Modellen er modulbasert, som betyr at ulike deler kan byttes ut for å lage større eller mindre modeller, også når det gjelder batteristørrelse.

I tillegg skal både interiøret og materialene i chassiset skal være laget på en bærekraftig måte. Mercedes sier at materialene er en blanding av stål, karbonfiber og bærekraftige materialer laget av resirkulert materiale.
Kjetil Myhre, administrerende direktør i Mercedes-Benz Norge, sier til Elbil24 at bilen ikke er så langt unna.
– Vi kommer med 10 elektriske biler innen 2022, og denne bilen er trolig blant disse.
Trolig kan bilen ventes i 2021.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.