Drako GTE:

Luksusbil med luksuspris

Kommer allerede i 2020, men den koster.

SUPERBIL: Drako Motors har avduket sin første elektriske bil. Drako GTE skal være leveringsklar allerede til neste år. Foto: Drako Motors
SUPERBIL: Drako Motors har avduket sin første elektriske bil. Drako GTE skal være leveringsklar allerede til neste år. Foto: Drako MotorsVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Drako Motors har lansert sin første elbil.

Drako GTE skal være i luksussegmentet – og koster deretter.

Bilen er produsert av det Silicon Valley-baserte selskapet Drako Motors, og er merkets første bil.

Den ble nylig avduket under Quail Motorsports Gathering i California.

Ifølge produsenten, som skal ha jobbet med bilen i over et tiår, skal bilen være «en fullt fungerende produksjonsklar superbil som kommer rett fra banen til veien».

Mye motor

Det er effekten fra batteriet og motorene i Drako GTE som fanger de flestes oppmerksomhet.

Bilen har en 90 kWt batteripakke. Den er utstyrt med fire motorer, og fire individuelle girbokser, plassert ved hvert hjul. Hvar motor har sin vekselretter, som skal optimalisere energiuttaket.

– Hver av motorene er paret med en individuell høykapasitets vekselretter, som er spesielt laget for klare ekstremkjøring, skriver merket på sin hjemmeside.

De fire vekselretterne skal raskt kunne distribuere fra +225 til -225 kW gjennom hver motor. Dette er altså tilsammen nesten én megawatt med kraft levert fra et 90kW batteri.

Bilen har 1200 hestekrefter, og et dreiemoment på 8800 nm, noe som skal gi en maksfart på drøye 330 km/t. Noen nøyaktig akselerasjon fra 0–100 km/t er imidlertid ikke oppgitt.

Ifølge Drako skal bilen leveres med en 15kW ombordlader og ha muligheten til å ta imot lynlading på inntil 150 kW med CCS eller Chademo-kabel.

Bilen kan fort bli en konkurrent til Lotus' nye hyperbil Evija. Se video av Evjia under:

Lotus' nye hyperbil har 2000 hk, og kan fullades på ni minutter. Vis mer

Luksus

Drako GTE er det produsenten betegner som er fireseters luksusbil. Utvendig skal aerodynamiske og rene linjer gi maksimal ytelse.

Innvendig skal det være god nok plass til både fire passasjerer og bagasje. Man skal heller ikke føle at man sitter trangt.

Eventuelle kjøpere har også ha muligheten til å sette sitt personlige preg på bilen, ved valg av farger og materialer på interiøret.

Men herligheten koster. Drako har sagt at de planlegger å bare lage 25 eksemplarer av bilen. Ifølge electrek.co vil prisen ligge på 1,25 millioner pund per bil, eller drøye 13,6 millioner norske kroner, etter dagens valutakurser.

Bilen kan reserveres nå mot en ukjent depositumssum. Ifølge Drako vil de første bilene leveres til kunder i 2020.