Audi e-tron GT:

Lyden av en elektrisk sportsbil

Fremtidens biler får fremtidens lydbilde. Slik mener Audi at en elektrisk sportsbil skal lyde.

LYDEN AV ELBIL: Produsentene må konstruere egen lyd til elbilen, som ellers er nærmest lydløs. Video: Audi Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke medlemsfordeler.

(Elbil24:) Audi skal snart på markedet med sin neste elbil, og de har allerede gjort det kjent at dette blir Audi e-tron GT. Bilen har allerede tatt pusten fra mange, med sitt frekke design.

Fra før er det viden kjent at dette er Audis svar på Porsche Taycan, ettersom bilene lages på samme plattform.

Hva bilen kommer til å inneholde rent teknisk er foreløpig ikke kjent, men vi har tippet at den vil komme i flere versjoner, og ettersom Taycan allerede er på markedet, så er mange av brikkene i puslespillet kjent.

Elbil24 har derfor tatt seg den frihet å gjøre noen estimater. Resultatet av dette finner du i denne lenken:

Slik blir den

Nå avslører Audi likevel noen detaljer rundt den nye e-tron GT, deriblant hvordan lyden kommer til å være. For om bilprodusentene la ned mye arbeid i å fintrimme lydbildet i bilene med forbrenningsmotor, så tar de tydelig ikke lettere på oppgaven med de elektriske. Lyden er tross alt en viktig del av en bils DNA.

Forskjellen er at her må de starte helt fra bunnen av, ettersom det ikke finnes egen lyd som utgangspunkt.

HELIKOPTER: Hvorfor bruke full størrelse, når små fjernstyrte gjør samme nytten?
HELIKOPTER: Hvorfor bruke full størrelse, når små fjernstyrte gjør samme nytten? Vis mer

Videoen i saken forteller litt om hvordan de har tatt fatt på denne oppgaven, og som de sier, inspirasjonen kan finnes i mye av det dagligdagse. Det være seg et helikopter som feier forbi, en vifte som blåser gjennom et rør, eller annen lyd som kan tas opp og fintrimmes ytterligere.

For det er nemlig det de gjør her. Opptakene i seg selv er kun et utgangspunkt, som deretter pitches etter simulert turtall og kjørestil. Derfor er det heller ikke viktig at lyden kommer fra et typisk musikkinstrument, men kan være fra helt andre og industrielle elementer.

Rudolf Halbmeir er lyddesigner hos Audi, og forteller hvordan kom frem til utgangspunktet for lyden i bilen.

– For å finne grunnlyden i e-tron GT, prøvde jeg mange ulike instrumenter, fra fiolin via elektrisk gitar til didgeridoo – men ingen av dem passet. Så fant jeg et plastrør i hagen. Det var tre meter langt og 80 mm i diameter. Jeg monterte en vifte i enden, og lyttet til lyden som kom ut i den andre enden. Det var en helt spesiell dyp buldring, og jeg visste med det samme at jeg hadde funnet grunnlaget for lyden.

<strong>VIFTE OG RØR:</strong> Halbmeir tok med seg løsningen fra hagen og inn i studioet.
VIFTE OG RØR: Halbmeir tok med seg løsningen fra hagen og inn i studioet. Vis mer

Sammen med kollega Stephan Gsell utviklet han 32 forskjellige lydprøver. De har også kjørt lange distanser for å fange opp andre elementer, som bevegelse, vind, hjulstøy og annen trafikk.

Ikke alene

Audi er heller ikke den første ut med disse løsningene. BMW har for eksempel brukt Hans Zimmermann til å lage lyd for seg, som har gjort det på sin spesielle måte.

Porsche har også sin elektriske sportslyd, en funksjon man kan kjøpe som tilbehør. Også hos Audi blir den største lydpakken tilvalg, mens man som standard får de lovpålagte lydene som gjør at fotgjengere hører at man kommer.

Audi bedyrer derimot at det er et bredere og mer komplekst lydbilde, selv i standardutgaven, enn det man trenger for å tilfredsstille disse kravene.

Porsche Taycan har girkasse med to gir, og vi må regne med Audi har det samme. Men sportslyden i Porsche Taycan høres ut som den drar gjennom flere gir underveis i en akselerasjon. Dette kan vi ikke si at vi har lagt merke til i lydprøvene fra Audi.

Likevel skal lydpakken man kan kjøpe som tilvalg være enda mer rettet mot formålet i en sportsbil. Også utvendig sitter det to høyttalere – en foran og en bak. Innvendig er det først og fremst to høyttalere i bakdørene som gjør jobben. De fleste biler har som regel en egenresonans på rundt 60 Hz. I e-tron GT jobber høyttalerne i bakdørene ned til 65 Hz.

I e-tron GT har du naturlig nok «Audi drive select», som du finner i mange biler fra Audi.

Nytt i e-tron GT er at lydbildet blir en del av personaliseringen, der du selv kan velge hvilket lydbilde du vil ha til de forskjellige oppsettene du kan sette bilen i.

Nå skal det legges til at det ikke bare er disse dyre premiumbilene som leverer elektronisk lyd. Blant de rimeligere bilene finner vi konstruert lyd i blandt annet Mazda MX-30 og Lexus UX 300e. Lexus tilbød faktisk det samme allerede i hybriden CT 200h, selv om den hadde forbrenningsmotor og var en ladbar hybrid – og uten sammenligning forøvrig.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer