Honda om elbiler:

– Lykkes man ikke i Norge, så lykkes man ikke!

Honda med stor el-satsing, og mener Norge er nøkkelen til suksess.

START: Nye Honda e er starten på produsentens el-eventyr. Flere helelektriske modeller skal følge i årene som kommer. Foto: Christina Honningsvåg
START: Nye Honda e er starten på produsentens el-eventyr. Flere helelektriske modeller skal følge i årene som kommer. Foto: Christina HonningsvågVis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

Nylig viste bilprodusenten Honda fram sin første helelektriske modell, som har fått navnet Honda E.

For selv om merket har god suksess med sine hybrider og plugin hybrider, har merket glimret med sitt fravær på el-fronten.

Det håper de nå å endre.

Retro bybil

Og Honda e skiller seg ganske markant fra konkurrenter, som BMW i3 og Kia e-Soul. Selv om rekkevidda kan sammenliknes med de nevntes minste modeller, skiller designet seg ut.

Rekkevidda er, etter foreløpige WLTP-målinger, minimum 200 km, og Honda sikter seg derfor inn på de bynære markedene. Bilen kalles også en "urban compact commuter", eller en urban kompakt pendlebil.

Bilen vil kanskje framkalle en slags hat/elsk-følelse. Som en sang du ikke kan fordra, men som vokser på deg – så vokser også Honda e's utseende på noen.

Bilen er laget i et utpreget retrodesign, både på utsida og innsida. Det er som de har tatt en gammel modell, og puttet inn en elektrisk drivlinje, på godt og vondt. Den deler også svært mange likhetstrekk med merkets Civic fra 1973.

Nettopp derfor vil noen hylle utseende, mens andre vil trolig kritisere det.

For undertegnede var bilen relativt lite pen ved første øyekast, men etter å ha sett nærmere på den, har oppfatningen endret seg, og den framstår nå som en søt bil full av personlighet og artige og "gammeldagse" detaljer.

Elektrisk framtid

Bilen skal leveres til kunder fra mars 2020, men hva skjer videre derfra?

Jo, alle Hondas biler skal elektrifiseres fra 2025. Det vil si at alle biler skal ha en helt eller delvis elektrisk drivlinje. Som igjen betyr en blanding av hybrider, plugin hybrider og helelektriske modeller.

Akkurat hvilke og akkurat når, vil ikke Honda kommentere, men at vi kan forvente oss flere helelektriske modeller de neste seks åra er det lite tvil om.

AVDUKNING: Norgessjef i Honda, Mikael Larsen, under avdukingen av nye Honda e. Foto: Christina Honningsvåg
AVDUKNING: Norgessjef i Honda, Mikael Larsen, under avdukingen av nye Honda e. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

– Vi vil tilby mer i framtida enn det vi ser her med Honda e, også modeller med andre kapasiteter. Men det skjer så mye utvikling, at det er vanskelig å si noe om hva som kommer til å komme på nåværende tidspunkt.

– Norge er nøkkelen

Det er også liten tvil om at Norge er et prioritert land for Honda. Norgessjef i Honda, Mikael Larsen, sier at potensialet her ikke kunne vært bedre.

– I Norge er all infrastruktur som trengs for å støtte elbiler på plass. Så hvis man ikke lykkes i Norge, hvor skal man lykkes da?, smiler Larsen.

– I el-sammenheng er dere jo relativt seint ute sammenliknet med andre produsenter. Tror du dere vil lykkes?

– Vi tror det er plass til oss også, spesielt med tanke på at vi har et design som skiller seg markant fra de andre bilene på markedet, sier Larsen.

Ifølge Larsen er Norge, sammen med Tyskland, Storbritiannia og Frankrike, nøkkelen til å lykkes med helelektriske biler.

– Det er ingen tvil om at Norge er en av nøklene, når dere er så langt framme utviklingsmessig. For Honda er all prioritet på Norge, og det er derfor vi også har valgt å vise Honda e her, som første land i verden.

Som sagt skal de første bilene leveres til kunder fra mars måned, men noen pris er enda ikke kjent. Det som likevel er sikkert er at den må stå i stil til spesielt størrelse og rekkevidde. Om ikke, vil konkurrentene stikke fra.