Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Vi har ved flere anledninger omtalt bilprodusenten her på Elbil24. Det har stort sett alle som skriver om bil gjort.
Dette til tross for at de ikke har solgt en eneste bil.
De kom aldri så langt, før de måtte trekke inn årene. De klarte rett og slett ikke sanke sammen nok penger til å trykke på startknappen.
Det er bilmerket Sono vi snakker om, og nå har Sono lagt ut hele bilprogrammet sitt for salg.
Solceller i fokus
Til dem som ikke kjenner til merket Sono kan vi fortelle at de markedsførte seg ved å skulle lage en solcelle-drevet bil, Sono Sion. Du får en grei introduksjon til bilen i videoen øverst, og i denne saken:

Sono setter solceller på elbilen
I starten var hele bilen kledd med solceller, noe de håpet (eller ønsket) skulle kunne lade batteriet nok til å drifte bilen på de daglige kortere turene. Underveis modererte de både håpene og ønskene, men fastholdt på å utstyre bilen med solcellepaneler.

Kalpitalkrevende
For å klarlegge hva det er de nå faktisk selger, og hvordan de ser for seg at salget skal foregå, har de lagt ut en slags manual for dette på sine nettsider.
Sono er ærlige på at de ikke klarte å hente nok investorer til å drifte prosjektet videre, men at de var svært nær en endelig løsning. Så nære var de at de nå ønsker at andre skal overta forsøket, men de vil altså ha noen av de brente pengene tilbake gjennom et salg av dagens assets.
Noen fast pris oppgir de ikke, men har lagt ut planen for hvordan de ønsker at salget skal foregå, og da først og fremst gjennom en invitasjon til å by. Vi skal ikke se bort fra at ønsket om å få bilen ut på markedet er så stort at de godt kan overlate prosjektet til den de har mest tro på, fremfor den med mest penger.

Alltid ren bil: Vi har sjekket ut seks bilvask-avtaler for deg
Hva får du?
På den nevnte nettsiden får du en detaljert beskrivelse av hva du får, om du stikker av med seieren, og du får et relativt nøye planlagt veikart med tidslinje og det hele.

Sono Motors blir dermed nok et eksempel på hvor kapitalkrevende det er å lage biler. Å skape et start-up og tro man kan bli bilprodusent bare ved å ha en god idé er langt fra virkeligheten. Man trenger langt mer.
Dette har vi sett en rekke eksempler på, også i Norge. En av de virkelig store budbringerne for dette er Elon Musk, og Tesla. Han har vært smertelig ærlig på hvor uhyre kapitalkrevende det er å lage biler.
Derfor, den som eventuelt ender opp med å kjøpe Sono Motors sitt varelager for å lage solcelle-bilen, er etter alt å dømme et stort eksisterende selskap som har det som skal til fra før. Det er lite trolig at Sono kommer til å selge pakka til en gruppe drømmere som har veldig lyst til å lage bil – heldigvis.

Få snakker om dem - men seks detaljer sluker rekkevidde
Mange forhåndsbestillinger
Alternativet ville være at vi aldri ser bilen bli noe av. Nå er det fortsatt håp, og allerede i september meldte Sono at de hadde mottatt over 20.000 bestillinger på solcellebilen. Det betyr at kjøperen også får med seg et godt antall kunder i tillegg.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.