(Elbil24): Vinteren har vært snørik mange steder i Norge, og gjør at billysene er viktigere enn på mange måneder. Mindre lys gir dårligere sikt - og større behov for at alt fungerer optimalt.
Du skal både se og bli sett. Derfor er det svært viktig at du sjekker at lysene fungerer som de skal.
Moderne biler skal varsle dersom det er feil på lys, men det fungerer ikke alltid. Et enkelt triks er å kjøre bilen opp mot et butikkvindu, og så teste alle lysene mens du ser refleksjonen i vinduet. Etterpå snur du bilen og sjekker baklysene i speilet.

PRISSJOKKET: Kjøpe Tesla Model Y eller Model 3?
Påbudt med baklys i mørket
Når du er sikret at alle billysene fungerer som de skal, gjenstår det bare å bruke de riktig. Faktisk lettere sagt enn gjort, skal vi tro Naf.
- Vi ser altfor mange som kjører uten baklys i en tunnel, kjører rundt med parklys og tåkelys på om kvelden eller har glemt å skru på lyset i det hele tatt, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Naf.
I Norge er det påbudt å kjøre med kjørelys, men dette kan enten være nærlys eller et LED-pyntelys.
Baklyset trenger ikke være tent i dagslys, men det må være tent i mørket, som på kvelden og i tunneler.
Har du en bil produsert etter 2012, løser du dette ved å kjøre med lyset stilt inn på auto. Da er kjørelysene tent på dagtid, mens baklysene kun skrur seg på når det blir mørkt - som i tunneler.
- Biler produsert etter 2012 skal ha en auto-innstilling for lysene. Har ikke bilen din en auto-funksjon, må du rett og slett huske å skru på lysene før du begynner å kjøre, sier Sødal.

Velge firehjulsdrift eller ikke? Her er fire viktige ting du må tenke på
Snø dekker baklys
Selv om alt fungerer som det skal, kan et annet problem på denne tiden av året, særlig når man kjører på snødekte veier - nemlig at snø dekker baklysene på bilen.
- Utformingen på moderne biler og økende bruk av LED-lys øker faren for at baklysene dekkes av snøføyk. Derfor er det lurt å stoppe av og til og børste av baklyktene. Da er du sikker på at andre ser deg godt, sier Sødal.
- Automatikken kan slite
Da gjenstår det bare å følge med på vær og føre - noe som til enhver tid er sjåførens ansvar. Om høsten og vinteren kommer også utfordringene med tåke, fukt og dugg.
Når forholdene blir krevende, må sjåføren vurdere om andre innstillinger bør brukes underveis.
- Spesielt i skumring, på gråværsdager og i snøvær sliter automatikken. Da er det lurt å skru på lysene manuelt slik at andre ser deg, avslutter Sødal.
Deler av saken er publisert tidligere. Sist oppdatert 15. januar 2023
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.