Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Foreløpig har vi ikke sett Fisker Ocean på den norske registreringsstatistikken ennå, men produsenten har begynt å levere ut biler til kundene i noen markeder. I Danmark ble den første kundebilen utlevert 5. mai.
Det er den toppspesifiserte Extreme-utgaven som er først ut – de første 5000 utgavene har fått modellnavnet One, men er i praksis Extreme-utgaver, med eksklusive lakkmuligheter, egen velkomsthilsen på skjermen og et par andre detaljer som avslører at man har vært blant de første som kjøpte bilen.
Vi har allerede prøvekjørt Fisker Ocean (Extreme), og våre erfaringer kan du lese om her:

Fisker Ocean blir markedets beste
To rimeligere modeller
I neste omgang er det de noe rimeligere utgavene, Ultra og Sport, som skal lanseres.
Disse har kortere rekkevidde og ikke like rask akselerasjon, mangler solceller på taket, har svakere lydanlegg, ikke-roterbar infotainment-skjerm og diverse andre mangler i forhold til den topputstyre utgaven.
Sport-modellen har dessuten tohjulsdrift og mangler for eksempel California mode, der alle vinduene (inklusiv det bak) kan åpnes.
Adaptiv fartsholder som abonnement
Da vi kjørte Extreme-utgaven tidligere i sommer var det fortsatt ting som ikke var på plass, som adaptiv fartsholder, som skal komme via en softwareoppdatering senere i år.
Nå viser det seg at det kun er på Extreme-modellen at denne følger med på kjøpet. De som velger utgavene Sport eller Ultra hadde tidligere mulighet til å legge til «Fisker intelligent pilot package» ved bestilling, som blant annet inkluderte nettopp adaptiv fartsholder.
Men det er ikke lenger mulig – i stedet planlegger selskapet å tilby disse funksjonene via en abonnementsordning, viser et skjermbilde fra dialog med kundeservice som en bruker har postet på Reddit:

– Adaptiv fartsholder er en standardfunksjon på Toyotaer til 200.000 kroner. Det er ikke innafor å legge det bak betalingsmur, sier en annen bruker i samme tråd.
Ikke uvanlig
Riktignok er ikke slike abonnementsløsninger helt uvanlige i USA.
General Motors tar 25 dollar (264 kroner) per måned for sin «Super cruise»-funksjon, og Ford tar 75 dollar måneden (794 kroner) for sin tilsvarende «Blue cruise». Dette gir bilen mulighet for selvkjøring.
Tesla tilbyr også sin FSD-funksjon (Full self driving) mot en månedlig kostnad – 199 dollar (2105 kroner) dersom du bare har basic autopilot fra før, eller 99 dollar (1048 kroner) om du har en bil med enhanced autopilot.
Hva Fisker har planer om å legge seg på i pris for sitt abonnement er foreløpig ikke kommunisert.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.