Norge anbefales å kutte el-bilfordelene og i stedet øke avgiftene på bensin- og dieselbiler, ifølge en rapport som legges fram tirsdag.
Norsk Elbilforening er uenige, og frykter danske tilstander.

Elbil: Her er fordelene og ulempene
Bør øke fossilavgift
I en rapport fra Nordisk ministerråds forskningssenter Nordregio, som har satt sammen tolv forskere til å gjøre opp status for den nordiske klimapolitikken, kommer det klare råd til norske politikere, skriver VG
Norge anbefales blant annet å redusere elbil-subsidiene og øke avgiftene på biler som forurenser mer.
– Hvis målet er å redusere klimautslippene er det mest effektive å rette tiltakene og avgiftene inn mot bilene som bidrar med de største utslippene, sier postdoktor Katinka Holtsmark ved Økonomisk institutt ved Universitetet i Oslo til avisa.
Hun sier videre at mindre elbilstøtte og dyrere fossile biler kan føre til at folk velger andre løsninger, som kollektivtransport.
Ikke enig
Generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, er ikke enig i rapporten.
– Norsk elbilpolitikk er en suksess fordi den spiller på lag med forbrukerne. Det er viktig å ha med seg folk om vi skal lykkes i klimapolitikken. I Norge har vi lyktes med en god balanse mellom pisk og gulrot, sier Bu til Elbil24.

Hun tror bortfall av insentiver vil føre til at færre går over til utslippsfrie biler.
– Norge er i ferd med å bli verdens første massemarked for elbil. Stadig flere folk får være med på å kutte klimagassutslipp ved å bytte fra fossilbil til elbil. Innfører man avgift på elbil nå, vil folk tvinges til igjen å investere i gammeldags forurensende teknologi. Norge må ikke risikere å ødelegge sin viktigste klimapolitiske suksess.
Danske tilstander
I Danmark var salget av elbiler en suksess så lenge de hadde insentiver på plass.
Men da den danske regjeringen valgte å fjerne insentivene, så man et drastisk fall i salget. Dette er ikke en situasjon Bu ønsker til Norge.

Disse bomstasjonene legges ned
– Vi må ikke la det beste bli det godes fiende. Vi må både få til kollektiv, sykkel og bil om vi skal lykkes.
– Danmark har høye avgifter på bil, men dårlige elbil-insentiver. Elbilsalget i Danmark var på 1,6 prosent første kvartal i år, til sammenlikning var det på nær 50 prosent i Norge. Denne forskjellen innebærer langt større framtidige utslipp fra bilparken i Danmark, sammenliknet med Norge, sier Bu.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.