Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Ford har bestemt seg for å øke den tilgjengelige delen av batteriet i Mustang Mach-e. Dermed får bilen bedre rekkevidde.
Nyheten ble først omtalt av Electrek, etter at bestillingsguide for 2022-modellene av bilen ble lekket på Macheforum.
Oppgraderingen betyr at Ford følger i fotsporene til Audi og Jaguar, som tidligere har gjort det samme med henholdsvis e-tron og I-Pace.

DUELL: Ford Mustang Mach-E mot elektrisk Volvo XC40
- Blir bedre over tid
I dag leveres Mach-e-utgaven med det største batteriet med en buffer på 10, 7 kilowattimer. Versjonen med det minste batteriet har en 7,7 kilowattimers buffer.
Over ti prosent av batteriet har frem til nå vært utilgjengelig for brukeren, men den nye endringen gjør at bufferen blir mindre og at den tilgjengelige kapasiteten øker:
- Utgaven med det største batteriet får 91 av 98,7 kWh tilgjengelig, opp fra 88 kWh.
- Utgaven med det minste batteriet får 70 av 75,7 kWh tilgjengelig, opp fra 68 kWh.
Med andre ord forblir den totale batterikapasiteten den samme, men bilens rekkevidde øker.
- Dette er et fantastisk eksempel på det vi hele tiden har sagt - denne bilen blir bedre over tid, sier Anne Sønsteby i Ford Norge til Elbil24.

Her finner du nå 91 elbil-tester: Norges største samling!
Bedrer hurtigladingen
Nyheten kommer beleilig for Ford, som har måttet tåle kritikk den siste tiden. Selskapet har selv innrømmet problemer med at frontruter kan løsne. I tillegg strøk Mustang Mach-e i elgtesten til Teknikens Värld.
En dårlig nyhet kommer sjelden alene. Heldigvis har Ford nå to gode nyheter til sine kunder. For i tillegg til at den tilgjengelige delen av batteriet øker i Mach-e, endrer Ford også på når hastigheten på hurtigladingen strupes.
En utfordring med Mach-e har vært at hurtigladehastigheten strupes på 80 prosent av fulladet batteri. Da vi testet Ford Mustang Mach-e mot Volvo XC40, droppet ladehastigheten til Mach-e ned til fattige 13 kW. Begrensningen har ført til at det tar lang tid hvis man ønsker å lade bilen til 100 prosent.
Fords utbedringer gjør at de nå kan utsette denne strupingen. Dermed kan du lade bilen til nærmere 90 prosent før ladehastigheten bremses kraftig opp.
- Ja, det vil bli en økning til nærmere 90% for hurtiglading, sier Sønsteby.

Her går det galt i «elgtesten»: - Ekstremt farlig
Tre prosent bedre rekkevidde
De nye endringene vil gjelde alle 2022-modeller av Mach-e med produksjonsstart 29. november i år.
Alle biler fra 2021 vil også få fordel av bedre batterikapasitet og hurtiglading. Over 5.100 Mach-e er rullet ut på norske veier i år. Disse bilene vil få oppgraderingen trådløst (OTA) gjennom en Ford Power-UP programvareoppdatering.
- Vi vil komme tilbake med informasjon om timing for OTA-oppdateringen når dette foreligger, sier Sønsteby.
Endringene vil i første omgang ikke gi noen endringer i den offisielle WLTP-rekkevidden til bilen.
- Likevel estimerer vi med at denne oppgraderingen kan øke den oppnådde rekkevidden med opptil tre prosent i praksis, sier Sønsteby.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.