Mandag ble en dyr dag for forsikringsselskapene

Mangedobling av skadesaker etter vanskelige kjøreforhold mange steder.

SKAPTE TRØBBEL: Flere steder på Østlandet falt det flere titalls centimeter med snø i går. Det gjenspeiles i innrapporterte skadesaker. Foto: Bjørn Eirik Loftås
SKAPTE TRØBBEL: Flere steder på Østlandet falt det flere titalls centimeter med snø i går. Det gjenspeiles i innrapporterte skadesaker. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Mandag kom det store snømengder mange steder på østlandet. Det førte tidvis til kaos i trafikken, noe forsikringsselskapene nå får merke.

Mangedoblet

Det siste døgnet har det nemlig kommet rundt 500 henvendelser til forsikringsselskaper etter trafikkuhell. Det er en mangedobling sammenlignet med en vanlig romjulsdag.

– Det er fullt kjør på vårt skadesenter, og mange fortvilte bilister har vært på telefonen, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

De anslår at mandagen kostet forsikringsselskapene inntil 30 millioner kroner.

Det er for det meste snakk om mindre uhell, men også noen mer alvorlige hendelser.

– De vanligste uhellene mandag gjaldt biler som skled inn i hverandre og biler som havnet utenfor veien, sier Rysstad, som understreker at en del mindre skader gjerne blir meldt om først et par dager etter.

Verst for elbiler

Eier du en elbil, er risikoen større for at du havner på bulkestatistikken, i hvert fall hvis vi skal se på offisiell statistikk fra skadetakseringssystemet DBS.

I en rapport som Finans Norge gjorde i februar, kommer det fram at rundt 14 prosent av elbilene var innom bilskadeverkstedet for små og store skader i 2019, mens tallet var kun ni prosent for fossilbilene.

Tesla toppet listen, med en skadefrekvens på 21 prosent, eller mer enn dobbelt så høy frekvens som snittet for fossilbiler.

Forsikringsselskapet Gjensidige har pekt på to sannsynlige årsaker: Mange elbiler har stor motorkraft og kan derfor være mer utfordrende for sjåføren. En annen årsak kan være at elbiler kan kjøre i kollektivfeltet og dermed skifter felt oftere enn andre biler.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer