Mange dropper dette: - Toppen av latskap

En stor andel nordmenn dropper det viktige steget før de legger ut på veien. Har du skrapt mindre enn et A4-ark, ryker førerkortet.

ADVARER: Konsekvensene for å ikke skrape ruta ordentlig for is og snø kan være alvorlige. Foto: Frende Forsikring
ADVARER: Konsekvensene for å ikke skrape ruta ordentlig for is og snø kan være alvorlige. Foto: Frende Forsikring Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I gjennomsnitt kjører over 40 prosent av nordmenn av gårde før bilruta er fri for is og dugg.

Det viser en landsomfattende undersøkelse fra Frende forsikring.

- Det er alvorlig. Kjører du rundt uten at blikket er med, kan det skape farlige situasjoner for både deg selv og andre, sier seniorrådgiver Marius Solberg Anfinsen til Dagbladet.

Innbyggerne i Agder kommer dårligst ut. Der kjører hele 56 prosent uten fri sikt, ifølge undersøkelsen.

De som er flinkest til å skrape ruta befinner seg i Trøndelag, men selv der dropper hele 35 prosent å skrape vekk snø og is skikkelig.

- Det er skremmende store forskjeller. I Agder er det over 20 prosent flere enn i Trøndelag. Men også der er det for mange som kjører uten fri sikt, sier Anfinsen.

- Grovt uaktsomt

- Det koster så lite å skrape selv om det er kaldt og ubehagelig, eller at du har dårlig tid. Det er en liten pris å betale, forklarer Anfinsen.

RISIKO: Marius Solberg Anfinsen minner på faren ved å ikke ha tilstrekkelig med sikt på veiene. Foto: Frende Forsikring
RISIKO: Marius Solberg Anfinsen minner på faren ved å ikke ha tilstrekkelig med sikt på veiene. Foto: Frende Forsikring Vis mer

For å droppe skrapingen kan nemlig by på flere alvorlige konsekvenser.

- Hvis du blir stoppet av politiet kan du få bot. Avhengig av hvor lite som er skrapt bort, kan du også bli anmeldt eller få førerkortet beslaglagt, påpeker han.

Dette kan skje om du ikke bruker beltet i bilen riktig, forklarer Bård Morten Johansen i Trygg trafikk. Video: Anabelle Bruun / Dagbladet. Reporter: Marte Nyløkken Helseth / Dagbladet. Vis mer

Dersom man havner i en ulykke uten tilstrekkelig skrapte ruter, er det ikke en selvfølge at forsikringen vil dekke skadene.

- Vi anser det som grovt uaktsomt å ikke skrape rutene skikkelig. Det vurderes fra sak til sak, men selskapene vil nok redusere eller fjerne erstatningen helt dersom skrapearbeidet er slett, sier Anfinsen.

Saftig bot

I en pressemelding skriver forsikringsselskapet at utrykningspolitiet har skrevet ut 1359 forenklede forelegg for kjøring med dårlig sikt de siste tre åra.

Selskapet opplever det som urovekkende at en såpass stor andel av bilistene ikke skraper is av bilen.

- Det er skremmende, og toppen av latskap. Andre bilister, gående og syklister må kunne forvente at du ser dem. Hvis du kjører uten fri sikt kjører du halvveis i blinde.

Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge, i pressemeldingen.

Ifølge Vegtrafikkloven skal man ha tilstrekkelig utsyn til alle sider, og passe på at snø, is, duggmerker eller andre gjenstander ikke hindrer sikten eller er forstyrrende.

KLAR BESKJED: Roger Ytre-Hauge mener det er latskap å ikke skrape rutene skikkelig. Foto: Frende Forsikring.
KLAR BESKJED: Roger Ytre-Hauge mener det er latskap å ikke skrape rutene skikkelig. Foto: Frende Forsikring. Vis mer

Ifølge Ytre-Hauge slipper man unna hvis man har skrapt vekk snø og is fra vindusviskerområdet og de fremste sidevinduene. Hvis man har skrapt mindre enn dette, ventes et forelegg på 3700 kroner.

Hvis mindre enn halve frontruten er skrapt, blir det anmeldelse. Dersom det er skrapt mindre enn et A4-ark, blir det anmeldelse og førerkortbeslag, forklarer han.

- Husk at bilskiltet ditt og lyktene foran og bak også skal være frie for snø, sier Ytre-Hauge.

FARLIG: Lav høstsol og skitten frontrute er en dårlig kombinasjon. Ruten er som regel enda mer skitten på innsiden enn på utsiden. Video: Rune Korsvoll Vis mer

Høysesong for bulking

Desember og juleforberedelsene nærmer seg med stormskritt. Seniorrådgiver Anfinsen i Frende omtaler den kommende tida som «en bulkemåned».

Dårlig vær, mørke og førjulsstress er nemlig en dårlig kombinasjon.

Anfinsen forklarer at påkjørsler bakfra og mindre bulker er svært typisk for denne delen av året.

- Det er mye å gjøre, og vi skynder oss inn og ut av parkeringsplasser. Vi blir litt for uoppmerksomme, sier Anfinsen.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.