MG Marvel R Electric:

Markedets billigste el-SUV med firehjulsdrift

Full pakke med stort batteri, 4x4, og masse utstyr, og den er her til høsten.

En ny elektrisk SUV fra MG med svært gode priser. Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Britisk-kinesiske MG lanserer nå Marvel R Electric, en SUV med god plass og mye utstyr. Bilen kommer med valgfri to- eller firehjulsdrift, men det er noe helt annet som overrasker mest.

For med full pakke, inkludert firehjulsdrift, skal ikke bilen koste mer enn 418.900 kroner, melder importøren.

Med tohjulsdrift kan den fås fra 338.900 kroner. Uansett om du velger drift på to eller fire hjul må prisene sies å være svært gode, når utstyret tas med i betraktningen.

Mye utstyr

For det virker ikke som MG har spart veldig på utstyret heller. Bilen leveres i tre valgfrie utstyrsversjoner, Comfort, Luxury eller Performance. Og når vi først snakker om ytelse, så vil firehjulstrekkeren, som har mest krefter, gjøre sprinten til 100 km/t på 4,9 sekunder.

For ikke bare blir Marvel R den rimeligste el-SUV'en med firehjulsdrift, men den blir også den raskeste elbilen for pengene, når vi legger 418.900 kroner på bordet.

Batterikapasiteten oppgis å være 70 kWh, noe vi antar er brutto kapasitet, etter å ha sett oppgitt rekkevidde. Etter WLTP-standarden oppgis den å være 37 mil på firehjulsdtrekkeren, og 40,2 mil på utgaven med tohjulsdrift. Det ligger dermed i kortene at bilen har et relativt høyt forbruk, ettersom den ikke kommer lenger på et såpass stort batteri.

Nå har vi heller ikke fått oppgitt maksimal ladeeffekt, annet enn at den trenger 43 minutter for å lade batteriet opp fra 5 til 80 prosent igjen.

Det skal bli spennende å se hvordan bilen takler en hard norsk vinter, men den er utstyrt med varmepumpe for bedre effektivitet.

Nymotens sikkerhet

Marvel R er utstyrt med merkets nye programvaresystem, MG iSmart, og har blant annet en 19,4-toms skjerm i høydeformat i midtkonsollen. Som vi er vant med fra andre slike systemer, kan også Marvel R styres fra en app på mobilen. Den støtter også Apple CarPlay og Android Auto, samt en rekke andre nettbaserte løsninger. Stemmestyring og live navigasjon er også på plass, i tillegg til at systemet oppdateres såkalt OTA (Over The Air).

Marvel R støtter også en rekke aktive sikkerhetsfunksjoner, noen av dem nærmest påkrevd for å få fem stjerner i Euro NCAP.

Bilen måler rett over 4,67 meter i lengde, og den har en akselavstand på 2,8 meter. Sistnevnte er noen centimeter lenger enn eksempelvis VW ID.4, Skoda Enyaq og de andre bilene på MEB-plattformen.

Bagasjerommet er ikke av de største, med sine 357 liter, men legg ned setene, og du har 1396 liter til rådighet. Modellen med bakhjulsdrift har også en frunk under panseret på 150 liter, ettersom den ikke har elmotor foran. Må du frakte enda mer, så kan bilen trekke tilhengervekt på opptil 750 kg, og den har mulighet for inntil 75 kg. taklast.

Importøren regner med å ha biler på norske veier i løpet av fjerde kvartal i år, og har allerede åpnet for bestillinger.

Både form, funksjon og ytelser tilsier at dette er en bil som passer for svært mange, og MG ZS EV - som allerede er på markedet - viser at folk gjerne trykker MG til sitt bryst.

Tekniske spesifikasjoner:

. Firehjulsdrift Tohjulsdrift
Effekt:288 hk (212kW)180 hk (132 kW)
Dreiemoment:665 Nm410 Nm
0-100 km/t:4,9 sek.7,9 sek.
Toppfart:200 km/t200 km/t
Batterikapasitet70 kWh70 kWh
Rekkevidde (WLTP):370 km402 km
Ombordlader (AC hjemmelading):11 kW11 kW
Ladetid 5-80 % (DC hurtiglading):43 min43 min
Lengde:4674mm4674mm
Akselavstand:2804mm2804mm
Egenvekt:1920 kg1920 kg
Bagasjerom:357 / 1396 liter357 / 1396 liter
Frunk:x150 liter
Maks tilhengervekt:750 kg750 kg
Pris fra kr.418.900338.900

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer