VW ID. GTi Concept:

Men GTI var ikke død

Volkswagen blåser liv i gamle glør, og vi tror jommen det kan bli flammer av det også.

Men GTI var ikke død
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

Elbil24 i München: Det ligger mye og lang tradisjon i de tre bokstavene GTI. Jo eldre man er, jo mer forstår man betydningen av dem, for det ligger virkelig bilhistorie i GTI-begrepet.

Flere bilprodusenter har valgt å ta dem i bruk. Felles for dem alle er at de er plantet på de sportslige utgavene av forskjellige modeller, men ingen kan ta fra Volkswagen opphavet, for VW Golf GTI er sikkert like kjent som Bobla.

Nå krever Volkswagen nytt eierskap på historien, rettere sagt fortsettelsen av den.

Under bilmessen i München viser nemlig VW frem en GTI-utgave i deres fullelektriske ID-serie. Bilen de nå annonserer er en GTI-modell av en bil som ikke har kommet på markedet ennå, for basisen er bilen de viste for en tid tilbake - VW ID.2.

Den minste

VW ID.2 skal den bli den rimeligste fullelektriske bilen fra merket, en bil som er den elektriske arvtageren til VW Polo. Vi skal derimot ikke love at GTI-utgaven blir rimelig på noen måte, noe vi kommer tilbake til senenere i arikkelen.

Som allerede nevnt, ligger det mye tradisjon i de tre bokstavene. For kjennere av GTI-bilene fra VW – først og fremst Golf – er det gjennom tidene tilført en rekke detaljer som til sammen utgjør en ekte GTI. Disse detaljene er bygget stein på stein helt fra første generasjonen.

Den kom på markedet i 1976, to år etter at Golf ble lansert som modell.

Flere av disse detaljene er nå tatt med videre i den nye konseptbilen ID GTI. For selv om konseptbilen kun heter ID GTI Concept, vil det endelige navnet på bilen vil bli VW ID.2 GTI, når den kommer på markedet. For kommer gjør den. Den ferdige bilen skal bygges på den minste utgaven av den fullelektriske MEB-plattformen. Denne har en akselavstand på 2,6 meter, i motsetning til utgaven som ID.3, ID.4 og ID.5 er bygget på. Disse har som kjent en akselavstand på 2,76 meter.

Men GTI var ikke død

Tilbake til røttene

Vi tok både en, to og tre runder rundt den nye GTI’en, i tillegg til å få en lang prat med øverste sjef i selskapet, Thomas Schäfer. Han kunne fortelle at de ikke vil la seg stresse av det tempoet av endringer som skjer i bransjen, særlig fra Kina, men heller lage det de mener folk vil ha. Tradisjon og god historie har aldri gått av måten. Derfor ønsker de å igjen lage biler som folk kjenner igjen og har tiltro til.

Mon tro om han har innsett at VW ID.3 falt litt for langt fra stammen, som i dette tilfellet var den klassiske VW Golf.

For ikke alle var begeistret over ID.3 som arvtaker, og liksom skulle bli en ny Golf, bare elektrisk. Med dette friskt i minnet gikk vi de nevnte rundene rundt ID GTI, som åpenbart har hentet tilbake noen av linjene vi kjenner fra VW Polo. Og en fullelektrisk ID.2 måtte havne i Polo-segmentet, ettersom ID.3 allerede finnes i Golf-klassen.

Men GTI var ikke død

En rød tråd

Av detaljer kjenner vi umiddelbart igjen den røde linjen som på ID GTI går over hele bilens bredde under grillen. På opphavet, Golf I GTI, gikk denne rundt hele grillen. På de tidlige utgavene av GTI fant vi også den sorte plasten som er satt ytterst på hjulbuene, den som etter hvert alle SUV’er med respekt for seg selv har fått. Også disse er på plass på ID GTI.

Vi kjenner også igjen detaljer som plasseringene av GTI-emblemene, og vi ser den rette vinduskarmen på sidene, som går i hele bilens lengde bakover til C-stolpene.

C-stolpene er dessuten et kapittel for seg selv, for på Golf har VW i den senere tid nærmest helliggjort formen på C-stolpene som først kom på Golf 4.

Legg også merke til felgene. Du har ikke sett dem før, men gjenkjennende detaljer er videreført også her. ID GTI Concept er for øvrig utstyrt med 20 toms hjul, noe vi ikke betviler vil komme på den ferdige bilen.

Flere detaljer finner vi i grillen, der den nedre delen har fått et bikube-formet mønster som vi også har sett før.

Interiøret har vi ikke fått se ennå, men VW hinter også her om at vi vil trives, dersom det er tradisjon og opphav som trigger oss. De minner oss blant annet om nærmest irsk-inspirerte rutemønster i setetrekket. Det får oss til å håpe de har droppet skinnseter, mest for å hylle det tradisjonelle og historiske.

GTI-ytelser?

Men hvor mye krefter må det være i en bil som dette for at den skal tilfredsstille kravene om ytelse i en GTI-bil? Vi stilte oss selv det samme spørsmålet, og kom raskt til konklusjonen om at ytelse aldri var hovedargumentet for å kjøpe en GTI før, så hvorfor nå?

I en elbil må man over på de firehjulsdrevne bilene for å finne de heftigste ytelsene, rett og slett fordi de da er utstyrt med to elmotorer, som yter bedre enn én.

Dagens raske elbiler er dessuten så raske at det er vanskelig å lage tohjulsdrevne biler som holder tritt, rett og slett på grunn av at de ikke har grep nok. Du vil kanskje bli skuffet når jeg da forteller at ID GTI kun er tohjulsdreven, og dermed ikke har de villeste ytelsene. Men vi skal slettes anta at kjøregleden er borte. Det har eksistert flere generasjoner av Golf GTI med flust av kjøreglede. Det har vært GTI i et nøtteskall.

Så la oss bare blåse det ut med en gang. VW ID GTI er utstyrt med en elmotor på 286 hestekrefter fra et dreiemoment på 545 Nm, og den er koblet til forhjulene.

Noe særlig mer effekt på bare de fremre hjulene kan bli ugreit, spesielt når det ytes på en såpass liten bil som dette. Den måler jo ikke mer enn 4,1 meter i lengde, og målet er her som på alle andre elbiler å holde vekten nede. Vi tror rett og slett dette kan være en særdeles god kandidat til å gjenskape en retro-følelse for alle de som er kjennere av det gode gamle GTI-dagene, og den kjørefølelsen man fikk med disse.

God tid

Ja, du må dessverre smøre deg med tålmodighet dersom du vil ha deg en ID2 GTI. Du har ikke noe valg, for det er nettopp det VW gjør. For først skal ID.2 lanseres. Deretter ID.2 GTI.

Først i 2027 er bilen ventet på markedet, og da gjenstår det å se om den har rukket å bli kjedelig i mellomtiden, eller om kjøpelysten er blitt enda sterkere for noe som hinter om det klassiske.

Som du sikkert forstår, så er det for tidlig å snakke om pris, men VW har sagt at VW ID.2 skal bli en bil som vil koste 25.000 Euro når den kommer på markedet. En GTI vil naturligvis være priset over dette, så skal vi tippe et sted rundt 33.000 Euro? Litt over en toppspekket utgave av en mer ordinær ID.2?

Om dette er dyrt eller billig er umulig å vite. Det kommer an på hvordan det øvrige prisbildet i markedet er fra andre produsenter. Men VW har uansett ikke noe annet valg enn å følge dette prisbildet for å være konkurransedyktig, så det er uansett håp.

Med denne tidshorisonten er det også alt for tidlig å snakke om ytelser eller andre tekniske data, men noe vet vi da. For det øvrige, la oss snakkes igjen om fire år.

  • Plattform: MEB Small
  • Motor: 1x elektrisk (PMSM)
  • Effekt: 286 hk (210 kW)
  • Dreiemoment: 545 Nm
  • Lengde: 4.104 mm
  • Bredde: 1.840 mm
  • Høyde: 1.499 mm
  • Akselavstand: 2.600 mm
  • Bagasjerom: 490 / 1330 liter
  • Dekkdimensjon: 245/35 R20
  • Kommer: 2027
  • Pris: Vi tipper rundt 370.000 kroner

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.