Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Bagasjerom og last er to tema som går flittig igjen blant elbileiere. Batteriene er tunge øker elbilenes vekt, noe som igjen går utover nyttelasten. Og ekstra vekt - for eksempel i form av passasjerer, bagasje, sykkelstativ eller skiboks, vil gå utover forbruket og redusere rekkevidden.
Derfor er det mange aktører som stadig jobber med å optimalisere løsninger for elbiler. Kanskje husker du svenske Peter Fritzson, som snudde takboksen Teslaen sin og ble forbløffet over resultatet.
Inspirert av Peter Fritzson kastet takboksprodusenten Calix seg rundt og startet utviklingen av en revolusjonerende takboks som bygger på det samme prinsippet.

Elbiler med hengerfeste: Se de enorme forskjellene
Lasteboks på tilhengerfestet
Så er spørsmålet om det egentlig er på taket man bør ha den ekstra lasten.
Det svenske bilmagasinet Vi Bilägare har gjennomført en stor test av hvordan rekkevidde og forbruk påvirkes av takstativ, takboks og lasteboks på tilhengerfestet.
Testen viser at du får høyere forbruk og kortere rekkevidde med en boks på taket enn med en boks på tilhengerfestet.
Testen viser også at bilen faktisk kan bli mer aerodynamisk med tilhenger-boks enn uten. Testbilen Hyundai Ioniq 5 fikk utrolig nok litt lavere forbruk med lasteboks på tilhengerfestet enn ved kjøring uten noen form for lasteboks.

Elbilene som kan ha minst og mest på taket
Ny lasteboks
Dette viser Thule til når de nå lanserer sin nye lasteboks Arcos. Thule Arcos er en lasteboks i hardt skall, designet for å gi ekstra oppbevaringsplass lett tilgjengelig bak på bilen. Boksen monteres på tilhengerfestet.
«Thule har gjennomført utvidede tester som viser at denne måten å transportere utstyr på har liten eller ingen innvirkning på bilens batteri- og drivstoffkonsum, og kan i noen tilfeller redusere forbruket», opplyser Thule i en pressemelding.
Videre skriver Thule at ved å bruke bilens tilhengerfeste til å bære boksen, reduseres vindmotstanden. I tillegg kan man - ved behov - bruke taket til å frakte andre ting som taktelt, kajakk eller sykle.
- Skal du pakke i bagasjerommet, er denne funksjonen kjekk å kjenne til:
To ulike størrelser på lasteboksen
Thule opplyser at boksen er enkel å laste inn og ut av og at den verken blokkerer bagasjerommet eller sikten i bakspeilet.
- Vi på Thule utvider kolleksjonen med lastemuligheter som monteres bak på bilen. Her har du et premium produkt som er banebrytende, sier produktdirektør Björn Strid i Thule.

Advarer mot skiboks-triks:- Livsfarlig
Thule Arcos lanseres våren 2023 og har en anbefalt utsalgspris på 10.999 kroner for 300 liter og 11.499 kroner for 400 liter.
Ifølge Thule er 300 liter-boksen stor nok til å romme for eksempel to golfbagger eller en barnevogn og flere bagger.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.