Leasing av elbiler:

Mener noe må gjøres: - Leasingmarkedet ødelegger

Elbilforeningen reagerer på at biler med utslipp har gunstige skatteregler i leasing.

Myndighetene har mål om at alle nybilsalg i 2025 skal være nullutslippsbiler. Elbilforeningen mener målet trues av leasingmarkedet. Foto: Annika Byrde / NTB
Myndighetene har mål om at alle nybilsalg i 2025 skal være nullutslippsbiler. Elbilforeningen mener målet trues av leasingmarkedet. Foto: Annika Byrde / NTB Vis mer
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): - Før man vurderer innfasing av en lav momssats på elbil, må regjeringen sikre at elbilen vinne konkurransen også i leasing, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Ni av ti privatpersoner som kjøpte ny bil i september, valgte elbil.

Hittil i år er 81,2 prosent av alle nybilkjøp en elbil. En tydelig indikator på at Norge er på god vei mot å klare det uttalte målet om 100 prosent nullutslippsbiler i 2025.

- Gunstige skatteregler

Men leasing- og firmamarkedet henger for langt etter, mener Bu. Og hevder at det ødelegger for elbilutviklingen.

- Tallene fra nybilsalget viser tydelig forskjell på drivlinjevalg hvis vi skiller privatkjøp fra næring. I næringslivet er andelen som velger elbil kun 40,7 prosent. Det gjør at den samlede elbilandelen bare er på 62,5 prosent, sier Bu.

Med næringslivet viser hun til leasing, firmabiler og direktekjøp fra bedriftene. Dette markedet utgjør nesten halve nybilsalget hittil i 2021.

- Biler med utslipp har svært gunstige skatteregler i leasing, og dette gjør elbilpolitikken mindre effektiv, sier Bu.

- Kan du utdype?

- I leasing-markedet kan man få fradrag for moms. Dermed er det sterkeste insentivet ved elbilkjøp, nemlig momsfradraget, svekket, svarer Bu.

- Ikke vår feil

I LeasePlan kjøper de ikke kritikken. De viser til at 50 prosent av deres kunder valgte elbil i 2020, mens tallet for andre kvartal i 2021 er 54 prosent. Andelen kunne vært høyere, men har en naturlig forklaring, mener kommersiell direktør Marius Paus.

- Stort sett alle bedrifter og virksomheter vi jobber med er engasjerte og positive til overgang til elektriske biler. Det er imidlertid lang leveringstid på mange aktuelle elektriske firmabiler både for personbil og varebiler, sier Paus til Elbil24.

Han opplever at få kunder er skeptiske til å velge elbil.

- Det finnes fortsatt en del som har veldig lange kjørelengder, noe som er utfordrende, men for de fleste fungerer det bra. Begrensningen ligger i tilgjengeligheten for de aktuelle bilene som skal dekke behov som lastekapasitet, firhjulstrekk og rekkevidde.

- I tillegg er det i noen tilfeller for lang leveringstid på populære personbiler, sier Paus.

- Skepsisen forsvinner

Han får støtte av leder Haakon J. Marthinsen i Autolease. De har spesialisert seg på leasing i næringslivet.

- Ventetiden på ny elbil har vist seg å være en utfordring. Samtidig er skepsisen i ferd med å forsvinne. Vi har lyktes med å få kundene våre til å velge elbil. I 2019 valgte 25 prosent av våre personbilkunder elbil. Hittil i år er tallet 71 prosent, sier Marthinsen.

- Elbilforeningen har rett i at leasingmarkedet har en vei å gå, men i Autolease er vi godt fornøyd med utviklingen, legger Marthinsen til.

- Ikke manglende vilje

Han har merket seg at stadig flere forlenger sin nåværende leasingavtale i påvente av en ny elbil. Det er positivt, all den tid det tyder på at kunder heller vil vente på en elbil enn å gå for en tilgjengelig bensin- eller dieselbil.

Derfor mener Autolease at utfordringen til leasingmarkedet ikke er manglende vilje til å velge elbil, men at det i enkelte tilfeller rett og slett er mer praktisk å velge bensin eller diesel.

- Distrikt spiller inn. Kulde, avstand og rekkevidde har mye å si for enkelte, sier Marthinsen.

Det er fortsatt er hovedvekt av fossile varebiler, men han har tro på at det også her – i takt med kommende modellutvalg, vil skje store endringer innen rimelig tid.

- Noe må gjøres

Christina Bu i Elbilforeningen er ikke fornøyd, og ber regjeringen finne en ordning som favoriserer elbiler i leasing.

- Det som er sikkert er at myndighetene må gjøre noe med fradragsregelen på leasing. Det må bli gunstigere å kjøpe en elbil enn en fossilt drevet elbil, også når bilen skal leases. Det er det som teller til slutt, sier Bu.

Marthinsen trekker på skuldrene.

- Jeg har forståelse for ønsket om ytterligere incentiver for økt elbilandel, men er skeptisk til det å fjerne momsfradrag ved dagens fossilbiler. Det er momsfradrag, men også momspåslag, over leasingleien ved personbiler. Med mindre man også fjerner moms over leasingleien, vil leasing bli urimelig fordyrende sammenliknet med andre finansieringsalternativer.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer