(Elbil24): Skoda Enyaq er en av nykommerne som ruller inn på markedet mot slutten av året. Kundene venter utålmodig, og det ropes stadig høyere om at den snart må avdukes offentlig. Elbil24 har allerede kjørt prototypen, og vi har sett det ferdige produktet.
Mye tyder på at det står tusenvis av kunder på venteliste for nettopp denne bilen, men felles for dem alle er at ingen av dem har sett det ferdige produktet.

Vi fikk kjøre årets mest spennende nykommer: - Dette lover svært bra
I håp om å få litt mer fakta på bordet har vi tatt en prat med Thomas Meiner, direktør for Skoda i Norge.
Sett og testet
Allerede i fjor sommer var Elbil24 i Tsjekkia og kjørte konseptbilen av Enyaq, Vision iV. Ingen annen bil vi har skrevet om har vakt like stor oppmerksomhet som den, ikke engang slektningen VW ID.3, som vi også har prøvekjørt.
I vinter fikk vi også prøve de første prototypene av det ferdige produktet av Enyaq. Nå nærmer bilen seg markedet.
Så Meiner, når kan de håpefulle forvente å få se i det minste bilder av det ferdige produktet? Når skal den avdukes?

Var aldri ment å vises nå
- Gitt den vanskelige situasjonen hele verden har stått i denne våren, har det med all usikkerheten vært utfordrende å planlegge frem i tid, og å fastsette et konkret tidspunkt for en verdenspremiere. Enyaq representerer en milepæl for Skoda, og det ønsker de å markere. Nå som verden gradvis ser ut til åpne litt etter litt, håper vi at en verdenspremiere ikke er så altfor langt unna. Vi kan ikke si for mye ennå, men det er mye å glede seg til etter sommeren.
Kan du si noe mer om de to karosseriversjonene som er planlagt, og når de kommer?
- Det har lenge vært spekulert i om Enyaq kommer både som SUV og som CUV – en SUV med coupedesign, altså fallende taklinje. Mye av denne spekulasjonen har nok bunnet i at konseptbilen, Vision iV hadde coupedesign, og at Skoda selv har hintet om at kommer derivater av deres første helelektriske familiebil. Mange har latt seg imponere av konseptbilens uttrykksfulle design og har nok håpet at den endelige produksjonsmodellen skal likne på denne. Det er derfor gøy å endelig kunne bekrefte at Skoda Enyaq kommer som ordinær SUV, og at det etter hvert kommer ytterligere ett derivat av konseptbilen i serieproduksjon. I tillegg er det gledelig å meddele at begge utgavene er tro mot konseptbilen, og jeg tror ikke at noen kommer til å bli skuffet over designet – uavhengig hvilken modell man ønsker. Snarere tvert imot.

Skoda Vision iV får hengerfeste og fem seter
Det snakkes om at den først kommer som bakhjulsdreven i løpet året. Kan du si noe om hvor langt etter den firehjulsdrevne utgaven vil være?
- 4x4 er har alltid vært viktig for Skoda og kundene våre, og 4x4 er viktig for norske bilkjøpere generelt. Når vi åpner for bestillinger forventer vi at kundene våre kan bestille både med firehjulsdrift og bakhjulsdrift. De bakhjulsdrevne modellene ankommer markedet noe før, men vi forventer at de firehjulsdrevne modellene kommer kort tid etter. Uansett om man velger bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, så er jeg sikker på at Enyaq kommer til å dekke de behovene man måtte ha, med lang rekkevidde, god plass og smarte løsninger. Tyngden og vektfordelingen til en elektrisk bil av størrelsen til Enyaq gir en helt annen kjøreopplevelse enn mange gjerne har erfart opp igjennom historien med bakhjulsdrift. En Enyaq med bahjulsdrift ligger trygt på veien og blir et godt alternativ for de aller fleste.
Hva med antallet. Mange er redd for å måtte vente lenge, og nå begynner markedene i Europa å bevege seg, med heftige subsidier og et mulig momsfritak. Vil du få nok biler?
- Først og fremst er det hyggelig å se at de andre europeiske markedene nå begynner å satse elektrisk ved å innføre insentiver som gjør det attraktivt å kjøre å elektrisk. Det gagner alle på sikt. Vi har vært svært offensive i våre volumestimater mot fabrikken, og vi er trygge på at planen vi har lagt sammen med fabrikken skal sørge for at vi har biler til å dekke den store etterspørselen i Norge. Norge er sammen med Tsjekkia og Tyskland ett av de tre viktigste markedene for fabrikken, så vi blir prioritert.
VW-Gruppen har gjort et samarbeid med Northvolt, som foreløpig ikke genererer produkter. Vil batteriene være en flaskehals frem til avtalen med Northvolt materialiserer seg?
- Behovet vil være 150 gigawatt-timer frem til 2025, men vi har samarbeid med fire av de største batteriprodusentene, SKI, CATL, LG Chem og Samsung, og dette er bare begynnelsen. Samlet vil disse kunne levere det vi trenger, og vel så det.

Først i test: Den første elektriske virkelige "folkevogna", ID.3
Hva med lading, kommer dere til å sette opp et program for hurtiglading tilsvarende det Audi har gjort, slik at faktureringen går gjennom dere? I så tilfelle, har du noen prisindikasjoner?
- Det er naturlig å se til en liknende type løsning som gjør det enkelt og gunstig for Skoda-eierne som kjører elektrisk. Skoda satser som kjent stort på elektriske drivlinjer og lanserer ti hel- eller delelektriske modeller frem til og med 2022, så en slik løsning er absolutt hensiktsmessig. Slik det ser ut nå, kommer det en abonnementsløsning som blir tilgjengelig når man kjøper Enyaq. Det er naturligvis valgfritt om man ønsker å tegne et abonnement, og det viktigste er at dette er en fordelaktig og praktisk løsning som kommer Skoda-kundene til gode. Selv om vi i Norge er drevne elbilister, er fortsatt mye nytt, og denne typen løsninger utvikles og forbedres kontinuerlig. Det er derfor naturlig at det gjøres endringer underveis når man får bedre innsikt i hva som fungerer og hva som kan gjøres bedre. Men vi både tror og håper at Skodas tilbud kommer til å glede mange kunder i årene som kommer.
Kan du avsløre noen hemmeligheter som vi til nå ikke har vært klar over?
- Mye av det som kommer er kjent, men jeg ser at enkelte etterspør LED Matrix. Tidligere har det blitt sagt at dette ikke kommer, men her er det tatt grep, og vi kan nå bekrefte at det blir å få som opsjon. Utover dette må jeg si at AR head-up displayet blir spennende. Det blir også flere veldig spennende interiørdesign å velge blant. Med andre ord, her blir det noe for enhver smak.
Er det fortsatt slik at dere tar reservasjoner, og vil det være en fordel å ha reservert på forhånd?

Dette vil leserne vite om VW ID.3
- Ja, det er fortsatt mulig for kunder å sette seg på listen og forhåndsbestille Skoda Enyaq. Den store fordelen er at jo tidligere du har forhåndsbestilt, jo tidligere får du anledning til å bestille bilen. Det som til slutt avgjør når du får bilen, er tidspunktet ordren din sendes til fabrikken, noe vi kommer til å styre basert på kønummeret hver kunde har. Det eneste som kan endre rekkefølgen bilene produseres i, er eventuelle ulike oppstartstidspunkter i produksjon for de ulike kraftpakkene og utstyrselementene. I tillegg får kundene med forhåndsbestilling tett oppfølging fra den valgte forhandleren sin og nyttige oppdateringer og nyhetsbrev i tiden frem mot verdenspremieren, og naturligvis også etter at bilen er bestilt. Likevel må jeg understreke at det også blir mulig å bestille Skoda Enyaq uten en forhåndsbestilling, men da må man regne med at kan ta noe lenger tid.
Så til det kanskje de fleste entusiastene lurer på. Hvilket prisbilde kan vi forvente, og når åpner dere for bestilling til reservasjonsholderne?
- Vi i Skoda er opptatt av å gi kundene mye bil for pengene. Vi skal tilby høy kvalitet, uttrykksfullt og iøynefallende design og smart løsninger, for en pris som er attraktiv for mange. De endelige prisene er foreløpig ikke helt klare, men vi er trygge på at Enyaq kommer til å levere på alt du forventer av en Skoda i dag, og enda litt til – det gjelder også prisene.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.