NYHET:

Mercedes-Benz EQE SUV: Dette blir merkets nye bestselger

Den kommer til sommeren, og er nærmest en skreddersydd Norges-pakke.

SOM SKAPT FOR NORGE: Mercedes-Benz EQE SUV kommer helt sikkert til å havne høyt på registreringsstatistikken. Her er alt du trenger å vite om den nye, elektriske SUV-en fra tyskerne. Foto: Mercedes-Benz
SOM SKAPT FOR NORGE: Mercedes-Benz EQE SUV kommer helt sikkert til å havne høyt på registreringsstatistikken. Her er alt du trenger å vite om den nye, elektriske SUV-en fra tyskerne. Foto: Mercedes-Benz Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Mercedes-Benz har ikke ligget på latsiden når det gjelder elektrifiseringen av bilparken sin, og var i nyere tid tidlig ute med modellen EQC.

Elbil24 var nylig i Denver for å teste deres siste bidrag til elektrifiseringen, råskinnet EQS SUV, en stor SUV-utgave av flaggskipet EQS.

En EQS SUV er vel og bra, og er så stor at den også leveres med syv seter. For mange vil den likevel bli både for stor og for dyr. Hakk i hel med lanseringen av EQS SUV, som dukker opp rett over nyåret, lanserer Mercedes nå enda en bil.

Denne kommer til å bli deres mestselgende bil i 2023, og Elbil24 har allerede sett bilen.

EQE SUV skal du hete

Navnet blir EQE SUV, og som navnet tilsier er den en SUV-utgave av den allerede lanserte sedanen EQE. Med fossilmotorer ville denne serien hett E-klasse, men i moderne tid (les elbiler) heter den altså EQE.

Nytt er det også at Mercedes her kutter ut den typiske stasjonsvognen, og lanserer bilene som SUV. Dette er logisk, rett og slett fordi markedet nå etterspør SUV fremfor stasjonsvogner.

I Norge vil det til å begynne med være to utgaver å velge blant av EQE SUV, før du begir deg inn på AMG-modellene. For jo da. Bilen vil også komme i AMG-versjon. Ikke bare én, men to.

Kun 4Matic i Norge

Den norske importøren vil også kun ta inn de firehjulsdrevne utgavene av SUV-utgaven, med modellnavnene EQE SUV 350 4Matic, og EQE SUV 500 4Matic. De to AMG-modellene vil hete henholdsvis Mercedes-AMG EQE SUV 43, og 53.

Den mestselgende utgaven vil etter alt å dømme bli 350 4Matic, mye på grunn av pris, og en helt anstendig ytelse, både i krefter og i rekkevidde.

Dette er en bil som yter 360 hestekrefter fra de to elmotorene, som plassert på hver sin aksel gir firehjulsdrift – et helt normalt oppsett i en firehjulsdreven elbil. Går du for 500-modellen, vil effekten øke til 408 hestekrefter. Ønsker du enda mer, så må du opp på AMG-utgavene.

Mercedes-Benz EQE SUV: Dette blir merkets nye bestselger

Langtrekkende

Når vi først er inne på ytelser og rekkevidde, så sier WLTP-tallene at 350 4Matic skal klare 459 – 558 kilometer, mens 500 4Matic klarer 460 – 547 kilometer, blant annet avhengig av utstyr og hjul.

I motsetning til SUV-utgaven av EQS, vil ikke EQE få mulighet for syv seter. Det er i grunnen helt greit, noe som ville gjort bilen større. Der har de jo allerede EQS SUV.

EQE SUV vil gå rett i konkurranse med blant andre BMW iX, og den oppgraderte utgaven av Audi e-tron, som får tilnavnet Q8, når den dukker opp mot slutten av året.

Mercedes-Benz i Norge er optimister med tanke på nykommeren, og er ganske sikre selv på at dette blir merkets mest solgte bil i 2023. Dette fordi den rett og slett fyller en rekke krav som ikke sedan-utgaven gjør.

Sedanen er for øvrig langt mer upraktisk som sedan enn det EQS er som sedan. Dette fordi den ikke har stor bakluke der også bakruten følger med opp når du skal laste inn større ting. På EQE sedan har man kun et ordinært bagasjeromslokk, og ikke et veldig stort et heller. Dette gjør at SUV-utgaven av EQE fremstår som veldig mye mer praktisk på alle måter.

Mercedes-Benz EQE SUV: Dette blir merkets nye bestselger

Ypperlige dimensjoner

Bilen måler 4,86 meter i lengde, og faller med dette inn i et svært populært segment i Norge. Ikke for stor, ikke for liten. Til sammenligning måler Norges mest solgte bil, per nå - Tesla Model Y - rett over 4,7 meter, altså snaue 10 centimeter kortere. For å gi god plass til batteri, og for å holde komfortnivået oppe, har EQE SUV en akselavstand på 3,03 meter. Den deler tross alt plattformen med sedanutgaven.

Velger du å utstyre bilen med luftfjærer, så har du også muligheten for å heve bakkeklaringen med opp til 3 centimeter for bedre fremkommelighet, om underlaget skulle bli dårlig. Blir det ekstra ille, så har de firehjulsdrevne utgavene – som blir standard i Norge – også et offroadprogram.

Vi har tidligere kjørt EQS SUV med dette, og dersom bilen har firehjulsstyring i tillegg, så er det mildt sagt imponerende hvor håndterbar bilen blir, selv i trangt terreng. Det vil etter alt å dømme bli enda bedre i en EQE SUV, ettersom den er mindre, men fortsatt har opptil 10 grader styring på bakhjulene, for de modellene som utstyres med dette.

Mercedes-Benz EQE SUV: Dette blir merkets nye bestselger

Et kjent indre

Innvendig kjenner vi oss igjen. Det er som i sedanutgaven, men med lettere inntreden, ettersom du setter deg inn i bilen, ikke ned i den. Man kjenner seg også igjen fra SUV-utgaven av EQS. Alt er nærmest likt, bare en smule krympet. Det er i tillegg bedre takhøyde her enn i sedanen, ellers likt. Du kan også få SUV-utgaven med Mercedes sin Hyperscreen, der tre store skjermer er lagt bak en en glassflate som er i nær hele bilens bredde. Dette ser svært high-tech ut, men vi foretrekker faktisk det mer standardiserte interiøret. Dette har en skjerm som uansett er stor nok, og den får dermed et normalt dashbord som ikke er like følsomt for fingermerker og støv som blir synlig umiddelbart.

Du kan også velge alskens luksuriøst utstyr i bilen, som massasjeseter, godlukt, og stort stereosystem fra Burmester, med Dolby Atmos.

Den norske importøren kommer til å sette opp en pakkestruktur med ekstrautstyr som passer vårt marked og behov godt, i kombinasjon med det de mener er riktige priser. En god del er uansett standard, som det bør være på en bil som gir seg ut for å være premium. Og når vi først snakker om det norske markedet, så er bilen laget for å takle kaldt klima, med varmepumpe som standard. Det skulle dog bare mangle, for selv tvilerne blant bilprodusentene har nå forstått at dette er både nødvendig effektivt.

Mercedes har også satt inn hendler bak rattet der du kan justere hvor mye regenerering du ønsker. På det hardeste kan du kjøre med såkalt 1-fots pedal, der bilen bremser relativt hardt når du løfter opp høyrefoten. Det typiske er at man gjerne trenger mye regenerering i urbane strøk, der man gasser og slakker av titt og ofte. På landeveien ønsker man mer flyt, at bilen triller lettere, uten for mye brems. Fire forskjellige nivåer har de å by på, der et av nivåene er den automatiske, som bruker navigasjonssystemet som giver for å forutse området du kommer til, og hvor mye regenerering du trenger.

Mercedes-Benz EQE SUV: Dette blir merkets nye bestselger

Det praktiske

Vi har allerede vært inne på at EQE ikke er en veldig praktisk sedan, men det gjør ingen ting for SUV-utgaven. Her har du det meste av hva man kan forvente av fasiliteter. Det betyr bakluke som gir tilgang til et bagasjerom på 520 liter, dersom baksetene står i bakerste posisjon. Med baksetene lenger fremme har du 580 liter til rådighet. Deretter starter stolleken, og med alle de tre baksetene lagt ned har du 1675 liter til rådighet.

Skulle ikke dette holde, har du fortsatt mulighet for å trekke henger på opp til 1,8 tonn med de firehjulsdrevne utgavene. Den tohjulsdrevne kan kun trekke 750 kg, men den kommer som sagt ikke til Norge.

Det som blir spennende er å se hvilken linje den norske importøren legger seg på, for bilen kommer jo først på markedet etter at moms og eventuelle andre avgifter har kommet på toppen av selve bilprisen. Først da får vi se hvilken effekt et nytt avgiftsregime har å si for bilvalget.

Om vi skal ramse opp noen av de øvrige detaljene rundt bilen, så ser det slik ut:

  • Leveres med mulighet for 100 kg taklast
  • Kan ta 100 kg vekt på hengerkroken
  • Kan fås med hjul fra og med 19 tom, til og med 21 tom
  • Dørfestede speil, som gir mindre vibrasjon som betyr mindre støy
  • «Night package» som tilvalg gir sorte speil og vindusrammer.
  • Stigtrinn er ekstrautstyr. Dette gir lavere luftmotstand, og dermed lavere forbruk
  • Innfelte dørhåndtak er ekstrautstyr, mens originale er utenpåliggende for håndgrep
  • Letteste versjon veier ca. 2,3 tonn
  • Batterikapasiteten er 90,6 kWh netto anvendelig kapasitet
  • Høyeste ladeeffekt er 170 kW på hurtiglader, 11 kW standard med ombordladeren, 22 kW er tilbehør
  • Panorama glasstak er tilbehør, mens ståltak er standard
  • Sorte hjulbuer helt til du kommer på AMG-versjonene, der de er lakkerte i bilens farge
  • Sportline designpakke for et mer sporty utseende
  • 10 år/250.000 km garanti på batteriet

Den norske importøren kommer til å lage en interesseliste fra og med nå, mens det først blir mulig å tegne kontrakter fra januar. De første bilene kommer til landet tidlig på sommeren, så la oss gjette månedsskiftet mai/juni. Bilene produseres forøvrig i USA.

Det er naturligvis alt for tidlig å snakke om priser, men om vi ser på dagens situasjon, så er det ikke utenkelig at en EQE SUV ville koste rundt 100.000 kroner mer enn en tilsvarende sedan. Hva vi til slutt ender opp med etter nyttår er det bare Regjeringen som kan svare på per nå, men om du legger til en differanse på en ytterligere differanse på 20.000-30.000 kroner bør du være innenfor et akseptabelt anslag.

Med dette kan vi slå fast at Mercedes-Benz sin mestselgende bil i Norge i 2023 faktisk kommer til å nærme seg millionen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.