Teknobombe:

Mercedes-Benz EQS er bestillingsklar

Mye teknologi og høy status til under millionen.

EFFEKTIV: Mercedes-Benz EQS har markedets laveste luftmotstand, og blir svært effektiv. Foto: Daimler
EFFEKTIV: Mercedes-Benz EQS har markedets laveste luftmotstand, og blir svært effektiv. Foto: Daimler Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Mercedes-Benz EQS er selskapets nye teknobombe. Det er her du finner alle nyvinninger, og nå nærmer den seg lansering. For fra 17. august kan de første modellene bestilles. I den forbindelse har importøren nå sluppet prisene på de to første modellene, EQS 450+ og EQS 580 4Matic - sistnevnte med to elmotorer og firehjulsdrift.

Prisen for EQS 450+ starter på 935.000 kroner, mens storebror 580 4Matic for en startpris på 1.162.000 kroner.

-Begge bilene er uvanlig godt utstyrt fra start, og vi har bakt inn en del typisk utstyr for det norske markedet i prisen, forteller kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge til Elbil24.

Han mener man får en strålende fin bil fra 1,1 – 1,4 millioner kroner. Det er likevel kjent at typiske kunder av biler i denne klassen ikke snur på krona når de skal handle bil, og det er slettes ikke uvanlig med tilleggsutstyr for 25-30 prosent av bilens pris.

Godt utstyrt

Luftfjæring blir standard på alle modeller, og aktiv lyskontroll - der bilen selv blender ned de områdene av veien hvor det kommer møtende trafikk – er også standard.

Det samme er såkalt firehjulsstyring, der bakhjulene kan vinkles inntil 4,5 grader.

EQS 450 + får en skjermpakke med 12,8 toms skjerm i midtkonsollen, mens EQS 580 4 Matic får merkets nye Hyperscreen, der opp til tre skjermer er gjemt bak en felles glassflate, og gir inntrykk av at hele dashbordet i praksis er en stor skjerm. Mercedes ramser i tillegg opp adaptiv fartsholder, 360-graders kamera, navigasjon og nøkkelfri operasjon som annet standardutstyr.

HYPERSCREEN: Flere skjermer bak en felles front gir inntrykk av en enorm skjerm. Foto: Daimler
HYPERSCREEN: Flere skjermer bak en felles front gir inntrykk av en enorm skjerm. Foto: Daimler Vis mer

Stort batteri, liten luftmotstand

De øvrige spesifikasjoner på bilen har vært kjent en god stund, som at rekkevidden for den tohjulsdrevne utgaven oppgis å være på svimlende 780 kilometer, dersom du velger den største batteripakken på 107,8 kWh. Batteriet har dessuten en såkalt NMC811 kjemi, der andelen kobolt er nede på 10 prosent. Når batteriet skal lades opp igjen, benytter den 400 volts arkitektur som støtter opp til 200 kW hurtiglading og den har en ombordlader på 22 kW for typisk hjemmelading.

Nå skal det legges til at de færreste husstander i Norge er i stand til å levere 22 kW for lading av elbil.

Det skal bli svært spennende å gjennomføre forbrukstester på EQS, ettersom luftmotstand er elbilens verste fiende. Men EQS har markedets absolutt laveste luftmotstand, med en cd-verdi, som er målestokken, på bare 0,2. Ingen annen serieprodusert bil har noen gang hatt bedre aerodynamikk enn dette.

EQS blir ikke bare merkets flaggskip bare i det norske markedet, men er på mange måter spydspissen i hele satsingen for fremtiden fra Mercedes-Benz. Under den kommende bilutstillingen i München, som tidligere ble arrangert i Frankfurt, skal selskapet kun konsentrere seg om fullelektriske biler. Dette vitner om hvor utviklingsressursene legges.

Selv om den fossile bilen vil finnes på markedet i mange år fortsatt, vil dens dager på bilprodusentenes tegnebrettet raskt nærme seg slutten.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.