Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Mye er allerede sagt om Mercedes-Benz EQS. Bilen blir det nye elektriske flaggskipet, ikke bare for Mercedes-Benz, men antagelig uansett merke.
Torsdag ettermiddag lanserte de bilen gjennom en live-sending.
EQS er proppet med funksjoner og fasiliteter som bare er en S verdig, mener sjefen sjøl - svensken Ola Källenius. Og vi kan ikke være uenig.
Her ser du lanseringen:
15. april 2021 er rett og slett en merkedag for Mercedes-Benz, en dag som for all tid vil gå inn i historiebøkene som dagen da selskapet lanserte sin aller første fullelektriske S-klasse, Mercedes-Benz EQS.
Om 100 år sitter antagelig historieløse biljournalister og himler med øynene over at S-klasse ble drevet av fossilt drivstoff helt frem til dette, og litt til.
Men det er åpenbart at Mercedes nå mener alvor. For i en pressemelding på hele 70 sider går de rett på sak. Den inneholder ikke det svulstige språket vi er vant med, der markedsførere bruker tre ganger så mange ord for å komme til poenget, ene og alene for å få det til å høres ekstra vakkert ut.
Nei, da. Her er det rett på sak, og det er nok detaljer til at de må fatte seg i korthet. I løpet av de 70 A4-sidene har de klart å komme seg gjennom det viktigste. For bilen har faktisk veldig mye spennende å by på.
Se flere bilder her:
Vi har likevel fortalt det meste før. På dette tidspunktet ville vi allerede ha prøvekjørt bilen for første gang, i en normalsituasjon. Som en følge av pandemien fikk vi derfor en tysk stedfortreder til å ta den første prøvekjøringen for oss, men vi kommer tilbake med test så snart dette lar seg gjøre.
Les mer fra prøvekjøringen her:

Mercedes Benz EQS: Blir den verdens beste elbil?
Vi har også tatt for oss det nye interiøret, som inneholder det Mercedes-Benz kaller Hyperscreen. Gjennom tre store skjermer har de nær sagt fylt hele dashbordet med skjermer, fra den ene siden av bilen til den andre.
I tillegg har de et head-up display som projiseres i frontruten. Dette skal tilsvare en skjerm på hele 77 tommer.
Les mer om dette her:

Mercedes' nye flaggskip får 77 tommers skjerm og viruskontroll
Men det stopper jo ikke der. Begge versjonene som lanseres nå får også markedets største batteri, der den anvendelige delen kapasiteten er på hele 107,8 kWh. Vi har estimert at brutto kapasitet dermed ligger på rundt 115 kWh. Med så stort batteri kommer jo også rekkevidden. Det er med Mercedes som det er med alle andre elbiler, at de tohjulsdrevne utgavene går lengst, ettersom du trenger å tilføre mindre energi for å få jobben gjort.
Hele 77 mil skal du komme deg, ifølge WLTP-normen, som måles i 23 varmegrader med blandet kjøring.
Senere kommer det en utgave med et batteri på 90 kWh netto kapasitet, en bil vi har våget å tippe vil få navnet EQS 450 (uten plusstegnet bak).
Senere vil det også komme en AMG-versjon, med hele 762 hestekrefter.
Les mer om rekkevidden her:

Bekreftet: Får rekkevidde på godt over 70 mil
Som kjent fra tidligere har EQS markedets laveste luftmotstand. Ingen annen masseprodusert bil har kommet ned på en luftmotostand så lav som 0,20 cda. Nå skal det sies at man ikke skal gjøre store sprellene før dette øker, og Mercedes kan levere bilen i tre forskjellige karosseriutgaver.
Du kan velge mellom Standard, AMG Line, eller Electric Art utstyrsversjoner utvendig.
Av hjul kan du velge blant 19, 20 eller 21-toms størrelser.
Bilen i seg selv er ingen småbil, men det er heller ikke ventet av en S-klasse. Den måler 5,29 meter i lengde, men den runde formen, som Mercedes kaller bow-design - eller buedesign, om du vil - gjør at den faktisk ikke ser så stor ut likevel.
Kraftige prosessorer
EQS skal forøvrig være proppfull av datamaskiner, som etter hvert gjerne vil ta over styringen for deg. I løpet av 2022 skal den komme med selvkjøring nivå 3, dersom myndighetene tillater det. Bilen er også klar for såkalte OTA-oppdateringer, som gjør at nye funksjoner vil bli lagt til underveis i eierskapet.
Her er noen "fun-facts" om bilen:
- Har opp til 350 sensorer som følger med på hva som skjer i og utenfor bilen.
- Har 8-kjerners dataprosessorer, 26 GB RAM, med en båndbredde på 46,4 GB/sek.
- Burmester lydanlegget har samlet 15 høyttalere, og tilsammen 710 watts forsterker.
- Systemet støtter stemmestyring på 27 forskjellige språk, og aktiveres med "Hey Mercedes"
- Påstår å ha null (0) menynivåer i brukergrensesnittet, som gjennom maskinlære skal gi deg alle funksjoner du bruker på ett brett.
- Det 77-toms store head-up displayet skapes gjennom 1,3 millioner individuelle speil.
- HEPA-filteret er på 9,82 kubikkdesimeter, og filtrerer bort 99,65 prosent av alle partikler i luften.
- TIlsammen tolv aktuatorer gir deg haptisk tilbakemelding gjennom kontrollerne i berøringsskjermen.
- Et kg av det resirkulerte materialet som er brukt i gulvteppet sparer 6,5 kg CO2, sammenlignet med om det ble produsert nytt materiale.
Å trekke frem noen konkurrenter er neimen ikke lett. Ja, på sett og vis kan den sies å være en konkurrent til Tesla Model S, men enda mer Lucid Air, Farraday Future, og kanskje det kommende kinesiske "romskipet" Hongqi E-HS9.
Priser er foreløpig ikke klare, men vi trenger antagelig ikke vente alt for lenge. Bilen kommer som sagt til høsten, og importøren åpner snart for bestilling. Da bør kundene også vite hva de må betale.
Tekniske spesifikasjoner:
. | EQS 450+ | EQS 580 4Matic |
Drivhjul: | Bakhjulsdrift | Firehjulsdrift |
Effekt frontmotor: 135 kW/184 hk | Ikke tilgjengelig | 135 kW/184 hk |
Effekt bakre motor: | 245 kW/333 hk | 255 kW/347 hk |
Samlet effekt: | 245 kW/333 hk | 385 kW/524 hk |
Samlet dreiemoment: | 568 Nm | 855 Nm |
0-100 km/t: | 6,2 sek | 4,3 sek |
Toppfart: | 210 km/t | 210 km/t (begrenset) |
Batteri: | 107,8 kWh | 107,8 kWh |
Forbruk: | 1,57 - 2,04 kWh/mil | 1,74 - 2,18 kWh/mil |
Rekkevidde: Ikke fastsatt | 770 km | Ikke fastsatt |
Maks effekt regenerering: | 186 kW | 290 kW |
Ombordlader (hjemmelading): | 11 kW (22 kW tilbehør) | 11 kW (22 kW tilbehør) |
Hurtiglading: | 200 kW | 200 kW |
L x B x H: | 5216 x 1926 x 1512 | 5216 x 1926 x 1512 |
Snudiameter m/u firehjulstyring: | 11,9 / 10,9 | 11,9 / 10,9 |
Bagasjerom: | 610 / 1770 liter | 610 / 1770 liter |
Egenvekt: | 2480 kg. | 2585 kg. |
Lasteevne: | 465 - 545 kg | 475 - 550 kg |
Kommer: | Høsten | 2022 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.