Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Vi har i lengre tid hatt en klar målestokk for det vi har kaldt verdens beste el-SUV, BMW iX. Nå får den snart hard konkurranse fra en av de andre premiummerkene i Tyskland, Mercedes-Benz. Snart er de nemlig klar med sitt nye flaggskip, EQS SUV, og den er akkurat som navnet tilsier en SUV-versjon av deres allerede eksisterende sedan, EQS. Nå melder også importøren at EQS SUV er klar for bestilling.
Rimeligste utgave starter på kr. 1.096.000 for EQS 450 4Matic, og 1.271.000 for EQS 580 4Matic.

EQS SUV: Slik er Mercedes' nye luksus-doning
Dette er priser som er gjeldende for inneværende år, så vi må ta høyde for alle eventualiteter i det kommende Statsbudsjettet, der det trues med både moms og engangsavgifter. Dette vil i så tilfelle stikke tykke kjepper i hjulene for særlig de dyreste elbilene på markedet, og EQS SUV befinner seg der oppe.
Elbil24 har allerede vært og sett bilen. Snart skal den også kjøres.

5 eller 7
EQS SUV kommer med valgmulighet for 7 seter, men er standard med plass til fem. Selv som 7-seter, og alle setene funksjonelle, er det faktisk plass til så mye som 195 liter der bak. Til sammenligning er plassen i en kompakt VW ID.3 på 384 liter, bare for å ha en referanse.
Andre seterad i EQS SUV har opptil 13 centimeter lengdejustering, noe som gir utslag for beinplassen i tredje seterad, eller mer plass i bagasjerommet dersom de bakerste setene er lagt ned. Også ryggvinkelen på andre seterad kan justeres.
Alle disse justeringsmulighetene gjør at bagasjeplassen kan oppjusteres fra 645 liter som minste mål, helt opp til 880 liter som største mål med andre seterad intakt. Legger du med alle bakseterygger og skaper bagasjerom av det hele, så ender du opp med 2.020 liter å fylle til sammen. Skulle du ha valgt femseteren, så øker dette volumet til 2.100 liter, ettersom selv de nedfeldte seteryggene helt bakerst stjeler litt plass.

13 elbiler i historisk test: Her får du de sprekeste bilene på markedet
Lang, veldig langt
Vi har gjort rekkeviddetester av dagens EQS 580 4Matic som viser at det er mulig å kjøre opp mot 70 mil uten å lade, et godt stykke lenger enn WLTP-tallene tilsier. SUV-utgaven vil naturlig nok dra på en ulempe i form av sin fasong og størrelse, men den har det samme batteriet på 108,4 kWh netto anvendelig kapasitet, så vi forventer en enorm rekkevidde også her. Mercedes melder at 580 4Matic vil ha en oppgitt rekkevidde på 611 kilometer, mens 450 4Matic naturlig nok vil ha noe kortere rekkevidde.
I likhet med sine sedan-slektninger vil også SUV-utgaven ha en toppeffekt under lading på 200 kW. Vi skal huske at Mercedes-Benz er blant eierne av ladeselskapet Ionity. Disse takler opp til 500 ampere med 400 volt ladespenning, og enkel matematikk forteller da at 200 kW er det meste du kan hente ut av laderne. Derfor setter de tyske bilprodusentene også 200 kW som et tak på ladeeffekten – rett og slett fordi laderne ikke kan levere mer.
Skal du lade hjemme vil du maksimalt kunne lade med en effekt på 22 kW, dersom du velger en dobbel 11kW ombordlader som tilbehør.

Heftig datamaskin
EQS SUV har også alle digitale funksjoner og assistansesystemer som EQS sedan har. I tillegg kommer den også med Mercedes-Benz sitt mye omtalte Hyperscreen, den store glassflaten som skjuler tre store skjermer tilsammen.
Elbil24 skal snart teste EQS SUV i praksis, og kommer snart tilbake med en mer detaljer test av bilen. Er du ivrig etter å få deg en SUV med stjerne på panseret og med premium kvalitetsfølelse, så er det liten tvil om at EQS SUV forsøker å stjele pallplassen fra nevnte konkurrent. Men som alle andre biler er det førstemann til mølla som får bil først, og elbiler vokser ikke på trær om dagen, for ventelistene er svært lange hos de fleste produsenter. Da er det i det minste en god begynnelse å ta imot bestillinger.
Tekniske spesifikasjoner:
. | EQS 450 4MATIC | EQS 580 4MATIC |
Drivlinje | 4MATIC firehjulstrekk | 4MATIC firehjulstrekk |
Elektrisk motor | Permanent synkron motor (PSM) | Permanent synkron motor (PSM) |
Effekt | 360 hk | 544 hk |
Dreiemoment | 800 Nm | 858 Nm |
Blandet forbruk (WLTP) | 20,2 – 24,3 kWh/100 km | 20,2 – 24,3 kWh/100 km |
Rekkevidde (WLTP) | Opptil 611 km | Opptil 610 km |
Ombordlader (std/tillegg) | 11 kW / 22 kW | 11 kW / 22 kW |
Hurtiglader | 200 kW | 200 kW |
Bagasjeromsvolum (femseter / syvseter) | 645 – 2100 / 565 – 2020 liter | 645 – 2100 / 565 – 2020 liter |
Lengde / bredde / høyde | 5125 / 1959 / 1718 | 5125 / 1959 / 1718 |
Taklast | 100 kg | 100 kg |
Tilhengervekt | 1.800 kg | 1.800 kg |
Pris fra kr. (eks. Frakt, levering og moms) | 1.096.000 | 1.271.000 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.