Mercedes-Benz EQXX:

Mercedes-Benz EQXX skal løfte elbilen til et helt nytt nivå

Effektivitet er den nye valutaen for elbiler, forklarer Mercedes, og viser oss EQXX - som skal klare 100 mil mellom hver gang batteripakken må lades.

FUTURISTISK: Men EQXX er langt fra urealistisk. Foto: Daimler
FUTURISTISK: Men EQXX er langt fra urealistisk. Foto: Daimler Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Glem alt du har tenkt om hvordan en bil skal se ut. I fremtiden er det effektivitet som gjelder, og da er det den optimale formen som vil gjøre seg gjeldende. Det er hovedbudskapet fra Mercedes-Benz når de nå viser frem konseptbilen EQXX under Consumer Electronic Show (CES) i Las Vegas denne uken.

- EQXX tar elbilen til nye høyder, der bærekraft, energieffektivitet og rekkevidde når helt nye nivåer, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge.

Bilen er på mange måter en videreføring av konseptbilen Mercedes-Benz AVTR, som de viste under samme messe i fjor.

Forskjellen er at vi denne gangen ser konturene av noe som faktisk kan bli noe mer – en produksjonsversjon. For løsningene i EQXX er mange, de er nye, og de har en relevans. AVTR var mer en fiksjon som med litt fantasi kunne se ut som en bil.

LANG BAK: En form som er optimalisert for lav luftmotstand. Foto: Daimler
LANG BAK: En form som er optimalisert for lav luftmotstand. Foto: Daimler Vis mer

Det nye tankesettet

Det var svensken Ola Kallenius, øverste toppsjef i Mercedes-Benz, som presenterte EQXX. Han la stor vekt på at effektivitet er den nye valutaen, noe som er gjengangeren for de fleste nye biler. For aldri før har det vel blitt snakket så mye om forbruk og rekkevidde som etter at elbilen dukket opp. Og aldri før har heller fremdriften av en bil vært mer effektiv, der forbrenningsmotoren har en termisk virkningsgrad på 35-40 prosent, mens elmotoren har en virkningsgrad på over 90 prosent.

Her har Mercedes-Benz kommet opp på en effektivitet som ligger over 95 prosent fra batteri til hjul, forteller de selv.

For eksempelvis har det aldri blitt snakket så mye om luftmotstand, som nå. Mercedes-Benz har fra før verdensrekorden blant produksjonsbiler, der nye EQS har en cd-verdi på bare 0,2. Med EQXX har de skviset sitronen ytterligere, og kommet ned på 0,17, målt i vindtunnel. Legg eksempelvis merke til emblemet på panseret, som er lakkert på. Det er altså ingen detaljer som stikker ut og bryter opp luftstrømmen. Den lange stjerten er også en nødvendighet for mindre turbulens i bakkant, på samme måte som Skøytedressen til Atle Vårvik på 90-tallet.

LIKHETER: Lightyear One har mange likheter med EQXX. Foto: Lightyear One
LIKHETER: Lightyear One har mange likheter med EQXX. Foto: Lightyear One Vis mer

Eller som hekken på Lightyear One – elbilen som er ment å komme på markedet i løpet av året, og som strengt tatt ser ut til å ha vært en inspirasjonskilde for EQXX.

Bare bredden på dekkene utgjør en stor luftmotstand i seg selv. Eksempelvis har Porsche Taycan Turbo S et høyere oppgitt forbruk enn Taycan Turbo – ene og alene fordi den er utstyrt med bredere hjul. Så kommer alle andre detaljer, som speilhus og lignende.

Lav vekt, lavt forbruk

Hvorfor effektivitet er så viktig på en elbil skyldes den onde sirkelen – i den gode retningen. For et redusert forbruk gir lengre rekkevidde, alternativt kan gevinsten hentes ut i form av reduksjon av batteristørrelse, som gir lavere vekt, som igjen gir lavere forbruk, og så videre.

Selv om vekten på en elbil gir deg noe tilbake hver gang du slipper opp gasspedalen og regenererer, så kommer man likevel ikke unna at det kreves mer energi for å flytte mer vekt fra A til B, også for en elbil. Dette var også en av hovedårsakene til at BMW lagde i3 i plast og karbon, rettere sagt fiberarmert plast. Men ikke alt kan ofres, og EQXX veier derfor likevel sine 1.750 kg, når alt er på plass. Med den lave luftmotstanden og redusert vekt, har Mercedes-Benz hatt som mål å krysse to milepæler.

Et forbruk under 1 kWh per mil, og en rekkevidde på over 100 mil.

Artikkelen fortsetter under videoen

ANNET KONSEPT: Også Polestar har vist fram det som skal bli modellen Polestar 5, med en designfilosofi som har noen likhetstrekk med EQXX. Video: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

I EQXX hevder de å ha klart begge deler, vel og merke basert på virtuelle tester, og det med et batteri på rett under 100 kWh. Dette jobber med en systemspenning på i overkant av 900 volt. Mercedes har også valgt å hente ekspertise fra formelsatsingen sin, der de bruker et spesielt batteri med sylindriske celler, har de klart å skvise enda mer energi inn på enda mindre plass. Batteriet i EQXX skal ifølge dem selv ha 50 prosent mindre volum og være 30 prosent lettere enn eksempelvis batteripakken i EQS. Kapasiteten skal være på 400 Wh/liter.

Dette gjør igjen at batteripakken ville passet i en langt mindre bil, tross den høye kapasiteten. Se ikke bort fra at de lager dette en dag også.

For å spe på med mer energi har de laget solcellepaneler på taket. Dette utgjør av erfaring ikke alll verden, men er stort sett nok til å fore alle elektroniske forbrukere, som radio, innvendig belysning og lignende. Når bilen ikke er i bruk vil energien også lade batteriet, vel og merke om den ikke står i en garasje eller under tak på annen måte.

Også innvendig har Mercedes rukket å leke seg med alskens nye og mer bærekraftige materialer. Det er hentet materialer fra både bambus og sopp. Ingen dyr skal heller behøve å dø for en EQXX, uten at vi har spurt hvor overproduksjon av skinn fra slakt da blir av.

En interessant detalj er skjermen, for det er ikke lenge siden Mercedes stolt viste frem sin Hyperscreen i EQS, før de nå viser en full skjerm i hele interiørets bredde.

EQXX viser på flere måter at også Mercedes-Benz er i ferd med å gå fra å være en bilprodusent til å bli en teknologiutvikler.

Så gjenstår det å se om dette er en bil vi noen gang får se i butikkene, men Mercedes lover at den skal finnes som kjøreklar konseptbil i løpet av våren.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.