Elbil24 avslører:

Mercedes-Benz ønsker ikke oppgi viktige detaljer om sin nye elbil - EQC

Du får faktisk en god del mer enn du blir lovet.

KOMMER TIL HØSTEN: De første kundebilene av EQC kommer til høsten. Foto: MB
KOMMER TIL HØSTEN: De første kundebilene av EQC kommer til høsten. Foto: MBVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24.no): Mercedes-Benz EQC er nylig lansert for en internasjonal motorpresse i Oslo og østlandsområdet. Elbil24 var med i aller første gruppe av lanseringen. Vi har tidligere oppdaget at bilprodusentene ikke alltid ønsker å oppgi vesentlig informasjon rundt batterikapasitetene, og denne gangen var det Mercedes-Benz sin tur.

I alle dokumenter og i diskusjoner med de tilstedeværende ekspertene ble det opppgitt at bilen har en batterikapasitet på 80 kWh. Det er ikke riktig.

Batterikapasiteten angir størrelsen på bilens energilager, som igjen gir en indikasjon på hva du kan forvente av rekkevidde. Men det er ikke så enkelt som bare å lese av et tall i brosjyrene, og ta svaret for god fisk.

Brutto eller netto?

De aller fleste bilprodusentene opererer nemlig med tall for brutto batterikapasitet, mens noen få oppgir tall for både brutto og netto kapasitet. Brutto er batteriets maksimale kapasitet, mens netto er den delen du kan benytte deg av. Differansen, den ikke anvendelige delen, er der for å opprettholde god helsetilstand på batteriet.

Vi har tidligere skrevet at ikke alle produsenter ønsker å oppgi netto kapasitet, til tross for at Forbrukerrådet insisterer på at de må det.

Såpass vesentlig informasjon om en bil skal være tilgjengelig, og en del av informasjonen kunden har krav på å få vite. Ikke bare fordi det har med rekkevidden å gjøre, men også fordi det er en del av miljøaspektet og det fotavtrykket man setter igjen ved å kjøpe bilen.

MODULBASERT: Som i alle biler er de 384 cellene plassert i moduler, og pakket under bilen. Foto: MB
MODULBASERT: Som i alle biler er de 384 cellene plassert i moduler, og pakket under bilen. Foto: MB Vis mer

Ikke alene

Da Audi skulle lansere e-tron fikk vi ved to anledninger opplyst at deres e-tron hadde 95 kWh anvendbar kapasitet. Dette viste seg å være feil, og at 95kWh er brutto kapasitet.

Da dette kom for en dag ønsket ikke Audi å oppgi nettotallet, altså tallet for den anvendelige kapasiteten på e-tron.

Gjentagende forsøk ga samme resultat, men til slutt fikk vi et møte/intervju med øverste sjef for elektrifiseringen hos Audi, Stefan Niemann.

Han bekreftet til slutt overfor Elbil24 at anvendelig energimengde i e-tron er 88 prosent av brutto batterikapasitet. Omregnet blir dette 83,6 kWh av de oppgitte 95 kWh brutto.

EN MODUL: En komplett batteripakke består av 384 cellene som er pakket inn i et antall moduler. Foto: Fred Magne Skillebæk
EN MODUL: En komplett batteripakke består av 384 cellene som er pakket inn i et antall moduler. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Oppgir kun netto

Hos Mercedes-Benz har vi nå havnet i tilsvarende situasjon, bare motsatt.

Jürgen Schenk er leder for eDrive og systemintegrasjon hos Mercedes-Benz. Han hadde oppsiktsvekkende opplysninger å komme med.

-80 kWh er den anvendelige delen av batteriet, og vi kommuniserer aldri noe annet, fortalte han, da vi ba om begge tall for begge deler.

Etter å ha spurt oss frem hos forskjellige representanter fikk vi likevel ut informasjon som gjorde at vi kunne regne oss frem til resultatet - sånn noenlunde.

Svaret er at definitivt at brutto batterikapasitet for EQC ikke er 80 kWh.

FERDIG PAKKE: Slik ser den ferdige batteripakken ut. Foto: Fred Magne Skillebæk
FERDIG PAKKE: Slik ser den ferdige batteripakken ut. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Regnestykket

Totalt er det 384 celler i den samlede batteripakken, og hver celle er som et batteri med en egen kapasitet i seg selv. Informasjon vi har fått bekreftet fra Mercedes-Benz er at hver celle er på 57,5 Ah, og har en cellespenning som varierer mellom 3,6 og 4 volt.

Om vi legger et snitt på 3,8 volt til grunn, ganger dette opp med 57,5 Ah, så vet vi at hver celle lagrer 218,5 watt-timer. Når dette igjen ganges opp med de 384 cellene, så ender vi opp med en total kapasitet avrundet til 84 kilowatt-timer (kWh).

Om vi legger 4 volt cellespenning til grunn, noe vi bør gjøre ved utregning av maksimal brutto kapasitet, vil samme regnestykke gi en energimengde på 88 kWh.

88 kWh er med andre ord den høyeste brutto kapasiteten på batteriet i EQC.

Det kan også være en av forklaringene på hvorfor EQC holder såpass godt følge med konkurrentenes større batteripakker når det gjelder rekkevidde. Spesielt med tanke på at forbruket per mil ikke er nevneverdig lavt.

Det kan også være en av forklaringene på hvorfor EQC holder såpass godt følge med konkurrentenes større batteripakker når det gjelder rekkevidde. spesielt med tanke på at forbruket per mil ikke er nevneverdig lavt.

Vi har sendt regnestykkene og informasjonen over til representanter hos den norske importøren, som var på teknisk gjennomgang av nettopp EQC i Tyskland da han fikk dem. Representanter fra Mercedes-Benz bekrefter at 80 kWh er netto kapasitet, men ønsker fortsatt ikke å oppgi et enkelt tall for brutto kapasitet, selv når vi legger frem regnestykkene.

I en plansje vi har fått tilgang til oppgir Mercedes-Benz selv at den totale batteripakken kan jobbe med en spenning på maksimalt 408 Volt, og har en nominell kapasitet på 210 Ah.

Omregnet gir dette en samlet nominell energimengde på 85,7 kWh, når spenningen er 408 Volt.

INDIREKTE BEKREFTELSE: En plansje fra Mercedes-Benz selv opplyser både spenning og nominell kapasitet, som dermed bekrefter 85,7 kWh. Skjermdump: Daimler
INDIREKTE BEKREFTELSE: En plansje fra Mercedes-Benz selv opplyser både spenning og nominell kapasitet, som dermed bekrefter 85,7 kWh. Skjermdump: Daimler Vis mer

Så hva kan vi egentlig ta som et endelig svar?

88 kWh er det mest optimistiske svaret, mens deres egen informasjon om 408 Volt og en nominell kapasitet på 210 Ah er det mest troverdige svaret for brutto kapasitet.

Eller 85,7 kWh om du vil.

Hemmeligholder

Hvorfor Mercedes-Benz ønsker å oppgi kapasiteten forskjellig fra resten av bransjen har vi altså ikke fått noe godt svar på. Kundene har uansett krav på å få vite hva de kjøper, og hvilket fotavtrykk de setter i denne verden ved å kjøpe gjeldende produkt. Da er total mengde batteri en vesentlig faktor.

Ikke bare den anvendelige delen, men også den delen som ikke nødvendigvis gir deg ekstra rekkevidde under kjøring.

I forbindelse med saken vi tidligere hadde med Audi, var Thomas Iversen i Forbrukerrådet klar på at kundene skal vite hva de får når de kjøper en bil, og sa dengang:

-Helt konkret mener jeg at forbrukerne må stille krav til at selger fremlegger informasjon om netto batterikapasitet før de inngår avtale om kjøp av bil, avslutter Iversen.

Det underlige er at den kryptiske holdningen til Mercedes-Benz gjør at kapasiteten de oppgir virker mindre konkurransedyktig sammenlignet med konkurrentene, rett og slett fordi kundene ikke vet at de sammenligner epler og pærer, eller brutto og netto kapasitet om du vil.

Audun Hermanssen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz, er kjent med saken. Han antyder at dette strengt tatt er et pluss i margen for EQC som bil, men har også forståelse for at noen ønsker å vite brutto kapasitet.