Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): I år kommer det et ras av fullelektriske biler som passer det norske markedet som hånd i hanske. Til nå har det stort sett vært enten relativt små, eller de store bilene som har vært foretrukket. Nå kommer de mellomstore, kategorien der de aller fleste kundene befinner seg.
Mercedes-Benz EQA er blant disse, og vi har allerede prøvekjørt bilen.
Den går rett i klinsj med biler som Volvo XC40, VW ID.4, Skoda Enyaq, og naturligvis den kommende Tesla Model Y. Mercedes-importøren trekke først og fremst frem Model 3, men EQA er en høyreist bil, i likhet med Model Y.
Det elementære
For å ramse opp det elementære, så er EQA fullelektrisk, men baserer seg på GLA som har fossile drivlinjer. Forhåndssalget starter allerede i februar, men de første bilene kommer ikke før senere på våren, vi tipper en gang i mai. Den første utgaven som kommer får forhjulsdrift, og har en batteripakke på 66,5 kWh netto – altså den anvendelige batterikapasiteten. Brutto kapasitet ønser ikke MB å si noe om enda, men vi kommer tilbake til dette når vi har regnet det ut.
Med et oppgitt forbruk ved blandet kjøring etter WLTP-standarden på 1,77 kWh per mil, har bilen en estimert rekkevidde på 42,6 mil.
Ettersom det snør - og kulda herjer i store deler av landet - må vi legge til at forbruk og rekkevidde er testet ved 23 varmegrader, og vil avvike på vintertid. Kulda vil også påvirke ladehastigheten, spesielt ved hurtiglading.

Pris eller forfengelighet?
Designelementene
Utvendig er det en rekke detaljer som skiller EQA fra GLA, men man er aldri i tvil om at dette er en Mercedes-Benz. Slektskapet til storebror EQC er også åpenbart, en bil som igjen har nært slektskap til GLC-modellen.
De mest åpenbare detaljene som tydeliggjør at dette er en EQA finner vi i den særegne grillen, spesielle felger, og i lyktene.
Vi har som sagt prøvekjørt bilen, men i en delvis kamuflert utgave der blant annet lyktene var dekket til.
Proporsjonene for øvrig er like som GLA, en bil som har en god formfaktor og riktig størrelse til vårt marked, med korte overheng, og derav lengre akselavstand.

Disse 40 elbilene kommer i 2021
Godt indre
Når du setter deg inn i EQA får du et umiddelbart inntrykk av at det er en premiumbil. Alt er solid og har en god opplevd kavlitetsfølelse. Setene er faste, men riktig ergonomisk utformet, og det er svært enkelt å finne seg til rette. Bakseteplassen er også god, og da er det lett å tenke at dette går utover bagasjerommet. Svaret er både ja og nei.
Basert på VDA-normen måler bagasjerommet 340 liter, noe vi skulle ønske var større, men når du lukker opp bakluken vil du likevel bli overrasket over den plassen som åpenbarer seg.
Det er praktisk utformet, og vil være stort nok for de fleste. Under gulvet i dette bagasjerommet finner du et lite rom til ladekablene, men stort mer er det ikke plass til der. Bilen har heller ikke den høyst ønskede «frunken» under panseret.
Bakseteryggene kan naturligvis legges ned, og i god premium-stil kan de legges ned i 40/20/40 splitt – med andre ord veldig anvendelig.
Grensesnittet
Bak rattet vil du først og fremst legge merke til den doble skjermen, slik vi har sett den i både EQC og andre nyere biler fra selskapet. EQA drar med andre ord nytte av det samme nye MBUX’et som de andre bilene. MBUX betyr Mercedes-Benz User Experience, eller brukergrensesnitt på godt norsk.
At Mercedes drar dette ned i de mer prisgunstige modellene er glimrende, for her ligger det en rekke funksjoner og muligheter som hører langt dyrere biler til.
Et av disse er deres bruk av navigasjonssystemet som til enhver tid jobber i bakgrunnen for å estimere rekkevidde og andre funksjoner. Om du tar deg tid til å legge inn destinasjonen, selv om du vet veien, vil bilen kunne gi deg ytterligere bedre beregnede informasjoner.

Ti nye bilmerker vil filleriste det norske markedet neste år
Prøvekjørt
Elbil24 har som sagt prøvekjørt nykommeren en mørk vinterdag, og i snødrev. Dette fordi Mercedes ikke ønsket oppmerksomhet rundt bilen før den var lansert.
Det er viktig å pressisere at dette var en prøvekjøring, og ikke en test. Likevel må vi si at førsteinntrykket var svært godt. En ting er at bilen virker større enn den faktisk er, noe som først og fremst skyldes en lang akselavstand og en høy sittestilling. Når bredden i bilen i tillegg er ganske god, så skaper dette en romfølelse og en generell storbilfølelse.
Den lange akselavstanden gir seg også utslag i stabilitet, men også god komfort. Likevel har Mercedes klart å gi bilen en skarp og fin styrefølelse som det er lenge siden jeg har kjent i en bil i denne klassen, med et oppsett som tenderer til litt sportslig.
Det er også verdt å merke seg at Mercedes sine kjøreprogrammer faktisk har en funksjon på bilens oppførsel. Dette fordi de har et adaptivt understell som kan justeres. De fleste rimeligere biler på markedet i dag påstår å ha flere kjøreprogrammer, men som i praksis kun justerer responsen for gasspedalen – eller wattpedalen, som noen ynder å bruke om elbilene.
Et neste element som åpenbarte seg under prøvekjøringen var hendlene bak rattet, der du kan velge hvor mye bilen skal regenerere. På snødekte veier kunne vi sette dette til å regenerere så mye at ABS-bremsene faktisk slo inn når vi lettet helt på gasspedalen. Dette høres kanskje ut som en selvfølge, men ikke på elbiler. For det første er det ikke alle biler som regenerer så mye at elmotoren bremser såpass mye opp, og det er heller ikke alle elbler som har aktivert ABS under regenerering, men først slår inn når de mekansiske bremsene tas i bruk.
Alt i alt er vi svært positivt overrasket over det Mercedes hadde å vise oss, ikke minst etter å ha prøvekjørt den. EQA vil absolutt få knaggen «Norges-modellen» blant modellrekken deres, så gjenstår det å se om importøren klarer å få fatt i nok biler. Selv regner de med at EQA vil stå for i overkant av 60 prosent av salget i dette segmentet, noe vi mener er tror er lavt estimert. Kan det være fordi de får for få biler?

Den store vinterguiden om rekkevidde
Flere modeller
Til høsten vil det også komme en bil med firehjulsdrift og større batteripakke. Denne vil også ha en total motoreffekt på 272 hestekrefter, noe som vil gjøre bilen langt livligere. Om vi skal peke på noe negativt, så må det først og fremst være ladeeffekten under hurtiglading.
Nå begynner bilene i dette segmentet å krabbe over 200 kW på flere kommende modeller. Da mener vi at 100 kW ladeeffekt på det meste er i laveste laget.
Det er litt «gårsdagens nyheter», men i likhet med de fleste andre produsenter vil også EQA få mulighet for såkalte OTA-løsninger – oppdateringer over nettet, uten å måtte bytte komponenter. La oss håpe, for EQA er et svært godt bekjentskap, og vi ønsker den så optimal som mulig. Ettersom dette var en prøvekjøring har vi naturligvis ikke kastet noen terning, men førsteinntrykket er blant de aller beste i denne klassen.
Tekniske spesifikasjoner:
Mercedes-Benz EQA 250 | |
Motor: | Elektrisk |
Effekt: | 140 kW / 190 hk |
Dreiemoment: | 375 Nm |
Batteri: | Li-ion |
Kapasitet: | 66,5 kWh netto |
Max ladeeffekt: | 100 kW |
Ombordlader: | 11 kW |
Forbruk: | 1,77 kWh / mil |
Rekkevidde WLTP: | 426 km |
0-100 km/t: | 8,9 sekunder |
Toppfart: | 160 km/t |
L x B x H: | 4463 x 1834 x 1620 mm |
Akselavstand: | 2729 mm |
Bagasjerom (VDA): | 340 liter |
Bakkeklaring m/u last: | 15 / 20 cm |
Hengervekt: | 750 kg |
Taklast: | Ja (75 eller 100 kg ubekreftet) |
Pris: | ca. 450 - 460.000 greit utstyrt |
Kommer: | ca. Mai 2021 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.