Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Mercedes E-klasse har foreløpig kun vært tilgjengelig i én elektrisk utgave i Norge, Merceds-AMG EQE 43 4Matic.
De første eksemplarene kom til Norge i sommer, og i overkant av 100 av dem ruller nå på norske veier. Denne har imidlertid en startpris på 897.000 kroner, noe som naturlig nok gjør bilen mindre aktuell for mange.
Mye rimeligere utgaver
Dette kan imidlertid snu når Mercedes nå er klare med flere modellvarianter, for innstegsutgaven EQE 300 med drift på bakhjul får en prislapp som bør passe langt flere: 593.000 kroner, mens EQE 350 4Matic som har firehjulsdrift, starter på 652.000 kroner.
Elbil24 var blant de aller første som fikk teste EQE 350 allerede i vår, og den fikk en sterk anbefaling. Vi trakk blant annet fram komfort, kjøreegenskaper, støynivå og ekte premium kvalitetsfølelse på plussiden. Du kan lese testen her:

Mercedes-Benz EQE testet: - Du verden for en herlig bil
EQE 300 og 350 4Matic er utstyrt med en batteripakke på rundt 90 kWh, som byr på rekkevidde på henholdsvis 639 og 597 kilometer. Maks ladeeffekt i hurtiglader er 170 kW, som er noe under det du kan oppnå på storebror EQS. Det skal fortsatt være nok til at den, under optimale forhold, kan få 250 km rekkevidde etter et kvarter i laderen, lover bilprodusenten.
Mercedes-Benz understreker at bilene kommer med et godt utstyrsnivå som standard, og kan i tillegg utstyres med luftfjæring og bakakselstyring som ekstrautstyr.

Ny el-SUV fra Mercedes er som skreddersydd for Norge
Topputgave til millionen
I tillegg kommer den toppspesifiserte AMG EQE 53 4Matic+, som blant annet byr på firehjulsdrift, firehjulssving, to motorer som byr på 687 hestekrefter og dreiemoment på 1000 Nm, og 0-100 km/t på kun 3,3 sekunder. Denne får en prislapp som starter på 987.000 kroner.
Alle varianter av EQE har fester for takstativ, og mulighet til å kunne laste opptil 100 kg på taket. I tillegg kan EQE bestilles med tilhengerfeste som kan trekke opptil 750 kg.
Mercedes-Benz opplyser at de nye variantene forventes på norske veier i løpet av kort tid. Elbil24 kommer tilbake med mer informasjon så snart vi har den.
Tekniske data
Egenskap | EQE 300 | EQE 350 4MATIC | EQE 43 4MATIC | EQE 53 4MATIC+ |
Hjuldrift | Bakhjulstrekk | Firehjulstrekk | Firehjulstrekk | Firehjulstrekk |
Effekt | 245 hk | 292 hk | 476 hk | 687 hk (AMG DYNAMIC PLUS) |
Dreiemoment | 550 Nm | 765 Nm | 858 Nm | 1.000 Nm (AMG DYNAMIC PLUS) |
Akselerasjon | 7,3 s | 6,3 sek | 4,2 s | 3,3 sek (AMG DYNAMIC PLUS) |
Batterikapasitet | 89 kWh | 90,6 kWh | 90,6 kWh | 90,6 kWh |
Rekkevidde (WLTP) | 639 km | 597 km | 531 km | 526 km |
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) | 11 kW / 22 kW | 11 kW / 22 kW | 11 kW / 22 kW | 11 kW / 22 kW |
Hurtiglader | 170 kW | 170 kW | 170 kW | 170 kW |
Blandet forbruk (WLTP) | 16,0 – 18,8 kWh/100 km | 17,5 – 20,8 kWh/100 km | 16,9 – 19,7 kWh/100 km | 20,2 – 22,6 kWh/100 km |
CO2 utslipp (WLTP) | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Tilhengervekt | 750 kg | 750 kg | 750 kg | 750 kg |
Pris eks. levering | 593.000 kr | 652.000 kr | 897.000 kr | 987.000 kr |
Prisene fordrer at at bilene leveres i år. Fra nyttår blir det 25 prosent moms på beløpet som overstiger 500.000 kroner.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.