Mercedes-Maybach EQS 680 SUV:

Mercedes-Maybach EQS i SUV-utgave

Nå er prisen klar på Mercedes' luksus-råskinn.

Video: Mercedes-Benz Vis mer
Publisert

(Elbil24): Mercedes-Benz har historisk sett blitt forbundet med premium biler, og det er det fortsatt. Etter at elektrifiseringen skjøt fart, ville ikke selskapet endre på dette. En Mercedes-Benz skulle fortsatt være en premium bil fra øverste hylle.

Men det finnes en hylle over der igjen.

Nå åpner nemlig Mercedes opp for bestilling av Mercedes-Maybach EQS SUV.

Dette er en toppmodell basert på Mercedes-Benz sin egen EQS SUV, og det er ikke uten en grunn at Mercedes må strekke strikken ytterligere. For med årene har begrepet premium bitt vannet kraftig ut, etter hvert som alle merker har blitt mer premium og nærmet seg de tre tyske som for et tiår og to siden skilte seg kraftig ut i den retningen. Det gjør de ikke lenger, og derfor må grep som dette tas for å skille seg ut.

Mercedes-Maybach EQS i SUV-utgave

Luksuriøst

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV har samme plattform og basis som sine slektninger, men den er i tillegg spekket med all den luksus du kan tenke deg. Her finner du også standardutstyr som overgår hva du kan få på en ordinær EQS fra Mercedes-Benz.

Rent visuelt skiller bilen seg ut i form av grillen foran, og den har en totonet lakk som ikke finnes på en ordinær EQS.

Innvendig har de steppet opp valg av materialer ytterligere, og det er lagt ekstra stor vekt på at man har det bra i baksetet, ettersom dette er en direktørbil – om det fortsatt er noe som heter det.

Her får du massasje oppdelt i soner, du har naturligvis varme og kjøling i seter. Høyre baksete kan leveres med seter som justeres ned til en liggestilling, i form av «First-Clas Rear» pakken. Da følger også to koppeholdere som varmer eller kjøler det du har av drikke, og du får en hylle som er designet for et nettbrett, eller lignende.

Elbil24 har tidligere fått en demo av Maybach sitt 4D Burmester lydanlegg, som rett og slett er det mest imponerende vi noen gang har hørt i en bil. Her er det standard, og støtter Dolby Atmos. Det byr blant annet på 15 høyttalere, der to av dem er basshøyttalere foran, og en rekke surround-høyttalere.

Du har naturligvis kontrollpanel for å justere lyden både foran og bak.

Uavhengig av om du vil ha kupéen som et lytterom, eller et stille hvilerom , så har Mercedes har også strukket strikken for å støydempe bilen så godt som mulig. Det er vesentlig i en bil som stiller i en klasse som dette.

Komfort i fokus

Det er fristende å si at ytelser og kjøreegenskaper ikke betyr all verden, for dette er jo bilen du skal bli kjørt i, ikke som du skal kjøre selv. Det er selvfølgelig bare flåsete å si, og det er heller ingen grunn til å tro at Mercedes-Maybach har sviktet på disse områdene. Den triller blant annet rundt på Airmatic luftfjærer trill rundt, og kan heves opp til 35 millimeter. Den har styring på bakakselen, og et spesielt Maybach kjøreprogram som erstatter det ordinære Comfort-programmet som er å finne på de øvrige EQS-modellene.

Bilen har det samme batteriet på 118 kWh som de øvrige EQS, som de to elmotorene som byr på firehjulsdrift leverer samlet 658 hestekrefter, fra et dreiemoment på 950 Nm.

Sprinten til 100 km/t skal gå unna på 4,4 sekunder, og toppfarten er begrenset til 210 km/t.

Rekkevidden er nå oppgitt til 560-612 kilometer, avhengig av utstyr, hjul og annet.

Dimensjoner er tilnærmet det samme som en ordinær EQS, det samme med bagasjeromsplassen.

Ok, så la oss komme til kjernes i det hele – prisen. Når importøren nå har åpnet for bestilling, så må du sørge for å ha finansieringen på plass for den nette sum av 2.236.000 kroner, pluss frakt og leveringsomkostninger, og eventuelt det du ønsker av ytterligere ekstrautstyr.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.