Mercedes-Benz EQS:

Mercedes' nye flaggskip får 77 tommers skjerm og viruskontroll

Skal stoppe virus like effektivt som vaksine, så lenge du sitter i bilen.

Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Mercedes-Benz EQA har akkurat kommet til landet, og Elbil24 har naturligvis testet den. Om noen dager skal merket lansere sitt nye elektriske flaggskip, EQS. Målsettingen hver gang det lanseres en bil med S i navnet fra selskapet er at den skal være banebrytende.

Vil EQS derfor bli verdens beste elbil?

Vel, spørsmålet skal få være åpent til vi har sett den og kjørt den, men i et møte med Mercedes-Benz har de avslørt noen detaljer allerede, og det er åpenbart at de strekker strikken på flere områder.

Verdens laveste?

Luftmotstand er en bilens verste fiende, ettersom dette er med på å påvirke forbruket kraftig. Dette gjør seg spesielt gjeldende på elbiler, ettersom konsekvensene får så tydelig utslag.

Nye EQS setter derfor en ny standard for nettopp luftmotstand, og har en koeffisient på blanke 0,20, får vi opplyst når vi under et pressemøte spør ingeniørene i Daimler.

Bilens lengde er faktisk med på å bidra i positiv retning, ettersom det ikke bryter luftstrømmen så brått som på en kortere og mer klumpete bil. Per i dag kjenner vi ikke til andre serieproduserte biler med lavere motstand enn dette.

Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Verdens lengste?

Å lage store batterier er den enkleste sak i verden, ettersom det bare er å sette sammen flere celler. Per i dag ser vi batterier med en kapasitet opp til 100 kWh i flere biler. EQS ser ut til å bli den første som bryter denne grensen.

For selskapet opplyser at de har til hensikt å sette inn et batteri på 108 kWh, når bilen kommer på markedet.

Dette har naturligvis en høy vekt, samtidig som vi regner med at EQS får et batteri med høy energitetthet, og således sparer noe vekt der. I tillegg har bilen som sagt den lave luftmotstanden. Dette gjør at de også skal ende opp på en rekkevidde vi ikke tidligere har sett på en bil som selges over disk.

Mercedes-Benz forteller nemlig at bilen skal kunne rulle godt over 70 mil, før den igjen må lades.

Hva definisjonen på «godt over» betyr i dette tilfellet kjenner vi ikke, men det ryktes faktisk opp mot 80 mil. Da snakker vi om et forbruk på nivå med en langt enklere Hyundai Kona og dens like, noe som viser at utviklingen for elbilene tar store skritt av gangen.

Verdens største?

Som sagt skal dette være selve flaggskipet fra Mercedes-Benz, og da må de strekke noen strikker. Vi har tidligere fortalt om Audis head-up display på opp mot 70 tommer, men Mercedes-Benz må naturligvis overgå dette.

Hele 77 tommer bedyrer de at skjermen deres skal tilsvare, og i likhet med VW-konsernet, har også Mercedes et såkalt AR-system på plass (Artificial Reality).

I tillegg til dette har de det de kaller Hyperscreen, som består av tre skjermer satt i system over hele bilens innvendige bredde. Ved berøring får du haptiske tilbakemeldinger når kommandoer er mottatt. Sensorer og et kamera overvåker til enhver tid lysnivået i kupéen for å kunne justere skjermbelysningen etter omgivelsene.

Hele 40 innovasjoner skal ha funnet veien inn i bilen, og et vesentlig punkt er at man som bruker ikke må innom en rekke nivåer og menyer for å få gjort det man trenger.

Faktisk skal det ikke være noen menynivåer i det hele tatt, forteller Mercedes-Benz. Alt skal ligge åpent i dagen fra det øyeblikk du bestemmer deg for å gjøre en endring, eller velge en funksjon.

Inne i kupéen skal du også ha det særdeles komfortabelt. Mercedes-Benz forteller at de har lagt mye arbeid i å gjøre kabinen så stille som mulig, men har likevel valgt ikke å benytte aktiv støydemping, som det etter hvert har kommet på flere biler.

Det er liten vil om at nye biler framstå som datamaskiner på hjul. I EQS sitter det åtte prosessorer, som til sammen jobber med et internminne på 24 GB RAM, med en båndbredde på 46,4 GB per sekund. Dette er mer datakraft enn i de heftigste Macbook PRO man får kjøpt i dag.

Også stereoanlegget fra Burmester skal være spitzenklasse.

Viruskontroll

Litt flåsete sagt kanskje, men en EQS skal beskytte deg like godt fra pandemien som en vaksine, lover tyskerne.

For Mercedes-Benz har montert et effektivt HEPA-filter i bilen, som i ny tilstand skal være i stand til å fange opp 86 prosent av det som måtte være av virus i lufta.

Selv etter at det er brukt i en tid skal det kunne håndtere 80 prosent av eventuell virus som kommer luftveien.

Når det gjelder bakterier er tallene respektive 90 prosent i ny tilstand, og 88 prosent i brukt tilstand.

Mercedes-Benz forteller at de er den første bilprodusenten som mottar OFI ZG250-1 sertifisering for luftfiltreringen sin. OFI er et østerriksk forsknings- og testsenter.

De første bilene av EQS er ventet til til høsten, sannsynligvis en gang i september. Prisene er fortsatt ukjent.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer