Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Lenge var det kun Tesla som bygde egne ladestsjoner. Store bilprodusenter så ikke på egne ladenettverk som en viktig prioritering, og avsto fra å følge i Teslas fotspor.
I senere tid har imidlertid dette endret seg. Flere av aktørene i bransjen har investert i ladenettverket Ionity, og nå er det også flere som har bestemt seg for å bygge sine helt egne ladestasjoner.
Mercedes er blant dem. Tidligere i år presenterte det tyske premium-merket sin nye satsning på teknologimessen CES i Las Vegas.

Nå får du den fra 30.000 kroner - men vær obs
10.000 hurtigladere
Det kommende ladenettverket til Mercedes blir ikke like omfattende som Tesla sitt, men skal likefullt huse totalt 10.000 hurtigladere verden over.
2000 bygges i USA og omtrent like mange settes opp i Europa. Resten vil bygges i Kina og andre viktige markeder.
Til sammenlikning har Tesla rundt 40.000 ladestolper på verdensbasis. VW-gruppen ønsker på sin side å sette opp 45.000 ladepunkter innen 2025.
350 kW effekt
De første Mercede-ladestasjonene settes opp i USA og Kanada. Nå er det dessuten klart at de første Mercedes-laderne i Europa vil være på plass innen utgangen av 2023. Det skriver Automobilwoche, gjengitt av Vi Bilägare.
De første Mercedes-laderne i Europa blir - ikke uventet - å finne i hjemlandet Tyskland. Også Frankrike får Mercedes-laderne i 2023. Det er ikke kjent om laderne kommer til Norge, men Norge er gjerne et prioritert land når det kommer til elbiler.
Laderne får en effekt på opptil 350 kW og blir tilgjengelig for alle bilmerker, men Mercedes-eierne vil trolig prioriteres, skriver Automobilwoche - og nevner reservasjon som en mulig tjeneste.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.