Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det er ingen tvil om at fremtidens supersportsbiler må være elektriske. Satsingen fra flere produsenter viser akkurat det samme.
Det er bare knapt gått et par uker siden Porsche viste frem sin nye konseptbil, Mission X, en supersportsbil med et mål om å sette rekord på Nürburgring for elektriske super-sportsbiler.
Allerede nå meldes det om at de skal få konkurranse, for nå har også Mercedes-Benz vist frem et konsept som unektelig må settes i samme kategori bil som Porsche Mission X.
Velkommen skal du være, Mercedes-Benz Vision One-Eleven.
Bilen hinter mot 60- og 70-tallets C111-modeller, men har naturligvis fått et 40-50 år friskere design. Mercedes har likevelvalgt å fortsette med det flytende designet – eller såpestykke, som noen velger å definere det som – et design som likevel i høyeste grad gjør bilen effektiv med tanke på luftmotstand.

Kjente detaljer
Mercedes har også trukket inn andre detaljer som er hentet fra tidligere sportsbiler, deriblant de velkjente måkevingedørene, som naturligvis er hentet fra 300 SL, og dens like. Samtidig har de også trukket inn nye elementer som hinter mer mot fremtiden enn det historiske, som hjuldesignen. Her er felgene gitt tråder som går fra navet og ut, og disse skal illustrere viklingene i en elmotor. For bare så det ikke er noen tvil, One-Eleven skal bli en elbil, når den en dag kommer på markedet.
Det vi derimot finner litt underlig er at bilen ikke er gitt navnet Mercedes-AMG, men fortsatt Mercedes-Benz. Men, hvem vet, det kan endre seg til den dagen bilen kommer på markedet.

11 gode grunner til å droppe Tesla Model Y
Mercedes bekrefter at bilen vil få et race-modus, og at alt da er orientert rundt føreren, og det den måtte trenge. Samtidig forteller de at kupéen også kan gjøres om til et slags lounge-modus, der plass og komfort settes noe mer i fokus.
I likhet med alle andre nye biler på markedet, så trekkes buzz-ordet bærekraft opp av hatten her også. Mange av detaljene er laget av resirkulert plast, som blant annet det hvite i interiøret. Det oransje er laget av skinn, som igjen er garvet med kaffebønneskall.
Omdiskutert ratt
I likhet med Porsche Mission X, har også Mercedes Vision One-Eleven fått et yoke-ratt, der du bare har sidedelene fra et ordinært ratt å holde i. I likhet med Porsche har også Mercedes laget en ganske liten og minimalistisk skjerm som er rettet mot føreren, for på den måten å servere det aller viktigste.
I denne konseptbilen er setene integrert i gulvet på bilen, men på en måte vi ikke har noen tro på vil komme på en produksjonsmodell. Hadde bilen skulle vært tilpasset kun én sjåfør, så kanskje, men samtidig er det nær umulig å sørge for nødvendig komfort på denne måten. Vi tror derfor dette må settes på kontoen for det litt vel konseptuelle.

Stor forskjell på bilvask-avtaler
Mercedes bedyrer at de bevist har spilt på transformasjonen mellom det analoge og digitale, og det i en 8-bits versjon. Dette spiller de på flere steder i bilen, i alt fra dashbordet, og vinduene, som har en form for foliering i det samme digitale utseendet for å begrense innsynet. Om det også hindrer utsynet vites ikke.
Sett denne?
Elbilens mysterier
Mercedes er begrenset i sine utalelser om den elektriske drivlinjen, men forteller at den skal være bestykket med et nytt batterikonsept, med sylindriske celler med væskekjøling. Cellekjemien er ny, og her dukker plutselig AMG opp. Det er nemlig de som har utviklet disse cellene, med teknologi fra motorsporten.
For å skape fremdriften skal One-Eleven bli utstyrt med to elmotorer, etter alt å dømme en på hver aksling, Dette skal være aksial-fluks motorer fra YASA, der et av fortrinnene skal være at de er svært kompakte. Gevinsten skal i følge Mercedes være at de ikke tar nevneverdig plass, noe som gir nye muligheter i hvordan det øvrige av bilen utformes.

Disse motorene skal produseres av Mercedes i Berlin, og vil etter det vi forstår bli å finne i andre biler fra selskapet der sportslige ytelser står på agendaen.
Dermed gjenstår det bare å se når vi får muligheten til å teste nyvinningene. Foreløpig vet vi ingen ting om når, ei heller når One-Eleven er tenkt ut i dagens lys, i en eller annen form.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.