Nytt om elbil:

MG 4 får kanonpris i Norge - lanseres i høst

Krabaten på rett over fire meter yter som langt større biler.

Bilen skal hete MG Mulan i KIna, men får navnet MG 4 i Europa. Foto: MG.
Bilen skal hete MG Mulan i KIna, men får navnet MG 4 i Europa. Foto: MG. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): MG har oppnådd stor suksess med sin første bilmodell i Norge, SUV’en MG ZS EV. Nå har den i tillegg kommet i en oppgradert versjon, der mye av det som ikke nådde helt opp på den første utgaven er forbedret.

MG har også lansert en ny stasjonsvogn, MG 5. Denne har mange av de samme egenskapene som MG ZS EV, men i en lavere og mer strukket utgave enn ZS EV. Altså, mer stasjonsvogn, mindre SUV.

I tillegg har MG Marvel R dukket opp, en bil som skal ut og konkurrere med de virkelige storselgerne, som VW ID.4 og Tesla Model Y. Vi testet Marvel R på et veldig tidlig tidspunkt, og lot oss begeistre.

MG Mulan får navnet MG 4

Nå dukker det opp ytterligere en bil i porteføljen fra MG, og ja, vi har naturligvis omtalt den tidligere. Denne skal bygges på den helt nye MPS-plattformen deres, som er skalerbar og en plattform som er dedikert elektriske biler.

Bilen skal hete MG Mulan i KIna, men får navnet MG 4 i Europa. Også denne vil være en relativt kompakt SUV, og mindre enn alle de andre nevnte bilene fra MG.

Bilen måler 4,29 meter i lengde, 1,84 meter i bredde, og er 1,5 meter på strømpelesten. Likevel har den en akselavstand på anstendige 2,7 meter, noe som er langt på en bil med denne lengden. Det er også relativt likt målene for eksempelvis VW ID.3.

MG 4 får kanonpris i Norge - lanseres i høst

Rekkevidde på over 40 mil

Den kompakte bilen vil ha tre alternative drivlinjer, der minst to av dem er tohjulsdrevne. Det ryktes til og med om bakhjulsdrift. Det er da snakk om en versjon med 170 hestekrefter, og en litt sterkere som byr på 204 hestekrefter. Bilen kan også leveres med to ulike batterialternativer, der det minste er på 51 kWh, og det største er på 64 kWh.

Det er ikke likevel det store batteriet som kommer i første omgang, med 64 kWh energilager. Dette vil jobbe sammen med den nevnte motoriseringen på 204 hestekrefter. Den offisielle rekkevidden er nå klar, og som vi har tippet tidligere er denne oppgitt til 435 kilometer etter WLTP-standarden.

I denne konfigurasjonen vil bilen gjøre akselerasjonen til 100 km/t på 8 sekunder, og toppfarten er på de helt greie 160 km/t.

MG 4 får kanonpris i Norge - lanseres i høst

Rask fra 0 til 100 km/t

Produsenten, SAIC, har oppgitt til kinesiske myndigheter at modellen skal ha den nevnte toppfarten på 160 km/t, og at raskeste utgave en akselerasjon til 100 km/t på 3,8 sekunder.

Den norske importøren melder også at det vil komme flere versjoner etter hvert, så vi venter i spenning på enda friskere modeller, men som etter alt å dømme ikke vil få noen økt rekkevidde uten et enda større batteri.

MG Mulan lanseres først og fremst på det kinesiske markedet, før de aller første modellene som MG 4 finner veien til Norge i høst. Dette er først og fremst test- og demobiler. De første kundebilene vil være på plass rett over nyåret, melder importøren.

  • Har du sett denne?
NY SEDAN: Hyundai lanserer Ioniq 6 - bli med på en gjennomgang av bilen med sjefdesigner Simon Loasby. Video: Hyundai/Elbil24 Vis mer

Billig elbil som slipper moms

Med en startpris på 308.900 kroner for Luxury-utgaven, pluss frakt og leveringsomkostninger, vil ikke det nye moms-påslaget få noen innvirkning.

Med tanke på plass, størrelse, ytelse og rekkevidde må denne prisen sies å nesten være oppsiktsvekkende lav, spesielt når utstyrslisten og teknologiene i bilen tas med i betraktningen.

Mange av bilprodusentene har kommet med sine største modeller først. Nå er markedet mer enn modent nok for mindre og mer kompakte modeller, og vi tviler ikke på at MG 4 blir godt mottatt dersom den også leverer på plass og utstyr pris.

Til nå har dette vært et av merkets gode salgsargument, så det blir spennende å ta MG 4 i nærmere øyesyn om ikke lenge.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.