Se MGs nye fullelektriske SUV bli kollisjonstestet av Euro NCAP. Vis mer

MG ZS EV får full pott i kollisjonstest

MGs nye elbil viser seg kollisjonssikker i ny test

Får samtidig trekk for marginal beskyttelse av myke trafikanter.

Publisert

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): For kort tid siden kunne Elbil24 fortelle at MGs nye elbil ZS EV vil bli tilgjengelig for norske kunder allerede i januar 2020.

Nå har kompakt-SUV-en også vært gjennom sin første kollisjonstest utført av Euro NCAP.

Resultatene viser at bilen har god sikkerhet ved kollisjoner, I hvert fall for dem som sitter inni bilen.

Beskytter passasjerer

MG har tidligere hevdet at deres første helelektriske crossover SUV er den første SUV-en som faktisk er familievennlig og rimelig.

Bilen, som har en startpris på 230.000 kan nå vise til god sikkerhet for alle familiemedlemmer i bilen ved kollisjoner.

Resultatene fra Euro NCAP-testen viser nemlig at både barn og voksne er god beskyttet ved de fleste kollisjonsscenarioer den ble utsatt for. Bilen får maksimal poengsum i flere av testkategoriene, og spesielt i sidekollisjoner gir bilen god beskyttelse for både store og små kropper.

Da bilen ble lansert, ble det opplyst at den ble levert med merkets MG Pilot, et system som inneholder flere funksjoner som skal hjelpe føreren å kjøre tryggere og enklere.

Blant annet har den en aktiv nødbrems for å unngå kollisjoner, adaptiv cruise kontroll som holder avstand til bilen foran, og en blindsone-sensor som forteller føreren hva som finnes rundt bilen i forbindelse med et filskift.

Euro NCAP har også testet disse systemene, og gir bilen 2,6 av 3 mulige poeng. Den får litt trekk for dens evne til å varsle fører om stillestående biler i veibanen.

Myke trafikanter sårbare

Som vi skrev innledningsvis viser kollisjonstesten at bilen er trafikksikker for menneskene inni bilen. Myke trafikanter på utsiden av bilen er mer sårbare, ifølge testresultatene.

Selv om bilen har funksjoner som skal fange opp både gående og syklende, mener Euro NCAP at disse ikke fungerer optimalt. Systemene sliter med å fange opp gående og syklende både i dagslys og i kveldsmørket, og testen mener bilen fungerer mindre godt i denne kategorien - eller marginalt som de selv kaller det.

Ved en kollisjon skal imidlertid bilen gi minimal skade på ben og armer, men bekkenet er utsatt. Dette er ikke spesielt for MGs modell, men er noe vi har sett på flere elbiler som har blitt testet det siste året.

Kritikk til tross - alt i alt får MG ZS EV fem av fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest. Dette gir bedømmelsen "jevnt over god beskyttelse av passasjerer og andre trafikanter.

Den legger seg dermed på samme nivå som modeller som Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC og Volvo XC40, for å nevne noen.

Om testene

Euro NCAP tester bilene i fire kategorier.

I testen gjennomgår bilene en rekke sammenstøt, som - på en forenklet måte - skal simulere virkelige kollisjonsscenarioer. I bilen er det fire dukker, som representerer to voksne, et barn på rundt 3 år og et barn på rundt 10 år.

Om Euro ncap:

Euro NCAP (European New Car Assesment Programme) ble opprettet i 1997, etter en modell av amerikanske NCAP. Organisasjonen er i dag støttet av EU-kommisjonen, og jobber utelukkende med å sette opp tester som skal avdekke bilers svakheter i forskjellige kollisjonssituasjoner. Testprosedyrene er under stadig utvikling, og har med årene implementert flere kategorier, både for å dekke flere situasjoner, men også for å involvere myke trafikkanter. Resultatene oppgis i poeng og stjerner, der fem stjerner er det meste, og høyest poengsum innen hver kategori er best.

Bilen blir premiert med mellom en og fem stjerner, hvor fem stjerner er høyest mulig resultat.

Antallet stjerner bilen får, representerer hvor bra bilen håndterer testene den blir utsatt for. Samtidig blir poengsummen også påvirket av hvilket sikkerhetsutstyr bilen kan leveres med.

Testmodellen ble i sin tid laget for å hjelpe forbrukere å finne en tryggest mulig bil. I ettertid er testen blitt målestokken for hvilke biler som er sikrest på mange forskjellige områder, og er bilbransjens norm når biler skal konstrueres. Testen er ikke et krav fra bransjen, men frivillig for de ulike merkene.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.