Elektrisk fremtid for Ikea:

Miljøvennlig møbelshopping

Skal bare ha nullutslippsbiler innen 2025.

ELBIL-FRAKT: IKEA vil bytte ut sine leveringsbiler med elektriske versjoner. Foto: NTB Scanpix
ELBIL-FRAKT: IKEA vil bytte ut sine leveringsbiler med elektriske versjoner. Foto: NTB ScanpixVis mer

Kjære elbil-entusiast

Denne artikkelen er sponset av Elbil 24 Pro-medlemmer.
Støtt Norges ledende nettavis for elbil.

Bli medlem

(Elbil24):

Flere store firmaer har de siste åra valgt å begynne omstillingen til en elektrisk bilpark. Sist ut i rekken er IKEA, som innen få år skal bytte ut hele bilparken sin med elektriske kjøretøy.

Elektrisk om maks seks år

IKEA globalt har forpliktet seg til bare å bruke elektriske eller andre nullutslippskjøretøy til hjemleveranser, leiebiler og interne transporter innen 2025.

Men med posisjonen som Norge har i elbilverden, kan vi være enda tidligere ute. De to første elvarebilene er nemlig allerede i drift på Slependen og Furuset.

MILJØVENNLIG: Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Retail Norge, sier de vil bytte til kun nullutslippskjøretøy innen 2025.
MILJØVENNLIG: Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Retail Norge, sier de vil bytte til kun nullutslippskjøretøy innen 2025. Vis mer

– I Norge håper vi å komme dit enda raskere – at disse elektriske varebilene nå er på veiene viser at vi er i rute, sier Anders Lennartsson, bærekraftssjef i IKEA Retail Norge.

Bilene er av merke Saic Maxus og Volkswagen e-crafter og har en rekkevidde på 200 km. Ved varehusene har IKEA montert hurtigladere i tilknytning til lasterampen. Slik kan bilene lade, samtidig som de blir lastet.

– Varetransporten må bli elektrisk. Det er bra for lommebok, bunnlinja og miljøet. Folk handler på nett, mange har ikke bil i byen, og når møbler handles er det kjekt å få dem levert. Da er det viktig at transporten skjer uten utslipp, sier Lennartson.

Samarbeider med Bring

Netthandelen øker for IKEA og flere av kundene som besøker varehusene ønsker å få varene levert hjem. Nå har IKEA utfordret Bring til å være med på den grønne reisen.

– For oss i Posten og Bring er det spennende å samarbeide om grønne løsninger sammen med IKEA. Det er også spennende at teknologien på eldrift av større varebiler har kommet så langt og blitt så driftssikre, sier Hege Sagplass, miljøansvarlig i Posten Norge.

– Vårt mål er at vi skal benytte bare fornybare energikilder i kjøretøy og bygg innen 2025. Det er ambisiøst, og derfor er det viktig å finne gode løsninger i fellesskap med våre kunder, fortsetter hun.

Også Asko og Travel Retail Norway, som leverer varer til landets Taxfreebutikker, er i ferd med å gå elektrisk, Begge har blant annet bestilt semitrailere fra bilprodusent Tesla, som skal brukes til å frakte varer.

– Jeg er glad for at bedrifter i og rundt Oslo slik som IKEA, tar ansvar og går foran. Oslo kommune har et godt samarbeid med næringslivet og har flere støtteordninger for bedrifter som vil over på elektrisk transport, sier Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel.

Elektrifiserer IKEA-bussene

Men det er ikke bare varetransporten som skal elektrifiseres fra IKEA sin side. Også persontransporten ska bli elektrisk.

– I løpet av de neste åra vil vi bare bruke elvarebiler til hjemleveranser i Oslo, Bærum og Asker, og alle våre busser og leiebiler blir erstattet med alternativer som gir null utslipp. Målet er at all hjemlevering i landet skal være utslippsfri, forteller Lennartsson, bærekraftssjef i IKEA.

I tillegg har IKEA installert hurtigladere for elbiler ved de fleste varehusene for sine medarbeidere og kunder, og de vil øke antallet ladestasjoner i takt med det stadig økende behovet.

Målet er å være klimapositive innen 2030.

– Vi ser både et ansvar og en mulighet til å være i front i skiftet mot grønnere transport. Vi kan bidra med mindre utslipp og bidra til bedre miljøet i byene. Elektriske varebiler er et steg på reisen, sier Lennartsson.