Mini blir stor, sterk og rask

Og neste år kommer hele fem nye modeller til Norge.

Mini blir stor, sterk og rask
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24):

Det er snart jul, og rett etter der er det nyttår. Kalenderen vil da vise 2024, og dette er året da vi kan vente en enorm mengde nye biler på markedet. Kanskje har vakuumet fra 2023 gitt seg, og bilsalget igjen kan ha tatt seg opp.

Mini er blant dem som håper det, for på trappene står det en helt ny Mini Cooper og Mini Countryman.

Bilene ble delvis vist under bilmessen i München denne uken. Selv om den glimret med sitt fravær i messehallene, stod den utstilt for publikum på paviljongen som var laget for offentligheten inne i bykjernen.

MINI COOPER
MINI COOPER Vis mer

Vil være Mini

I likhet med Volkswagen, som nå viser planene for en ny GTI, så er også Mini opptatt av å «være seg sjæl», og beholde sin identitet, selv om vi nå må si at de absolutt har vært tilstede hele tiden.

De forteller at det i 2022 ble levert ut rundt 300.000 biler, og at rundt 45.000 av disse var fullelektriske. Når en helt ny generasjon nå skal fødes, så blir dette etter alt å dømme den siste generasjonen der det også vil være fossile utgaver å få. Fra 2030 skal merket nemlig være fullelektrisk. Det er sju år til, en tidsperiode som stemmer godt overens med en bilgenerasjon.

Sagt i klartekst, om vi ser bort fra bilene som kommer nå, så vil neste generasjon Mini bestå av kun fullelektriske biler.

Men bilene vi nå skal omtale er naturligvis også elektriske, og modeller som kommer til Norge. Det er snakk om en Mini Cooper E, og en Mini Cooper SE. Forskjellen ligger naturligvis i at SE er hakket vassere enn Cooper E, for der SE byr på 218 hestekrefter, vil Cooper E by på 184 hestekrefter. Sprinten skal gå unna på henholdsvis 7,3 sekunder i en Cooper E, og redusert til 6,7 sekunder i SE.

Mini blir stor, sterk og rask

Forskjellige batterier

Rekkevidden på disse to er oppgitt til 305 kilometer i Cooper E, og 402 kilometer i Cooper SE. Da forstår du sikkert at det også sitter to forskjellige batterier i de to bilene, der batteriet i Cooper E kan lagre 40,7 kWh, og i Cooper SE sitter det et batteri på 54,2 kWh.

To forskjellige batteristørrelser betyr også to forskjellige ladeeffekter. Disse er oppgitt til maks 75 kW for det minste, og 95 kW for det største. Her snakker vi selvfølgelig om toppeffekten, som egentlig ikke betyr all verden, da det er vel så mye snitteffekten over en ladesyklus som betyr mest for en hel ladesekvens. Begge bilene har også forvarming av batteriet i forkant av en lading, så sant du plotter inn en ladeplass som destinasjon i navigasjonssystemet.

Eget oppsett

I Mini Countryman har vi helt andre oppsett igjen. Denne kommer som enten to- eller firehjuldreven, og uavhengig av hvilken av dem du velger, så har ingen av dem samme drivlinje som vi finner i Cooper E eller SE.

Riktig nok har begge Countryman-modellene et batteri på 66,54 kWh, noe som er nok til en rekkevidde på 462 kilometer for den tohjulsdrevne utgaven, og 433 kilometer for den firehjulsdrevne Countryman SE ALL4. Batteriet i disse takler hurtiglading opp til 130 kW.

Den tohjulsdrevne Countryman E har en motor på 204 hestekrefter, mens den firehjulsdrevne Countryman SE ALL4 ha en samlet effekt fra to elmotorer på 313 hester.

Sprinten på disse to utgavene er henholdsvis 8,6 sekunder med tohjulsdrift og 5,6 sekunder med firehjulsdrift.

MINI COUNTRYMAN
MINI COUNTRYMAN Vis mer

Eplet og stammen

Uansett hvilken av disse du velger, så har eplet falt et godt stykke fra stammen på mange områder, men så er det også holdt igjen på akkurat så mange andre områder at bilene er umiskjennelige biler fra Mini.

En av disse detaljene er den innvendige skjermen. I de tidlige dager var bilene utstyrt med et stort rundt speedometer i senter av dashbordet. I den nye generasjonen er dette nå blitt en OLED-skjerm – fortsatt rundt – med en diameter på 24 centimeter.

Mini blir stor, sterk og rask

I likhet med BMW, som jo er moderselskapet, har også Mini fått en ny generasjon operativsystem, med de muligheter dette har gitt.

Dette handler i første omgang om at Mini Countryman deler veldig mye teknologi med BMW iX1.

Dette er nok også en av grunnene til at spesielt Countryman har vokst betydelig. Bare i lengden har den vokst 13 centimeter, mens den er blitt seks centimeter høyere. Samlet gir dette også resultater på innsiden, hvor den nå har et bagasjerom som måler fra 460 til 1450 liter, avhengig av stolleken. Og apropos stolleken, så har nye Countryman en funksjon vi gjerne skulle sett på enda flere biler, nemlig et baksete som er justerbart i lengderetning.

Vil du ha best beinplass, eller prioriterer du bagasjeromsplassen?

Så var det detaljene som opptar særlig oss nordmenn da. For jo, en Countryman kan trekke henger, og den kan veie opp til 1.200 kg, og du har en innebygget assistent i bilen som kan hjelpe deg med å manøvrere hengeren dit du vil ha den.

En annen assistent hjelper oss på vei mot selvkjøring, men foreløpig på relativt rette strekker i opp til 60 km/t.

Mini forteller at de ikke kan dele alle spesifikasjoner på noen av de nye modellene ennå, men de skal som kjent ut på markedet i Norge til sommeren, så de lover oss mer i løpet av høsten.

Som om ikke disse fire utgavene var nok, så skal Mini også lansere en slags atpåklatt – et bonusbarn – neste høst. Da skal nye Mini Aceman lanseres. 2024 blir med andre ord et travelt år for lille Mini, som altså ikke er så liten lenger.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.