Nye priser på elbilparkering:

Minst 50 prosent rabatt på kommunale plasser

Opp til kommunene å bestemme prisene utover dette.

STORTINGSVEDTAK: Nullutslippsbiler skal få minimum 50 prosent billigere parkeringsavgift enn fossilbiler. Foto: NTB Scanpix.
STORTINGSVEDTAK: Nullutslippsbiler skal få minimum 50 prosent billigere parkeringsavgift enn fossilbiler. Foto: NTB Scanpix.Vis mer

(Elbil24):

Nye regler sikrer at nullutslippsbiler skal betale maks halvparten av satsene for fossile kjøretøy når de parkerer.

Det har Stortinget vedtatt.

Forslaget gjelder på avgiftsbelagte kommunale parkeringsplasser skiltet med hvit «P» på blå bakgrunn, ifølge Samferdselsdepartementet.

«Halv pris»

Et landsdekkende halv pris-prinsipp med en minimumsgrense for rabatt betyr at kommunene selv kan variere mellom å gi 50 til 100 prosent i rabatt for nullutslippskjøretøy.

– Vi setter denne grensen for å sikre bruk av miljøvennlige kjøretøy. Når kommunene selv kan operere innenfor denne grensen, er man garantert en fordel som eier av et nullutslippskjøretøy, sier stortingsrepresentant Helge Orten (H) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Bakgrunnen for lovforslaget er at det skal lønne seg å bruke elbil. Også når man skal parkere. For å stimulere til ytterligere bruk av elektriske kjøretøy, bør det derfor være billigere å parkere et elektrisk enn et fossildrevet kjøretøy, mener regjeringspartiene.

Fram til 2017 kunne eiere av elbiler parkere gratis på kommunale parkeringsplasser. Siden den gang har kommunene gjort nærmest som de vil i påvente av nye regler. Nå blir derimot forskriftene endret.

Kritikk fra flere hold

Som eneste parti i transportkomiteen vendte Sp tommelen ned for forslaget.

– Vi mener kommunene ikke bør overstyres, men selv avgjøre om det skal innføres en slik differensiering på kommunale parkeringsplasser. Kommunene er villige til å ta stort miljøansvar, sier stortingsrepresentant Siv Mossleth (Sp) til nyhetsbyrået.

Flere har vært svært kritiske til vedtaket og noen har også ment at en slik grense vil tilsidesette konkurranseforholdet mellom offentlig og privat parkering. Men Orten mener at det blir å gå for langt å pålegge private aktører de samme kostnadsgrensene.

Betaling for lading

Ifølge motor.no vil de reduserte prisene kreve at man betaler for parkeringen på mobiltelefonen. Det blir ikke et krav om at parkeringsautomatene skal kunne tilby halv pris. Men når det settes opp nye automater, skal de være tilrettelagt for betaling av halv pris.

Det nye vedtaket sier også at kommunene, i tillegg til parkeringsavgiftene, kan ta ekstra betalt for lading dersom de ønsker. Prisen er ikke spesifisert i departementets forslag.