SIKKERHET: Ha mobiletelefonen trygt plassert i holderen. Foto: NTB Scanpix
SIKKERHET: Ha mobiletelefonen trygt plassert i holderen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Ny rapport konkluderer:

- Mobilbruk i bil kan BEDRE trafikksikkerheten

Det mener forskere fra Nord universitetet, som har analysert mobilbruk under kjøring.

Publisert

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Bruk av mobiltelefon under kjøring har til nå blitt ansett som en forstyrrende faktor for sjåfør, og noe som kan føre til trafikkulykker. Årsaken er at mobilbruken skal virke forstyrrende på sjåføren, og ta vekk oppmerksomheten fra kjøringen.

Men nå mener forskere at man har hatt et for unyansert syn på telefonbruk, og mener at mobilbruk faktisk kan ha motsatt effekt, gitt at den brukes på en lovlig måte.

De mener nemlig at mobilbruk i bil kan bedre trafikksikkerheten.

Tid vs. ulykke

Forskerne har sett på hvordan sjåfører påvirkes av såkalte forstyrrende faktorer, som passasjerer i bilen, radio og mobilbruk under kjøring. Resultatene er publisert i artikkelen Economics of Transportation.

For å komme frem til et analyseresultat har de laget et regnskap som viser hvordan sjåfører vurderer i ulike sammenhenger. De har satt tidskostnaden for føreren opp mot kostnaden av å havne i eventuelle ulykker.

De har funnet at jo mer dyrebar tiden er for sjåføren, jo mer villige er de til å øke hastigheten og dermed ha en større risiko for ulykker. Jo reddere de er for å havne i ulykker, jo mindre viktig blir tidsaspektet.

Senker hastigheten

Høye hastigheter er en av de hyppigste årsakene til trafikkulykker, og det er her forskerne ser at mobilbruk kan ha en uventet positiv effekt.

Ved å ha tilgang til mobiltelefon mens de kjører kan sjåførene kan gi beskjed dersom de blir forsinket til avtaler, som for eksempel å komme hjem til middag som planlagt, nå et jobbmøte eller stille til konsultasjon på sykehuset.

Mobilbruk i bil:

  • Mobiltelefon kan brukes når den under kjøringen er håndfri eller er plassert i en holder, ellers er bilførerens bruk av mobiltelefon ikke tillatt.
  • Kun oppstart, gjennomføring og avslutning av samtale er tillatt, under forutsetning av at mobiltelefonen er håndfri eller er plassert i en holder.
  • Det er også tillatt å spille av musikk eller andre lydfiler når dette kan styres håndfritt.
  • Annen bruk av mobiltelefonen til SMS, surfing på nett, bruk av apper osv., er uansett plassering av mobiltelefonen ikke tillatt.
  • Overtredelse av forbudet straffes med forenklet forelegg på kr 1.700.

Kilde: Lovdata.no

Ved å få gitt beskjed om deres forsinkelse mener forskerne at de vil bli mindre stresset og få det mindre travelt på resten av turen. Dette igjen vil gjøre at de reduserer hastigheten, som gir mindre risiko for alvorlige ulykker.

Forskerne mener at jo viktigere avtale det er snakk om, og dess lengre kjøreturen varer etter at de har fått gitt beskjed om forsinkelsen, desto større positiv virkning vil en slik beskjed ha for trafikksikkerheten.

Fordi sjåførene vet at mobilbruk svekker konsentrasjonen, tror også forskerne at sjåfører vil senke hastigheten dersom de bruker telefonen.

Konklusjonen forskerne har kommet til er at bruk av mobil under kjøring kan føre til flere, men mindre alvorlige ulykker.

Radiolytting og passasjerer

Den samme konklusjonen får de når det dreier seg om passasjerer i bilen og radiolytting under kjøring.

Med passasjerer i bilen mener forskere at kostnaden av ulykker veier tyngre enn tidskostnaden. Selv om passasjerer kan ha en forstyrrende effekt, mener forskerne at sjåførene vil kjøre penere i frykt for å utsette passasjerene for ulykker.

De understreker at dersom det dreier seg om svært forstyrrende passasjerer, som for eksempel småbarn som krangler, så kan dette ha motsatt effekt og at sjåføren kan øke hastigheten for å komme seg frem raskere.

Når det gjelder radiolytting mener forskerne at sjåføren kan bli roligere dersom de hører å et program de liker, og dermed være mindre opptatt av å komme frem raskt.

Begge faktorer mener forskerne at, i likhet med mobilbruk, kan føre til flere men mindre alvorlige ulykker, som i sum kan være positivt.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.