<strong>BAK-FREM:</strong> Her har Peter Fritzson snudd takboksen på sin Tesla Model 3. Det ga oppsiktsvekkende resultater. Foto: Peter Fritzson.
BAK-FREM: Her har Peter Fritzson snudd takboksen på sin Tesla Model 3. Det ga oppsiktsvekkende resultater. Foto: Peter Fritzson. Vis mer

Forbruk og rekkevidde:

Monterte skiboksen feil vei - ble satt ut av resultatet

Elbil-eier Peter Fritzson ble tipset av naboen.

Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): - Jeg ble forbløffet, sier svenske Peter Fritszon til Elbil24.

For noen uker siden dro han og familien for første gang til fjells og på skiferie med sin Tesla Model 3.

Reisen, som gikk fra Linköping til Lofsdalen, var 57 mil lang og Fritzson var spent på hvor mye takboksen på Teslaen ville øke strømforbruket.

Mindre luftmotstand

Dagen før avreise stakk en nabo innom familien. Naboen er ekspert på aerodynamikk og tipset Fritzson om at han burde snu skiboksen bak-frem. Det ville gi mindre turbulens og luftmotstand, ifølge naboen.

Det forteller Fritzson selv til Elbil24. Tesla Club Sweden omtalte saken først.

Tesla-eieren var litt skeptisk til å begynne med, men bestemte seg for å lytte til naboen.

- Først bestemte jeg meg for ikke å prøve, for takboksen var ferdigpakket og jeg var trøtt. Men jeg ble liggende å fundere på forslaget hele kvelden, så morgenen etter gikk jeg ut og pakket om før avreise, sier Fritzson.

Åpenbaring

Peter Fritzson og kona på plass på fjellet. Foto: Privat.
Peter Fritzson og kona på plass på fjellet. Foto: Privat. Vis mer

Han snudde skiboksen feil vei - og har ikke angret ett sekund siden.

Vel hjemme etter skiferien følte trebarnsfaren at han hadde fått en åpenbaring, og så seg nødt til å undersøke nærmere:

Hvor mye øker rekkevidden når skiboksen snus «feil vei»?

Fritzson bestemte seg for å gjøre nøye målinger med sin Tesla Model 3 og skiboks av typen Calix 430. Svensken valgte en strekning på E4 mellom Linköping og Norsholm på 25 kilometer, og kjørte strekningen tur-retur for å eliminere påvirkningen av vindretning.

Hjemmetest

Strekningen er strak og med få bakker, og inkludert en liten runde for å snu, er den 51 kilometer lang. Testene ble gjennomført to ulike dager og hadde samme grunnlag:

  • Hastighet: 90 km/t med cruisecontroll.
  • Temperatur: Ute: 4 grader. I bilen: 19 grader.
  • Vifteinnstilling: Den laveste.

Den første dagen var det regn, våt veibane og svak vind (2 m/s). Fritzson kjørte tre turer:

  • Én med bare takstativet
  • Én med takboksen riktig vei
  • Én med takboksen «feil vei»

Etterpå satt Tesla-eieren igjen med to interessante funn:

  1. Takboksen «feil vei» ga eksakt samme forbruk som kjøring med bare takstativet.
  2. Takboksen riktig vei ga 16,4 prosent høyere forbruk enn kjøring med takstativ/feilmontert takboks.

- Jeg ble forbløffet over resultatene. Jeg hadde ikke trodd at forskjellene skulle være så store. Og det er spesielt at en bakovervendt takboks ikke gir større forbruk enn bare takskinnene, sier Fritszon til Ellbil24.

(Les videre under bildet!)

<strong>DRÅPEFORM:</strong> Når Peter Fritzson snur takboksen av merket Calix 430, får den et mer aerodynamisk utseende.
DRÅPEFORM: Når Peter Fritzson snur takboksen av merket Calix 430, får den et mer aerodynamisk utseende. Vis mer

- Viktig diskusjon

Han er ikke alene om å la seg fascinere av funnene. Industridesigneren Bård Eker, mannen bak designet til superbilen Koenigsegg, trekker på smilebåndet når han får presentert Fritzsons tester.

- Dette er jævlig interessant. I en tid hvor vi er så opptatt av miljø og forbruk, er dette en viktig diskusjon. Dette må jo undersøkes nærmere, sier Eker til Elbil24.

Han har selv vært med på å produsere en spesialtilpasset takboks til Koenigsegg og vet hvor utfordrende det kan være å konstruere en takboks som er lydsvak og aerodynamisk.

- Den vi lagde, var effektiv. Men den var klint ned på taket. Det er det mest gunstige, men da må man lage en spesifikk boks designet for hver bil, og det tar ingen seg råd til, sier Eker.

Vær forsiktig

Noen dager senere gikk Fritzson i gang med runde to av testene. Denne gang på tørr veibane og i svak vind (1m/s). Nå med og uten takstativ.

Stativet økte energiforbruket med bare 3,6 prosent på tørr vei. På våt veibane økte imidlertid forbruket med hele 17,5 prosent.

Det mest oppsiktsvekkende er - som nevnt tidligere - at skiboksen montert «feil vei» ikke ga noe høyere forbruk enn takstativet alene.

Daglig leder Kai Martin Bjerke i Skiguard jobber med å skreddersy og modelltilpasse takbokser til hver enkelt bil for å optimalisere design og aerodynamikk.

Han synes diskusjonen om konstruksjon er på sin plass.

- Dette er en spennende og kjent teori. Vi har ikke vurdert dette så langt og kjenner følgelig ikke til i hvilken grad dette har praktisk effekt på kombinasjonen av alle biler og deres mange forskjellige designuttrykk, sier Bjerke til Elbil24.

Han advarer bileiere mot å snu takboksen.

- Det er viktig at en bruker ikke forsker på dette på egenhånd. Takboksene på markedet i dag er laget for å stå én vei på taket. Dette har å gjøre med lås- og lukkemekanisme og sikkerhetsanordning inne i selve boksen. Dette handler om trafikksikkerhet, avslutter Bjerke.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer