Om EU innfører momsfritak på nullutslippsbiler, kan det gi økt etterspørsel etter elbiler og dermed også høyere priser. Foto: Fredrik Hagen/NTB scanpix.
Om EU innfører momsfritak på nullutslippsbiler, kan det gi økt etterspørsel etter elbiler og dermed også høyere priser. Foto: Fredrik Hagen/NTB scanpix. Vis mer

Moms-fritak:

Mulig EU-grep kan være dårlig nytt for nordmenn

Ser til Norge - vil vurdere momsfritak.

Publisert

Få gunstige fordeler ved å melde deg inn i Elbil24 PRO!

(Elbil24): «Nullutslippsbiler ville blitt fritatt for merverdiavgift», står det skrevet i et EU-dokument Bloomberg har fått tilgang til.

Franske Christophe Barraud i Bloomberg har delt et utdrag fra dokumentet på Twitter, og avslører med det at EU jobber for å styrke elbilsatsingen betraktelig i Europa.

Mens vi nordmenn har fått momsfritak ved kjøp av elbil i flere år, har situasjonen vært en helt annen på kontinentet. Nå kan det imidlertid se ut til at den norske modellen kan bli kopiert.

Sunnere fremtid

EU vurderer incentiver for bilprodusenter slik at de produsere og selge rene biler og investere i lading og infrastruktur for elektriske kjøretøy.

Initiativet kan inkludere et potensielt momsfritak for elbiler i hele EU.

Forslaget kommer som en følge av at EU-kommisjonen vil fremme en overgang til elektriske kjøretøy som et ledd i det grønne skiftet.

Målet er å redusere mengden utslipp av Co2.

«Massiv støtte til bilindustrien vil legge betydelig gjeld på fremtidige generasjoner», uttaler kommisjonen i dokumentet, og legger til:

«Den støtten må respektere ungdommens forventninger til klimaendringer og for en sunnere og renere fremtid».

(Les videre under bilder)

EU ønsker å redusere antall fossilbiler på europeiske veier. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
EU ønsker å redusere antall fossilbiler på europeiske veier. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Vis mer

Kommisjonen vurderer en dobling av EUs investeringspakke for elbillading ved å bygge to millioner offentlige ladestasjoner og alternative tankstasjoner innen 2025.

Fransk grep

Bloomberg-avsløringen kommer kun dager etter at det ble kjent at Frankrike forbereder en redningspakke for bilindustrien under coronapandemien.

Blant tiltakene er å subsidiere kjøp av elbiler.

Finansminister Bruno Le Maire opplyser at pakken skal bidra til økt bilsalg og at bransjen går over til en mer bærekraftig modell. Det innebærer støtte til kjøp av elbiler og biler med lavt C02-utslipp.

– Vi må bruke denne krisen til å få fart på det grønne skiftet og oppmuntre franskmenn til å kjøpe biler som fremdeles er for dyre for dem i dag, sier Le Maire til France Info.

Pakken kunngjøres innen 15 dager. I april var bilsalget i Frankrike 89 prosent lavere enn samme måned i fjor.

Påvirker Norge?

Her hjemme i Norge er spørsmålet hvordan et potensielt momsfritak i EU vil påvirke vårt marked, som altså allerede har momsfritak.

For det globale salget av elbiler kan dette være en svært positiv driver.

Samtidig har vi sett perioder der det ikke har vært god nok tilgang på råvarer til batterier. Det er rett og slett ikke bare så enkelt som å produsere enda flere elbiler, selv om et bredere momsfritak skulle føre til at elbil-interessen og -etterspørselen skyter i været.

Dette kan skape en kamp om bilene, og i ytterste konsekvens at Norge ikke lenger står som en selvskreven mottaker av en ønsket mengde elbiler.

Prisene kan øke

Vi ser allerede stor vekst i salg av rene elbiler i Tyskland og andre markeder, og hastigheten på veksten overgår alt Norge noen gang har kunnet vise til.

Etterspørselen er med andre ord stor allerede, og med momsfritak vil den etter alt å dømme bli mye større.

Dette kan stikke midlertidige kjepper i hjulene i form av større konkurranse om bilene. Vi har til tider levd med lange reservasjons- og ventelister. Den tid kan fort komme tilbake.

Stor etterspørsel etter bilene kan igjen være med på å skru prisene opp. Markedet med størst betalingsvilje vil med dette vinne kampen om bilene, for produsentene vil naturligvis ha så høy inntjening som mulig.

Heldigvis er EU på mange måter som ett marked å regne, og med norske øyne har vi lang historikk med parallellimport, om det skulle bli nødvendig.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.